Ewa Ostapowicz

specjalista w dziedzinie rachunkowości

Koszty związane z działalnością statutową objętą zwolnieniem od podatku

Samorządowa instytucja kultury organizuje m.in. imprezy plenerowe, na których koła gospodyń wiejskich rozdają swoje wyroby, a instytucja kultury zwraca im koszty ponoszone za te produkty na podstawie wystawionych na nią faktur.
Czy takie koszty stanowią koszty uzyskania przychodu?
Czy zakup usługi gastronomicznej w ramach organizowanego Dnia Gminy jest także kosztem podatkowym? Jeśli nie jest kosztem, jak zaksięgować takie faktury?

Inwentaryzacja obcych środków trwałych

Organizator przekazał instytucji kultury środki trwałe w nieodpłatne użytkowanie. Są one zaksięgowane na kontach bilansowych instytucji kultury, która również je amortyzuje. Z kolei organizator ewidencjonuje te środki trwałe na kontach pozabilansowych.
Jak inwentaryzować środki trwałe będące własnością organizatora: co roku, traktując je jako składniki aktywów będące własnością innych jednostek powierzonych do używania (na podstawie art. 26 ust. 2 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, dalej: ustawa o rachunkowości), czy też raz na 4 lata, pamiętając, iż są one na kontach bilansowych jednostki (na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości)?

Wartość początkowa kserokopiarki

Z dotacji celowej od organizatora w wysokości 11 070 zł instytucja kultury kupiła kserokopiarkę za 5600 zł z podajnikiem (1330 zł), szafką (330 zł) i kompletem 4 tonerów (każdy po 248 zł). Każda z pozycji jest ujęta na fakturze oddzielnie.
Jak określić wartości początkową środka trwałego — czy tonery zwiększą jego wartość początkową?
Jak prawidłowo zaksięgować tę fakturę i rozliczyć dotację?

Ujęcie w księgach zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem

W wyniku przeprowadzonego w państwowej instytucji kultury audytu wykorzystania dotacji podmiotowej okazało się, że wykorzystała ona dotację dotyczącą roku 2015 niezgodnie z przeznaczeniem. Instytucja nie posiada w ramach własnych środków z działalności gospodarczej takiej wartości środków do zwrotu.
Na jakich kontach należało zaksięgować zwrot dotacji podmiotowej, którą instytucja zwróciła w grudniu 2016 r.?
Na jakich kontach ująć zapłatę naliczonych odsetek?
Czy instytucja kultury może zwrócić zakwestionowaną wartość dotacji z bieżących środków pochodzących z dotacji podmiotowej od organizatora na 2017 r.? Co zrobić z odsetkami?

Zakup niskocennych środków trwałych z dotacji podmiotowej

W polityce rachunkowości instytucji kultury znajduje się zapis, iż składniki majątku o wartości do 1500 zł ujęte są ewidencją ilościową jako niskowartościowe składniki majątku (księga inwentarzowa) i na koncie pozabilansowym składniki od 1500 zł do 3500 zł zaliczane są do wyposażenia (środki trwałe amortyzowane jednorazowe w miesiącu przyjęcia do użytkowania) i odpisywane w koszty na konto zespołu 4 — amortyzacja jednorazowa, natomiast środki trwałe o wartości powyżej 3500 zł amortyzowane są liniowo.
Skoro wydatki majątkowe są to wydatki, które zwiększają (tworzą) majątek jednostki, to czy wyposażenie amortyzowane jednorazowo i wydatki z tym związane są wydatkami majątkowymi (przy czym amortyzacji jednorazowej nie księguje się na koncie zużycia materiałów, tylko na koncie amortyzacji jednorazowej) i czy ich zakup należy pokryć z dochodów własnych lub z dotacji celowej albo czy wydatki te klasyfikuje się jako bieżące i mogą być one finansowane z dotacji podmiotowej?
Co można zaliczyć do wydatków majątkowych, które trzeba uwzględnić w planie finansowym i jego wykonaniu na podstawie art. 236 ust. 4 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych)?

