Paulina Chrzanowska
dziennikarz, specjalista media relations
- Ofiarą fake newsa mogą paść nie tylko politycy czy celebryci, ale także instytucja kultury, jej kierownictwo czy też najbardziej reprezentacyjna osoba z zespołu
- Wykrycie fałszywej informacji, działanie i szybkie reagowanie przedstawi instytucję jako wiarygodną markę
- Instytucja może też wystąpić przeciwko autorowi wiadomości na drogę cywilnoprawną
- Nowe technologie i powszechny dostęp do Internetu przyczyniły się do tego, że fake newsy rozpowszechniają się coraz szybciej i coraz łatwiejsze jest ich tworzenie
- Media społecznościowe są dogodną przestrzenią do tworzenia i rozpowszechniania niesprawdzonych informacji
- Do wszelkich informacji należy podchodzić z ograniczonym zaufaniem, jeżeli nie pochodzą one z zaufanych źródeł
- Wizerunek instytucji kultury to obraz, który wytwarza się w umysłach ludzi, będący sumą wrażeń, przekonań i doświadczeń z nią związanych
- O wizerunku i dokonywanych ocenach decyduje wiele czynników — działania promocyjne, polityka marketingowa czy reklama
- Wizerunek instytucji nie jest dany raz na zawsze — trzeba nad nim stale pracować
- Patronat medialny świetnie się sprawdza, jeśli instytucja organizuje wiele wydarzeń
- Konferencja prasowa daje szanse na bezpośredni kontakt z przedstawicielami mediów
- Bezpośredni kontakt z mediami może zaowocować częstszym poruszaniem przez nie spraw danej instytucji, a nawet stałą współpracą
- Współpraca instytucji kultury z przedstawicielami mediów jest bardzo cenna i ma wiele zalet
- Każda instytucja powinna zabiegać o to, by w mediach pojawiało się o niej jak najwięcej informacji stawiającej ją w dobrym świetle, przekazującej najważniejsze przedsięwzięcia i cele placówki oraz promującej jej wizerunek
- Pracownicy kultury muszą umiejętnie i efektownie współpracować z mediami oraz starać się wykorzystać możliwości, które daje dane medium