dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Czy da się rozkochać w sobie społeczność? Jak być miejscem otwartym?

  • Instytucje kultury mogą być miejscami otwartymi — przestrzenią spotkania
  • Prowadzenie miejsca otwartego wymaga konsekwencji, cierpliwości i elastyczności
  • Aktywność społeczna ma różną intensywność — bywają okresy wzmożonej aktywności, ale i spadku zainteresowania wspólnymi działaniami

Współdzielenie. Remedium na trudne czasy

  • Dzielenie się jest znakomitą okazją do spotkań i wzajemnego poznania się w sąsiedzkim kręgu
  • Współdzielenie to ważne, wciąż rozwijające się zjawisko społeczne i ekonomiczne
  • Ideę współdzielenia z powodzeniem mogą włączać w swoją codzienność instytucje kultury — niezależnie od profilu działalności

Bądź na bieżąco i działaj! Metoda GTD w codziennej praktyce

  • Bieżący przegląd zadań i notatek jest niezbędny, aby wszystko było aktualne i funkcjonalne
  • Działanie to sztuka wyboru najlepszej opcji
  • W codziennej pracy często nieświadomie pozwalamy, aby sprawy bieżące stawały się ważniejsze od tych, które zgodnie z planem powinniśmy zrealizować

We właściwym miejscu i czasie. Porządkowanie zadań

  • Solidne uporządkowanie spraw jest konieczne, aby skupić się na szerszym kontekście działania
  • Kategorie wykorzystywane przy porządkowaniu powinny być wizualnie, fizycznie i psychicznie odseparowane
  • Podstawowym narzędziem potrzebnym do obsługi przypomnień i materiałów referencyjnych są listy i teczki

Opanować nadmiar. O strategiach radzenia sobie z nadmiarem danych

  • Analizowanie to nie poświęcanie czasu, ale określanie, czym jest dana sprawa i co należy z nią zrobić
  • Jeśli wykonanie jakiegoś zadania zajmie mniej niż dwie minuty, należy wykonać je od razu
  • Nie wszystko trzeba zachowywać! Warto nauczyć się eliminować zbędne informacje

Co zrobić, gdy szum lasu zastępuje szum… informacyjny? Strategie radzenia sobie z nadmiarem danych

  • Nadmiar opcji i możliwości zmusza nas do ciągłego podejmowania decyzji i dokonywania wyborów
  • Warto dążyć do maksymalizowania efektów przy minimalizowaniu nakładów
  • Umieszczenie wszystkich koniecznych do zrealizowania oraz przydatnych spraw w ramach określonego systemu pomaga odnajdywać się w gąszczu danych

Wziąć sprawy w swoje ręce. Proaktywność a otoczenie społeczne

  • Bliższe otoczenie instytucji ma wpływ na instytucję, ale i instytucja może kształtować swoje otoczenie
  • Proaktywność to umiejętność dostrzegania i wykorzystywania możliwości oraz kształtowania otoczenia
  • Proaktywni są przede wszystkim ludzie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stało się to także cechą instytucji kultury

Dlaczego przerwy w pracy są ważne i co wspólnego ma z nimi zaufanie?

  • To, że ktoś wykonuje swoje zdania w krótszym niż zaplanowany czasie, nie oznacza, że należy dokładać mu zadań
  • Okresowe zwolnienie tempa pracy jest naturalne i niezbędne, warto sobie na nie pozwolić
  • Podstawą budowania zespołu jest zaufanie, dzięki któremu pracuje się nie tylko milej, ale też wydajniej i sprawniej

Solidarni z uchodźcami z Ukrainy. Jak instytucje kultury poradziły sobie w nowej sytuacji?

  • Instytucje kultury na wiele najróżniejszych sposobów włączają się w pomoc Ukrainie
  • Do nowej sytuacji dostosowały się w błyskawicznym tempie
  • Warto wymieniać się doświadczeniami i pomysłami

Trwała zmiana. O elastyczności słów kilka

  • Otoczenie instytucji kultury charakteryzuje dziś permanentna zmiana
  • Zaufanie i rozmowa to podstawowe narzędzia elastycznego zarządzania
  • Otwartość na zmiany to postawa, której można się nauczyć

Animator partnerstwa

  • Animator partnerstwa to ktoś, kto dba o relację, póki nie stanie się ona na tyle silna, by rozwijać się samodzielnie
  • Funkcja animatora często jest nieformalna, co stanowi poważny błąd
  • Animator powinien wykazywać się otwartością, umiejętnościami komunikacyjnymi i prowadzić staranną dokumentację

Być partnerem. Mieć partnera. Działać wspólnie

  • Partnerstwo zakłada równe traktowanie
  • Aby móc wspólnie działać, trzeba umieć myśleć o korzyściach drugiej strony
  • Partnerstwo nie wymaga formalnych rozwiązań, jednak warto spisywać zasady współpracy