Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 525

Amortyzacja środka trwałego przekazanego w użytkowanie

Gmina przekazała instytucji kultury wieżę pałacową w użytkowanie na działalność muzealną. Obecnie jest ona w trakcie remontu i nie jest w niej prowadzona żadna działalność.
Czy taki środek trwały należy amortyzować?

Ujęcie w księgach rachunkowych przekazania składników majątku wydzielonej instytucji kultury

W trakcie roku z muzeum zostanie wydzielone nowe muzeum. Nowemu muzeum zostaną przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym wraz z wszelkimi umowami (ksero za zgodność z oryginałem) środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zbiory biblioteczne, eksponaty muzealne — zarówno te o wartości powyżej 3500 zł, jak i poniżej 3500 zł.
Jak nowe muzeum ma wykazać w księgach rachunkowych przekazany majątek?
Czy przy wprowadzaniu składników majątku do ksiąg na podstawie protokołu ma znaczenie, które środki majątku zostały zakupione z dotacji (podmiotowej, celowej), a które ze środków własnych, i czy ewidencja księgowa powinna wyglądać wówczas inaczej?
Czy należy przeprowadzić pełną inwentaryzację wszystkich składników i wprowadzić ich stany do ksiąg na zasadach standardowych jak przy inwentaryzacji rocznej (powołać komisje, wyznaczyć osobę odpowiedzialną materialnie, sporządzić protokół z różnic lub ich braku przy przekazaniu), czy też wystarczy inwentaryzacja uproszczona (doraźna) na okoliczność wyodrębnienia się nowego muzeum?

Dokumentacja kontroli zarządczej

W trakcie audytów w zakresie kontroli zarządczej prowadzonych przez organizatora w instytucjach kultury pracę tę wykonują często audytorzy kierujący się zakresem, wymogami i standardami obowiązującymi w administracji samorządowej. Skutkuje to formułowaniem zaleceń często znacznie przekraczających obowiązek nałożony w tym zakresie na instytucje kultury. Tak wynika przynajmniej z pojawiających się, choć też nie zawsze precyzyjnych, informacji (np. sprawa okresowej oceny pracowników, regulaminu naboru pracowników, regulaminu BIP, regulaminu strony internetowej itp.).
Jakie zatem zagadnienia i dotyczącą ich niezbędną dokumentację powinien obejmować system kontroli zarządczej w małej (zatrudniającej mniej niż 20 osób) instytucji kultury?

Dofinansowanie do szkolenia dla głównego księgowego

Instytucja otrzymała dofinansowanie do szkolenia dla głównego księgowego z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w 80% finansowanego z Urzędu Pracy.
Czy jest to dotacja celowa czy dofinansowanie do szkolenia?

Darowizna nieruchomości

Biblioteka otrzymała od organizatora w drodze darowizny grunt, na którym stoi stary budynek. W akcie notarialnym określono osobno wartość budynku i wartość gruntu. Koszty notariusza poniosła biblioteka.
Jak w księgach rachunkowych ująć darowiznę gruntu i budynku i jak zaksięgować fakturę za akt notarialny i wypisy?
Czy budynek, który będzie przeznaczony do rozbiórki, powinien być amortyzowany?

Zwrot kosztów procesu

Na które konto zaksięgować zwrot kosztów procesu zasądzone dla instytucji na rzecz pracownika, który wygrał sprawę w sądzie pracy?

Zwrot niewykorzystanej dotacji na zakup środka trwałego

Instytucja kultury otrzymała 17 000 zł dotacji celowej na zakup środka trwałego. Wartość przyjętego na stan środka trwałego jest niższa niż kwota dotacji i wynosi 14 500 zł. Po zakończeniu amortyzacji na koncie 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” zostanie kwota 2500 zł, która wynika z różnicy pomiędzy dotacją celową a wartością przyjętego środka trwałego.
Co powinno się zrobić z pozostałą kwotą?
Czy należy ją zwrócić organizatorowi?
Jak zaksięgować zwrot niewykorzystanej części dotacji?

Środki finansowe z nagrody dla Koła Gospodyń Wiejskich

Centrum Kultury, Sportu i Turystyki w ramach działalności statutowej wspiera inicjatywy Kół Gospodyń Wiejskich (KGW) na terenie miasta i gminy. W grudniu 2016 r. jedno KGW oraz w styczniu 2017 r. kolejne KGW otrzymały nagrody od starosty i od burmistrza. Środki pieniężne wpłynęły na konto instytucji kultury — na osobny rachunek bankowy otworzony w tym celu. Oba KGW planują z otrzymanych nagród zakupić stroje ludowe.
Czy otwarcie osobnego rachunku bankowego i przechowywanie na nim środków do czasu realizacji zakupu przez KGW jest prawidłowe?
Czy wpłaty z tego tytułu należało przyjąć na główny rachunek, jako przychody statutowe, i finansować nimi bieżącą działalność, a zakup strojów przez KGW sfinansować ze środków bieżących (z dotacji i dochodów z działalności gospodarczej)?
Czy jeżeli KGW nie wydadzą tych środków do końca tego roku, to powinny one być zaksięgowane na rozliczeniach przychodów międzyokresowych?

Faktura na żądanie kontrahenta

Problem dotyczy dokumentacji usług wynajmu sali bankietowej i świetlic wiejskich dla osób fizycznych. Na wynajem instytucja zawiera umowę, która określa wysokość opłaty, termin wynajmu i zazwyczaj termin płatności — przelew na 7 dni przed dniem wynajmu. Instytucja jest zwolniona podmiotowo od VAT ze względu na nieosiąganie limitu obrotu 200 000 zł — na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Instytucja nie wystawia osobom fizycznym faktury.
Jak udokumentować sprzedaż — czy może to być faktura wewnętrzna (zbiorcza), wystawiona na podstawie rejestru zawartych umów?
W jakiej dacie rozpoznać przychód dla celów bilansowych?

Nieobowiązkowy ZFŚS a dotacja od organizatora

Muzeum zatrudnia 15 osób i chce założyć Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) i dokonywać odpisów na wyodrębniony rachunek bankowy i wypłacać pracownikom świadczenia na podstawie wewnętrznego regulaminu ZFŚS.
Czy organizator, który przekazuje muzeum dotację podmiotową, może zarzucić dyrektorowi, że tworzy ZFŚS, pomimo że nie ma takiego obowiązku?

Instytucje kultury nie sporządzają sprawozdania Rb-WS za 2017 r.

Czy instytucje kultury nadal mają obowiązek ewidencjonowania wydatków strukturalnych i czy składają Rb-Ws za 2017 r.?

Zmiany w planie finansowym w pytaniach i odpowiedziach

  • Plan finansowy instytucja kultury powinna zmienić zawsze, jeśli zaistnieje taka potrzeba, choć nie zawsze musi o tym informować organizatora
  • Przepisy nie wprowadzają obowiązku informowania organizatora o zmianach w planie finansowym instytucji kultury
  • Obowiązek taki może jednak wynikać ze statutu instytucji kultury lub z regulaminów dotyczących dofinansowania zadań i programów