Prawo / Statut
W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.
Liczba artykułów w dziale: 722
Z końcem sezonu artystycznego, tj. 31 sierpnia br., zakończył pracę dyrektor samorządowej instytucji kultury. Od 1 września na to stanowisko został powołany na pięć sezonów artystycznych nowy dyrektor.
Czy dyrektor ustępujący ze swojego stanowiska miał prawo podejmować decyzje kadrowe, finansowe, repertuarowe, które wykraczają już poza zakres jego umocowania?
Czy nowy dyrektor może jeszcze przed powołaniem przedłożyć organizatorowi swoją koncepcję z podziałem na konkretne sezony artystyczne, które trwają od 1 września br. do 31 sierpnia następnego roku, a plan finansowy i merytoryczny instytucji kultury jest przedkładany w oparciu o rok kalendarzowy?
Czy odchodzący dyrektor, przedkładając plan finansowy instytucji kultury, wykracza poza zakres swojego umocowania?
Pytanie dotyczy naliczania opłat licencyjnych do ZAiKS. Organizacja ta powołuje się na art. 48 Ustawy z 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (dalej: ustawa o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi), zgodnie z którym w zakresie swojej działalności organizacja zbiorowego zarządzania może się domagać udzielenia informacji oraz udostępnienia dokumentów niezbędnych do określenia wysokości dochodzonych przez nią wynagrodzeń i opłat. Natomiast zakaz ujawniania informacji o wysokości wynagrodzenia np. artysty wynika z art. 29a Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej).
Czy można ujawnić ZAiKS wynagrodzenie z tytułu umowy zawartej z artystą na potrzeby wyliczenia licencji, jeżeli w umowie z artystą jest klauzula o poufności?
Czy biblioteka publiczna może starać się o sprzedaż niskoprocentowego alkoholu w prowadzonej przez nią małej kawiarence, w której odbywają się także wernisaże?
Księgowość i sprawy kadrowe ośrodka kultury prowadzi Centrum Usług Wspólnych, które jest częścią urzędu miasta.
Czy organizator ma prawo nazwać instytucję jednostką nadzorowaną i zobowiązać zarządzeniem dyrektora ośrodka kultury do opracowania wewnętrznej dokumentacji systemu kontroli zarządczej i przesłania jej do pracownika urzędu ds. kontroli?
Jak to się ma do kontroli zarządczej w instytucji?
Instytucja kultury ma dwa punkty biblioteczne.
Jaką umowę-zlecenia należy zawrzeć z osobą prowadzącą punkt biblioteczny — czy podpisywaną co roku, czy też może to być umowa na dłuższy okres?
Instytucja kultury modernizuje budynek (sala kinowa, hol) i przy kinie powstanie też kawiarnia.
Czy instytucja kultury może sprzedawać w kawiarni popcorn i inne przekąski oraz kawę i zimne napoje?
Samorządowa instytucja kultury współprowadzona przez MKiDN obchodzi w tym roku 45-lecie działalności. W związku ze swoim dorobkiem instytucja otrzymała z MKiDN zbiorową nagrodę okolicznościową, którą chciałaby przeznaczyć m.in. na nagrody okolicznościowe z racji obchodów jubileuszu dla pracowników instytucji.
Czy nagroda może być wypłacona również dla kierownika organizacyjnego, głównego księgowego i dyrektora instytucji?
Czy z racji otrzymania nagrody na instytucji ciążą jakieś obowiązki podatkowe?
Pracownicy oraz dyrektor centrum kultury używają swoich samochodów w celach służbowych do wyjazdów do świetlic wiejskich i innych obiektów na terenie gminy, w których instytucja prowadzi swoją działalność.
Czy można przyznać im ryczałt za używanie prywatnego samochodu?
Co zrobić w przypadku wyjazdów poza teren gminy, np. do miasta wojewódzkiego (45 km od siedziby instytucji)? Czy jest to już podróż służbowa?
Z uwagi na to, że w instytucji kultury pensje w większości przypadków były na poziomie minimalnej krajowej, dyrektor zaplanował podwyżki wynagrodzeń, które nie przekroczą środków ujętych na wynagrodzenia w planie finansowym i nie spowodują zwiększenia przyznanej dotacji podmiotowej. W części planu finansowego dotyczącej wynagrodzeń instytucja posiada oszczędności. Instytucja otrzymuje środki z dotacji w transzach, ale nie na zasadzie refundacji.
Razem z uchwałą dotyczącą przyznania dotacji na działalność bieżącą instytucji kultury w 2023 r. dyrektor otrzymał pismo, z którego wynika, że uruchomienie środków na podwyżki wynagrodzeń w 2023 r. wymaga bezwzględnie zgody zarządu powiatu (organizatora), a środki wypłacane przed decyzją zarządu nie będą refundowane. Pismo to nie miało rangi uchwały ani zarządzenia.
Czy dyrektor powinien bezwzględnie stosować się do zalecenia organizatora? Czy może zostać za ukarany za niezastosowanie się do takich zaleceń?
Czy organizator może wymagać od dyrektora instytucji kultury przedstawienia wniosku lub prośby o możliwość podwyższenia pensji pracownikom?
Czy dyrektor, jako osoba zarządzająca instytucją, samodzielnie podejmuje decyzje związane z podwyższeniem pensji pracownikom?
Czy brak przepisów dotyczących trzynastek w instytucji kultury jest zgodny z Konstytucją RP, czyli jej zapisem o równym traktowaniu?
Biblioteka użytkuje, na podstawie umowy użyczenia zawartej z organizatorem, budynek, w którym znajdują się pomieszczenia biblioteczne. Część z tych pomieszczeń chce bezpłatnie użyczyć gminnemu ośrodkowi kultury.
Czy biblioteka może bezpłatnie za zgodą organizatora użyczyć innej instytucji kultury pomieszczenia?
Na adres służbowej poczty elektronicznej biblioteki wpłynęło pismo zawierające zarzuty dotyczące godzin pracy biblioteki. Pismo wysłano również do wiadomości wójta gminy. Co istotne, wiadomość podpisano tylko imieniem.
Czy dyrektor biblioteki ma obowiązek udzielenia odpowiedzi na taki anonimowy e-mail?