Poradnik Instytucji Kultury 01/2018

Skansenova (skanseny od nowa), czyli…

W Małopolsce znajduje się jedno z największych skupisk skansenów, które od kilku lat zaczynają się cieszyć coraz większym zainteresowaniem turystów.

Polishfreedom

Po 1989 r., dzięki otwarciu granic i intensyfikacji kontaktów międzynarodowych, na Zachodzie znacznie poszerzył się zakres wiedzy na temat historii Polski. Nadal jednak daje o sobie znać trudna do pokonania bariera językowa. Powoduje ona, że wiedza o dziejach Polski i innych krajów regionu dostępna zagranicznym wykładowcom akademickim i nauczycielom historii pochodzi głównie z opracowań i tylko w niewielkim stopniu ze źródeł, których, jak dotąd, stosunkowo niewiele przełożono na język angielski.

To będzie dobry rok! Czyli o planowaniu, czasie i zarządzaniu własnymi celami

  • Planowanie zadań pozwala lepiej wykorzystać czas
  • Warto postawić na realizację tych celów, które są dla nas i naszej instytucji najważniejsze
  • Plan to sekwencja drobnych kroków, które prowadzą do celu

7 postanowień noworocznych, które powinien podjąć każdy kierownik w instytucji kultury

  • Szefowie zespołów powinni opierać swoje postanowienia na podsumowaniu całorocznej pracy
  • Nowe zasady pracy kierownika mogą też przynieść korzyść zespołowi
  • Podajemy listę 7 postanowień i podpowiadamy, jak je dotrzymać

Wydatkowanie środków własnych pochodzących z darowizny

Muzeum zorganizowało zbiórkę pieniężną na zakup pamiątek do zbiorów muzeum. Wpłaty pochodziły od osób prawnych i fizycznych z adnotacją na przelewach „darowizna na zakup pamiątek”. Kwota, którą potrzebowało muzeum, to 80 000 zł. Udało się zebrać kwotę prawie dwa razy większą niż była potrzebna. Zakupiono pamiątki, a pozostałą część pieniędzy ze zbiórki przeznaczono na cele statutowe muzeum.
Czy od kwoty wydanej na cele inne niż zakup pamiątek muzeum powinno zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych?

Odliczenie VAT przy koncertach odpłatnych i nieodpłatnych

Instytucja kultury organizuje cykl 5 koncertów w ramach jednego projektu. Na 4 koncerty prowadzi sprzedaż biletów, a na 1 koncert wstęp jest wolny. Obowiązek organizacji koncertu ze wstępem wolnym wynika z umowy najmu, która nie pozwala na organizowanie koncertów biletowanych w wynajmowanym obiekcie. Instytucja nie prowadziła żadnych innych działań generujących obrót opodatkowany VAT w związku z organizacją koncertu bezpłatnego.
Czy można odliczyć VAT z tytułu poniesionych kosztów dotyczących wszystkich koncertów, czy należy dzielić koszty (faktury) proporcjonalnie, tzn. na koszty poniesione na koncerty biletowane z VAT do odliczenia i na koncert niebiletowany — bez odliczenia VAT.
A może należy potraktować te 5 koncertów jako całość i odliczyć VAT od wszystkich kosztów?

Pozyskiwanie środków na działalność statutową

Samorządowa instytucja kultury stara się pozyskiwać środki od sponsorów na wydanie płyty CD. Rozważane są dwa modele współpracy: sponsoring oraz dofinansowanie — przy czym w obydwu przypadkach partner może otrzymać w zamian określoną liczbę płyt.
Czy w przypadku zawarcia umowy sponsoringu właściwe będzie wystawienie faktury VAT z zastosowaniem stawki VAT 23%?
Co w takim przypadku z podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Czy w momencie przekazania płyt zrodzi się obowiązek odprowadzenia VAT należnego od tego przekazania?
Czy w przypadku umowy dofinansowania otrzymanie określonej w umowie kwoty spowoduje obowiązek wystawienia faktury?

Zmiany w podatkach dochodowych od 2018 r.

  • Od 1 stycznia 2018 r. obowiązują rewolucyjne zmiany w ustawach o podatkach dochodowych
  • Wśród zmian m.in. podwyższenie limitów zwolnień przedmiotowych od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz kosztów autorskich
  • Instytucje kultury nie zapłacą zaliczki na podatek dochodowy do wysokości 1000 zł należnego podatku od początku roku

Darowizna materiałów

GOK otrzymał nieodpłatnie od przedsiębiorcy kiełbasę, która została następnie przekazana na poczęstunek dla dzieci podczas zorganizowanego ogniska.
Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie otrzymanej darowizny do pozostałych przychodów operacyjnych, a jej wydanie do pozostałych kosztów operacyjnych?

Kwitariusz jako dowód księgowy

Biblioteka publiczna, która nie jest czynnym podatnikiem, świadczy na rzecz czytelników (osób fizycznych) dodatkowe usługi, np. ksero. W instytucji funkcjonuje instrukcja kasowa, zgodnie z którą opłaty pobierane od czytelników przyjmowane są na podstawie dowodów Kasa Przyjmie — KP. Operację taką odnosi się do raportu kasowego. W ostatnim czasie biblioteka zakupiła system biblioteczny, który generuje potwierdzenia wpłat, numerując je kolejno i opisując danymi pozwalającymi na dokładną identyfikację, kto i za co dokonał wpłaty. Program ten ułatwia pracę bibliotekarzowi, ponieważ generuje dowód z danych widniejących w systemie. Jednakże, dokument generowany przez system nazywa się pokwitowaniem, a zestawienie tych operacji — wydrukiem kwitariusza.
Czy biblioteka jako instytucja kultury może potwierdzać przyjęcie wpłat przy pomocy kwitariusza?
Czy kwitariusz nie jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla „budżetówki” do ręcznej obsługi wpłat?

Koszty analizy rynku nie podwyższają wartości środka trwałego

Instytucja kultury zleciła firmie zewnętrznej wykonanie analiz: popytu na jej usługi instytucji oraz przyszłego stanu po dokonaniu modernizacji środków trwałych i zakupu nowych. Sporządzona ankieta miała wykazać, czy po dokonaniu modernizacji elewacji budynków i zakupu nowego sprzętu oferta instytucji kultury będzie bardziej atrakcyjna, analiza pomogła również w zidentyfikowaniu grupy odbiorców — zarówno obecnych, jak i nowych — oraz określiła zapotrzebowanie na usługi instytucji. Zdaniem głównego księgowego instytucji, wszelka dokumentacja techniczna sporządzona podczas przygotowywania wniosku stanowi podwyższenie wartości realizowanej usługi, ale usługa wykonania analizy popytu na usługi instytucji przed inwestycją i po wykonaniu inwestycji powinna być ujęta jako koszt bieżący.
Czy instytucja może rozliczyć dany wydatek jako koszt w momencie wystawienia faktury — jako koszt bieżącej działalności?
Czy ten koszt powinien podwyższyć wartość inwestycji, która będzie realizowana w momencie otrzymania dofinansowania?

Amortyzacja środka trwałego przekazanego w użytkowanie

Gmina przekazała instytucji kultury wieżę pałacową w użytkowanie na działalność muzealną. Obecnie jest ona w trakcie remontu i nie jest w niej prowadzona żadna działalność.
Czy taki środek trwały należy amortyzować?