- Szczególnie teraz, wiosenno-letnią porą, warto wyjść z ofertą instytucji kultury poza jej mury i zaproponować odbiorcom aktywność kulturalną na świeżym powietrzu
- Spacery z kulturą pozwalają odbiorcom na odkrycie historii i kultury swojego najbliższego otoczenia
- W program spacerów można z powodzeniem wpleść elementy questingu, które zachęcą odbiorców do aktywnego odkrywania bogactwa kultury swojego miasta
- Zarządzanie pamięcią to nie tylko gabloty muzealne, ale również wydarzenia rocznicowe czy szlaki kulturowe
- To, co i w jaki sposób jest zapamiętywane, w istotny sposób wpływa na budowanie wizerunku instytucji kultury
- Zarządzanie pamięcią to nie tylko utrwalanie przeszłości, ale również budowanie na jej podstawach nowych postaw czy świadomości odbiorców instytucji kultury
- Opowiadanie historii stało się ostatnio jednym z kluczowych sposobów budowania marki
- Storytelling można wykorzystać nie tylko do promocji instytucji, ale również do poznania odbiorców i budowania ich zaangażowania
- Storytelling można z powodzeniem wykorzystać jako metodę pracy w edukacji kulturalnej
- Lokalne Grupy Działania (LGD) stanowią rodzaj partnerstwa wielostronnego na rzecz rozwoju lokalnego
- LGD nie tylko zrzeszają instytucje kultury, ale również je tworzą
- Aktywność w LGD to dla instytucji kultury nie tylko szansa na nawiązanie nowych partnerstw, ale także możliwość realizacji dodatkowych przedsięwzięć i pozyskiwania dodatkowych funduszy
- Szlak kulturowy stanowi ciekawą ofertę kulturalną zarówno dla mieszkańców, jak i turystów
- Nie tylko zabytki tworzą szlaki, ale także ludzie — ich tradycje i historie
- Szlaki kulturowe to również interesująca forma nawiązania i zacieśnienia współpracy z lokalnymi partnerami
• Współpraca kultury z biznesem to nie tylko sponsoring czy mecenat • Nawiązanie współpracy z biznesem w programie wolontariatu pracowniczego pomoże poszerzyć ofertę instytucji oraz grono jej odbiorców • Wolontariat pracowniczy jest przejawem społecznego zaangażowania biznesu
• Odpowiednio realizowany projekt muralu może stać się idealnym narzędziem integracji mieszkańców • Istnieje wiele możliwości pozyskania środków na realizację muralu • Mural można potraktować jako wstęp do realizacji projektów partnerskich
Mural to ciekawa forma podkreślenia obecności instytucji kultury w przestrzeni miejskiej Malowidła w przestrzeni miejskiej mogą stać się nowym kanałem komunikacji z publicznością, pozwalają ożywić szarość budynków instytucji kultury Wspólne tworzenie muralu to doskonały pomysł na zaangażowanie mieszkańców w rewitalizację swojego otoczenia
• Finansowanie społecznościowe jest alternatywą dla tradycyjnych sposobów poszukiwania funduszy na realizację projektów instytucji kultury • Crowdfunding jest wyrazem społecznego zaangażowania w realizację wartościowych przedsięwzięć, także tych kulturalnych • Mechanizm finansowania społecznościowego polega na gromadzeniu mikropłatności od szerokiego grona osób wspierających m.in. kulturę za pomocą Internetu
• Osoby dorosłe stanowią największą część społeczeństwa, a oferta kulturalna do nich kierowana jest najuboższa • Dorośli, podobnie jak młodzież czy seniorzy, mają wiele pasji, które chcą rozwijać przy wsparciu instytucji kultury • Osoby aktywne zawodowo mają inne oczekiwania, zwłaszcza czasowe, które instytucje kultury powinny uwzględnić, planując swoją ofertę
• Warto pamiętać, że nikt nie rodzi się mówcą. Jest to umiejętność, której z powodzeniem można się nauczyć • Swoboda wypowiedzi jest jedną z najbardziej pożądanych cech dobrych mówców • Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy mówić o ciekawych rzeczach, należy je również w interesujący sposób przekazać. Służyć temu może prezentacja multimedialna
• Współpraca międzynarodowa w ostatnich latach stała się ważnym obszarem działań instytucji kultury • Znalezienie właściwego partnera jest procesem żmudnym i długim, ale warto podjąć wyzwanie • Decydując się na podjęcie współpracy międzynarodowej, warto spojrzeć na nią przede wszystkim przez pryzmat rozwoju, a nie tylko jednorazowych projektów i wydarzeń