Ewa Ostapowicz

specjalista w dziedzinie rachunkowości

Zakup serwera tylko z dotacji celowej albo ze środków własnych

Instytucja kultury z dotacji na działalność bieżącą kupiła serwer o wartości powyżej 3500 zł. Nie zaplanowano tego zakupu w planie rocznym.
Czy ten środek trwały należy zaksięgować na koncie 011 „Środki trwałe”/131 „Rachunek bankowy” i potem amortyzować na kontach 460 „Pozostałe koszty rodzajowe”/071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”?

Korekta błędnej ewidencji gruntów

Nowy główny księgowy w centrum kultury zauważył, że od co najmniej 2007 r. na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów znajduje się wartość gruntów.
Czy taka ewidencja jest prawidłowa, a jeżeli nie, to jakich zapisów należy dokonać, aby ten stan skorygować?

Nieodebrana w terminie kaucja przychodem biblioteki

W regulaminie biblioteki w 2013 r. widniała opłata za wypożyczenie książek dla osób spoza miejscowości, w której znajduje się instytucja kultury. Osoby, które wpłaciły kaucję, mogły je odebrać w ciągu dwóch lat. Ten czas już dawno minął.
Czy środki z kaucji główny księgowy może przyjąć na przychody biblioteki?

Ewidencja zaległych składek na ZUS po likwidacji ZFŚS

W 2013 r. biblioteka zlikwidowała Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Pozostałe środki wypłacono pracownikom w dwóch transzach: w marcu oraz w grudniu 2013 r. Fundusz można było zlikwidować, gdyż wszystkie udzielone pożyczki zostały spłacone do końca 2013 r. Ponieważ była to likwidacja ZFŚS, postanowiono, że obie transze zostaną wypłacone wszystkim pracownikom w równych częściach. W 2016 r. kontrola z ZUS uznała, że wypłacone świadczenie nie było zróżnicowane, i nakazała zapłatę składek wraz z odsetkami.
Czy odwołanie się od decyzji ZUS jest uzasadnione?
Jeśli biblioteka nie ma szans na zmianę decyzji ZUS, to w jaki sposób zaksięgować wypłatę dla ZUS, skoro ZFŚS już nie istnieje?

Korekta składek na ZUS a finanse instytucji kultury

Pytania dotyczą rozliczenia zwrotu składek na ZUS, które wykazała kontrola w państwowej instytucji kultury, podległej Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W latach 2009–2011 instytucja nadpłaciła składki ZUS, które sfinansowane zostały z dotacji podmiotowej. Nadpłata składek zostanie ujęta jako przychód w planie finansowym instytucji kultury w roku, w którym wykazała ją kontrola. Skoro zwrócone instytucji kultury składki na ZUS rozliczono w poszczególnych latach z dotacji podmiotowej, to czy oznacza to, że należy je zwrócić na konto organizatora, czy też można je uznać za przychód własny i przeznaczyć na pokrycie bieżących wydatków?
W wyniku błędnych oświadczeń zleceniobiorców instytucja ma do zapłaty zaległe składki do ZUS. Odsetki instytucja zapłaci z własnych środków uzyskanych w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, przy czym w jednym przypadku część zaległych składek do ZUS oddaje instytucji zleceniobiorca, w drugim — składki za zleceniobiorcę instytucja pokrywa w całości. Czy w obydwu przypadkach można zapłacić zaległe składki do ZUS z dotacji podmiotowej? Czy zleceniobiorca w takim przypadku osiąga przychód do opodatkowania?

Prezentacja danych w bilansie w pytaniach i odpowiedziach

  • Pozostałą do zwrotu organizatorowi kwotę rocznej dotacji podmiotowej ujmuje się w bilansie instytucji kultury w pozycji pasywów jako zobowiązania krótkoterminowe
  • Jeśli wykazana w bilansie strata netto jest wyższa niż fundusz rezerwowy, pozostałą jej część trzeba pokryć z funduszu instytucji kultury
  • Zatwierdzonych przez organizatora sprawozdań finansowych nie koryguje się

Korekta Rb-Z w ciągu 6 miesięcy od końca okresu sprawozdawczego

W lutym 2017 r. instytucja kultury wykryła nieprawidłowość w rozliczeniu składek na Fundusz Pracy z tytułu wynagrodzeń za okres od września do listopada 2016 r. w związku z błędnym oświadczeniem zleceniodawcy. Od razu zapłacono brakujące kwoty, jednak instytucja zdążyła już złożyć błędnie wypełnione sprawozdania Rb-Z za III i IV kwartał 2016 r.
Czy w takim przypadku trzeba korygować sprawozdania, gdy wartość korekty wynosi za III kwartał 36,75 zł, a za IV kwartał 73,50 zł?

Wydatki na konsumpcję podczas Dni Seniora

Organizator przekazał instytucji kultury w budżecie środki na sfinansowanie Dni Seniora w poszczególnych miejscowościach. Są to wydatki głównie na konsumpcję.
Czy instytucja kultury może sfinansować takie wydatki?

Ewidencja księgowa korekty współczynnika w VAT

Po przeliczeniu współczynnika odliczenia VAT za 2016 r. okazało się, że na podstawie faktycznej sprzedaży wynosi on o 1% mniej niż instytucja stosowała w 2016 r.
Czy prawidłowy jest zapis tej korekty Wn 760 „Pozostałe przychody operacyjne” / Ma 225 „VAT naliczony”?
Jak zaksięgować korektę prewspółczynnika VAT, który w porównaniu do 2016 r. zwiększył się o 1%?

Podział funduszu instytucji kultury

Centrum kultury nabyło z mocy prawa użytkowanie wieczyste działek oraz własność położonych na nich budynków i innych urządzeń, które 15 grudnia 1990 r. były w jego zarządzie. Użytkowanie wieczyste ustanowiono na 40 lat, przy czym jego bieg rozpoczął się od 1 stycznia 2002 r.
Czy budynek, grunt oraz inne środki trwałe należy przeksięgować na fundusz — mienie wydzielone (do tej pory środki te nie były ujęte na koncie funduszu instytucji kultury), a natomiast środki trwałe zakupione w 2012 r. z dotacji PROW na fundusz — mienie nabyte?

Wpłaty od uczestników zajęć rejestrowane za pomocą kasy fiskalnej

Instytucja przyjmuje wpłaty od uczestników zajęć sportowych i tanecznych za pomocą kasy fiskalnej jako wpłaty zwolnione z VAT (korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Wpłaty z każdego dnia instytucja wpłaca na konto bankowe w tym samym dniu lub w następnym (bank jest czynny tylko do godziny 14:00).
Czy instytucja powinna prowadzić rejestr wpłat czy też wydruki z kasy stanowią dokument, dzięki któremu wiadomo jest, ile było wpłat w danym miesiącu?

Oszczędności w planie finansowym

Samorządowa instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzielonym i nabytym mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy instytucji zatwierdzony przez dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji ustalonej przez organizatora. Wysokość rocznej dotacji na działalność ustala organizator. Instytucja pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z dotacji organizatora oraz uzyskiwanych przychodów. Wygląda na to, że w bieżącym roku instytucja kultury będzie miała duże oszczędności w pozycji wynagrodzeń osobowych, dlatego część środków przeznaczy na nagrody dla pracowników. Zezwala jej na to odpowiedni zapis w regulaminie wynagradzania, z którego wynika, że wysokość wynagrodzeń można zwiększyć w miarę posiadanych środków.
Czy pozostałą część posiadanych oszczędności instytucja może przeznaczyć na działalność bieżącą?