Tak zdecydował minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński. Nowa państwowa instytucja kultury z siedzibą w Warszawie rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 r. Przedmiotem jej działania jest upowszechnianie kultury muzycznej poprzez przygotowywanie, wystawianie, promowanie i popularyzowanie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów polskich, zwłaszcza repertuaru dawnych mistrzów, a także przywracanie do życia muzycznego zapomnianych dziel muzyki polskiej.

Jak informuje MKiDN na swojej stronie internetowej, operę tworzy stały zespół artystyczny, w tym muzycy o światowej renomie, posiadający wysokie kompetencje, ogromne doświadczenie i potencjał. Polska Opera Królewska ma realizować projekty artystyczne na scenach w stolicy, jak i poza nią, w tym na obszarach o ograniczonym dostępie do kultury wysokiej, zwłaszcza tam, gdzie nie ma filharmonii i teatrów operowych. Ważnym elementem jej działalności będzie przywracanie życiu muzycznemu zapomnianych dzieł muzyki polskiej. Opera Królewska stanowić będzie również miejsce sprzyjające rozwojowi talentów absolwentów polskich uczelni muzycznych.

Swoimi działaniami Polska Opera Królewska chce nawiązywać do dorobku i tradycji kulturalnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej, rozwijając się dzięki wyjątkowemu mecenatowi.

Na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora nowej instytucji artystycznej powołano 31 lipca br. prof. Ryszarda Peryta — reżysera, aktora, pedagoga, doktora sztuki teatru, profesora Akademii Teatralnej w Warszawie, inicjatora i głównego pomysłodawcę opery.

Prof. Ryszard Peryt, jako jedyny reżyser na świecie, zrealizował wszystkie dzieła sceniczne Mozarta i Monteverdiego. Od 2007 r. jest wykładowcą akademickim. W 2009 r. założył w Akademii Teatralnej w Warszawie Instytut Opery.