Plan finansowy instytucji kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Wartości rozliczeń międzyokresowych przychodów nie wykazuje się w planie finansowym
  • Instytucja nie może planować wydatków, na które nie ma pokrycia w przychodach
  • W wykonaniu planu finansowego instytucja kultury powinna ująć darowizny książek oraz wartość ich amortyzacji

Zakup serwera tylko z dotacji celowej albo ze środków własnych

Instytucja kultury z dotacji na działalność bieżącą kupiła serwer o wartości powyżej 3500 zł. Nie zaplanowano tego zakupu w planie rocznym.
Czy ten środek trwały należy zaksięgować na koncie 011 „Środki trwałe”/131 „Rachunek bankowy” i potem amortyzować na kontach 460 „Pozostałe koszty rodzajowe”/071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”?

Korekta błędnej ewidencji gruntów

Nowy główny księgowy w centrum kultury zauważył, że od co najmniej 2007 r. na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów znajduje się wartość gruntów.
Czy taka ewidencja jest prawidłowa, a jeżeli nie, to jakich zapisów należy dokonać, aby ten stan skorygować?

Nieodebrana w terminie kaucja przychodem biblioteki

W regulaminie biblioteki w 2013 r. widniała opłata za wypożyczenie książek dla osób spoza miejscowości, w której znajduje się instytucja kultury. Osoby, które wpłaciły kaucję, mogły je odebrać w ciągu dwóch lat. Ten czas już dawno minął.
Czy środki z kaucji główny księgowy może przyjąć na przychody biblioteki?

Ewidencja zaległych składek na ZUS po likwidacji ZFŚS

W 2013 r. biblioteka zlikwidowała Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Pozostałe środki wypłacono pracownikom w dwóch transzach: w marcu oraz w grudniu 2013 r. Fundusz można było zlikwidować, gdyż wszystkie udzielone pożyczki zostały spłacone do końca 2013 r. Ponieważ była to likwidacja ZFŚS, postanowiono, że obie transze zostaną wypłacone wszystkim pracownikom w równych częściach. W 2016 r. kontrola z ZUS uznała, że wypłacone świadczenie nie było zróżnicowane, i nakazała zapłatę składek wraz z odsetkami.
Czy odwołanie się od decyzji ZUS jest uzasadnione?
Jeśli biblioteka nie ma szans na zmianę decyzji ZUS, to w jaki sposób zaksięgować wypłatę dla ZUS, skoro ZFŚS już nie istnieje?

Korekta składek na ZUS a finanse instytucji kultury

Pytania dotyczą rozliczenia zwrotu składek na ZUS, które wykazała kontrola w państwowej instytucji kultury, podległej Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W latach 2009–2011 instytucja nadpłaciła składki ZUS, które sfinansowane zostały z dotacji podmiotowej. Nadpłata składek zostanie ujęta jako przychód w planie finansowym instytucji kultury w roku, w którym wykazała ją kontrola. Skoro zwrócone instytucji kultury składki na ZUS rozliczono w poszczególnych latach z dotacji podmiotowej, to czy oznacza to, że należy je zwrócić na konto organizatora, czy też można je uznać za przychód własny i przeznaczyć na pokrycie bieżących wydatków?
W wyniku błędnych oświadczeń zleceniobiorców instytucja ma do zapłaty zaległe składki do ZUS. Odsetki instytucja zapłaci z własnych środków uzyskanych w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, przy czym w jednym przypadku część zaległych składek do ZUS oddaje instytucji zleceniobiorca, w drugim — składki za zleceniobiorcę instytucja pokrywa w całości. Czy w obydwu przypadkach można zapłacić zaległe składki do ZUS z dotacji podmiotowej? Czy zleceniobiorca w takim przypadku osiąga przychód do opodatkowania?

Prezentacja danych w bilansie w pytaniach i odpowiedziach

  • Pozostałą do zwrotu organizatorowi kwotę rocznej dotacji podmiotowej ujmuje się w bilansie instytucji kultury w pozycji pasywów jako zobowiązania krótkoterminowe
  • Jeśli wykazana w bilansie strata netto jest wyższa niż fundusz rezerwowy, pozostałą jej część trzeba pokryć z funduszu instytucji kultury
  • Zatwierdzonych przez organizatora sprawozdań finansowych nie koryguje się