Paulina Chrzanowska

dziennikarz, specjalista media relations

Zjawisko fake news. Jak instytucja kultury może skutecznie bronić się przed kłamstwem w Internecie?

  • Ofiarą fake newsa mogą paść nie tylko politycy czy celebryci, ale także instytucja kultury, jej kierownictwo czy też najbardziej reprezentacyjna osoba z zespołu
  • Wykrycie fałszywej informacji, działanie i szybkie reagowanie przedstawi instytucję jako wiarygodną markę
  • Instytucja może też wystąpić przeciwko autorowi wiadomości na drogę cywilnoprawną

Fake newsy, czyli jak w dobie mediów społecznościowych walczyć z postprawdą w Internecie

  • Nowe technologie i powszechny dostęp do Internetu przyczyniły się do tego, że fake newsy rozpowszechniają się coraz szybciej i coraz łatwiejsze jest ich tworzenie
  • Media społecznościowe są dogodną przestrzenią do tworzenia i rozpowszechniania niesprawdzonych informacji
  • Do wszelkich informacji należy podchodzić z ograniczonym zaufaniem, jeżeli nie pochodzą one z zaufanych źródeł

Budowanie wizerunku instytucji

  • Wizerunek instytucji kultury to obraz, który wytwarza się w umysłach ludzi, będący sumą wrażeń, przekonań i doświadczeń z nią związanych
  • O wizerunku i dokonywanych ocenach decyduje wiele czynników — działania promocyjne, polityka marketingowa czy reklama
  • Wizerunek instytucji nie jest dany raz na zawsze — trzeba nad nim stale pracować

Konferencja prasowa i patronat medialny jako forma promocji instytucji kultury

  • Patronat medialny świetnie się sprawdza, jeśli instytucja organizuje wiele wydarzeń
  • Konferencja prasowa daje szanse na bezpośredni kontakt z przedstawicielami mediów
  • Bezpośredni kontakt z mediami może zaowocować częstszym poruszaniem przez nie spraw danej instytucji, a nawet stałą współpracą

Współpraca instytucji kultury z mediami

  • Współpraca instytucji kultury z przedstawicielami mediów jest bardzo cenna i ma wiele zalet
  • Każda instytucja powinna zabiegać o to, by w mediach pojawiało się o niej jak najwięcej informacji stawiającej ją w dobrym świetle, przekazującej najważniejsze przedsięwzięcia i cele placówki oraz promującej jej wizerunek
  • Pracownicy kultury muszą umiejętnie i efektownie współpracować z mediami oraz starać się wykorzystać możliwości, które daje dane medium