W pierwszy weekend czerwca podczas otwarcia MICET-u (Muzeum Interaktywne Centrum Edukacji Teatralnej) w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie odbędzie się wyjątkowe, trwające 24 godziny wydarzenie artystyczno-teatralne pod nazwą Długi obieg.

Niedostępne na co dzień szerszej publiczności przestrzenie teatru wypełnią się przygotowanymi specjalnie na tę okazję działaniami performatywnymi, instalacjami i pracami artystycznymi. W projekcie bierze udział dziewięciu artystów — każdy z własnym pomysłem na zagospodarowanie tej przestrzeni.

Potraktowałam teatr jako ciało, które ma określoną budowę, m.in. układ kostny, oddechowy, pokarmowy, skórę, tatuaże na swojej skórze… Do działań wybrałam metaforyczny układ oddechowy, czyli np. klatki i schody, które dla spektakli nie mają żadnego znaczenia, ale dla komunikacji w teatrze mają zasadnicze znaczenie — zdradza Anna Królikiewicz, jedna z artystek zaangażowanych w eksperyment.

Artyści będą zamknięci w Starym Teatrze przez 24 godziny. Co 15 minut widzowie w 10-osobowych grupach wyruszą w kameralną podróż po najbardziej tajemniczych zakamarkach budynku i spotkają się z efektami pracy zaproszonych twórców.

Wydarzenie to jest wystawą efemeryczną, która — podobnie jak spektakle teatralne — pojawi się i zniknie. Będzie niejako przeciwwagą dla otwieranego w tym czasie MICET-u. Muzeum Starego Teatru to próba uchwycenia tego, co po teatrze zostaje, i tego, co w nim trwałe.

Z przedstawień wybrano wiele różnorodnych materiałów, za pomocą których widzowie zobaczą pracę aktora, reżysera, choreografia czy muzyka w teatrze. Materiały te na żywo, podczas zwiedzania, komentować będą w nagranych wywiadach sami artyści — zarówno ci dojrzali i powszechnie cenieni, jak np. prof. Jerzy Trela czy Anna Dymna, jak i młodzi aktorzy, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę. Anna Litak, kierownik Muzeum Starego Teatru i kurator MICET-u, zwraca uwagę na to, że placówka ma w nazwie słowo «muzeum», ale nie będzie to typowa przestrzeń kojarzona z kolekcjami i zwiedzaniem. Będziemy odchodzić od tego określenia, by zwrócić uwagę, że MICET to przede wszystkim interaktywne centrum edukacji teatralnej, którego bazą jest materia teatralna, głównie wirtualna, ale też taka, której można dotknąć.