Anna Pierścińska-Perdeus

adwokat

Czym różni się licencja od umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe?

• Przy nabyciu praw autorskich do dzieła instytucja kultury wchodzi w miejsce jego autora • Licencja uprawnia instytucję kultury do korzystania z określonego dzieła w oznaczony sposób, nie oznacza nabycia praw autorskich do dzieła • Zarówno umowa o przeniesienie praw autorskich, jak i umowa licencyjna muszą dokładnie określać pola eksploatacji

Instytucja kultury a ZAIKS

Czy instytucja kultury, która na rozmaitych imprezach kulturalnych odtwarza utwory różnych artystów, także polskich, powinna zostać członkiem ZAIKS? Czy w związku z tym powinniśmy ponieść jakieś koszty, np. składki?

Dlaczego warto ubezpieczyć majątek instytucji kultury?

• Zawierając umowę ubezpieczenia, należy objąć jej zakresem jak największą ilość przedmiotów materialnych oraz określić jak najszerszy katalog zdarzeń ubezpieczeniowych • Warto pamiętać nie tylko o ubezpieczeniu od kradzieży, pożaru czy powodzi, ale także od anomalii pogodowych takich jak wichury czy gradobicia oraz zwykłej kradzieży czy dewastacji • Wszystkie niedokładności i nieścisłości w treści polisy w razie ewentualnej likwidacji szkody ubezpieczyciel może zinterpretować na niekorzyść instytucji

Prawa autorskie pracowników instytucji kultury

• Majątkowe prawa autorskie do utworu wykonanego przez pracownika instytucji kultury należą z mocy samego prawa do instytucji • Przejście praw autorskich z pracownika na instytucję dotyczy wyłącznie praw majątkowych, nie zaś praw osobistych • Odrębne zasady obowiązują scenarzystów, reżyserów, producentów i aktorów

Gdy sztuka obraża

• Muzeum czy galeria jako instytucja kultury nie mogą odpowiadać karnie za obrazę uczuć religijnych, ścigać można tylko autora dzieła: rzeźbiarza czy malarza, który popełnił taki czyn • Instytucja kultury nie uniknie jednak odpowiedzialności cywilnej za naruszenie dóbr osobistych • Należy odróżnić obrazę uczuć religijnych od wolności słowa czy twórczości artystycznej

Sprzedaż dzieł sztuki w galerii

Podczas wystaw czasowych, które organizujemy w galerii, często sprzedajemy dzieła sztuki. Czy tę sprzedaż powinniśmy prowadzić na zasadach umowy komisu czy umowy o dzieło (dzieło jest już wykonane, często ma już kilka lat i artysta chce je sprzedać). Czy w umowie sprzedaży galeria powinna umieścić jakieś zapisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych? Czy sprzedaż dzieła następuje od razu z prawami majątkowymi, czy też przeniesienie tych praw powinno nastąpić na podstawie odrębnego dokumentu — jeśli tak, to jakiego. Czy artysta może nie wyrazić zgody na przeniesienie tych praw na kupującego? Co będzie, jeśli galeria nie poinformuje o tym kupującego? Czy można zostawić kwestię uregulowania autorskich praw majątkowych artyście i kupującemu?