Od 2 do 5 listopada w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego potrwa artystyczny DESANT, czyli czterodniowy przegląd najgorętszych ukraińskich projektów teatralnych ostatniego roku.

Jak zapowiadają organizatorzy, będzie to czterodniowy „najazd” ukraińskich twórców na Warszawę. Będzie to przegląd nie tylko najciekawszych niezależnych projektów teatralnych, które ostatnio powstały na Ukrainie, ale także warsztaty i dyskusje, między innymi o społecznej roli i odpowiedzialności teatru oraz okazja do zrewidowania wciąż żywych w Polsce stereotypów na temat Ukrainy i Ukraińców.

Termin „desant” pochodzi z terminologii wojennej, z której to coraz częściej korzysta się po obu stronach granicy Schengen. Najwyraźniej terminologia ta najtrafniej opisuje dzisiejsze lęki i resentymenty. To właśnie do nich odwołuje się tytuł organizowanego przez Instytut Teatralny przeglądu.

Wszystkie zaproszone projekty (nie tylko spektakle, ale również audio-tourperforming lecture) powstały — częściowo z wyboru, a częściowo z konieczności — poza instytucjami państwowymi i wychodzą poza ramy klasycznego teatralnego „produktu”. Wszystkie proponują też krytyczną analizę ważnych dla społeczeństwa tematów. Pełny podtytuł przeglądu mógłby zatem brzmieć: „pierwszy w Polsce przegląd niezależnych, krytycznych projektów teatralnych z Ukrainy”.

Bezpośrednią inspiracją do powstania prezentowanych w ramach przeglądu działań były doświadczenia osobiste, w tym wojenne, artystów i ich bohaterów, a ważnymi tematami są ich własna postawa, wątpliwości, osobista odpowiedzialność, kulisy pracy. Twórcy, którzy w dniach 2–5 listopada przyjadą do Warszawy, pochodzą z różnych regionów Ukrainy: od Charkowa, Doniecka i Symferopola (Krym) po Kijów i Lwów. W obliczu głębokich podziałów ukraińskiego społeczeństwa niezwykle istotny stał się integracyjny aspekt tego spotkania: warszawski przegląd będzie także dla nich pierwszą okazją przyjrzenia się swojej pracy i sobie nawzajem.

Program wypełnią działania bardzo różne gatunkowo:

  • spektakle dokumentalne,
  • spektakle dokumentalno-plastyczno-choreograficzne, a także
  • przedstawienia oparte na tekstach tworzonych wraz z aktorami i wykorzystujące ich własne doświadczenia.

Przegląd wyjdzie również poza scenę teatralną, pokazując w przestrzeni publicznej audio-performance oraz wykład performatywny, przygotowany specjalnie na zamówienie kuratorów przeglądu.

Organizatorem wydarzenia są Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.