Poradnik Instytucji Kultury 03/2014

Muzeum „od kuchni”

Pracownicy Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie, świętujący stulecie istnienia placówki, postanowili pokazać zwiedzającym, jak wygląda ono „od kuchni”. W ciągu jubileuszowego roku zorganizowano comiesięczne spotkania w cyklu Druga strona rzeczy.

Wszystkie kolory bieli

Krakowskie Kino Pod Baranami przekonało się, że dla instytucji kultury ważna jest nie tylko ciekawa oferta, ale też jej klimat, tworzony między innymi poprzez ciekawy wystrój.

Wyjątkowa akademia

Akademia Umiejętności Projektowych to weekendowy program edukacyjny o sztuce użytkowej przygotowany dla dzieci w wieku 5–12 lat. W jego ramach w jednej z warszawskich kawiarni i galerii odbywają się kameralne warsztaty.

6 kroków do efektywnych spotkań w instytucji kultury

Kierownik domu kultury pracuje nad organizacją dużego festiwalu, który ma się odbyć latem. Aby doprowadzić to przedsięwzięcie do skutku, musi spotykać się z wieloma osobami z różnych działów w instytucji, a także spoza niej. W związku z tym coraz więcej czasu spędza na spotkaniach. Niestety, kierownik ma wrażenie, że — poza dłuższymi godzinami pracy — spotkania te nie przynoszą żadnych efektów. Co można zrobić, aby zajmowały one mniej czasu i były bardziej efektywne?

Przechodzenie na ty w instytucji kultury

Menedżer niedawno wygrał przetarg na zarządzanie dużą instytucją kultury. Jego poprzednie doświadczenia to praca w międzynarodowych firmach, w których wszyscy zwracali się do siebie na ty.
Z tego powodu obecne formalne zwracanie się do niektórych bliskich pracowników (kierowników działów) wydaje mu się bardzo „sztywne”, sformalizowane. Czy nowemu menedżerowi wypada zaproponować przejście na ty? Jak to zrobić, aby dobrze wypaść?

Realne kontra wirtualne? Czyli ciekawe projekty internetowe wspierające rozwój tradycyjnych funkcji muzeów

• Wirtualny świat stwarza wiele możliwości aktywnego włączenia uczestników w życie muzeum • Wirtualne kolekcje oraz muzea mogą być znakomitym narzędziem edukacji muzealnej • Muzeum wirtualne stanowi doskonałe dopełnienie działań muzeum w świecie realnym

Usługi kulturalne świadczone przez fundację

Fundacja prowadzi szeroko zakrojoną działalność kulturalną. Posiada status organizacji pożytku publicznego, a przedmiotem jej działalności jest wspieranie i promocja polskiej kultury. Status fundacji umożliwia prowadzenie odpłatnej działalności pożytku publicznego. W ramach tej działalności fundacja świadczy odpłatnie szereg usług kulturalnych (głównie występy współpracujących z nią twórców). Uzyskane w ten sposób środki przeznacza w całości na cele statutowe. Czy fundacja ma prawo do zastosowania zwolnienia od VAT dla usług kulturalnych, mimo że nie posiada formalnego statusu instytucji kultury?

Odsetki od spóźnionej wpłaty zaliczki na podatek

Dom kultury wpłacił do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy od grudniowych pensji pracowników dopiero 31 stycznia zamiast 20 stycznia br. Przyczyną opóźnienia w zapłacie podatku było to, że organizator przekazał dotację podmiotową na konto ośrodka kultury dopiero ostatniego dnia stycznia. Czy należało zapłacić odsetki od tej zaległości podatkowej? Czy w tej sytuacji ośrodek kultury może skorzystać obniżonej do 75% stawki odsetek, skoro zapłata zaliczki na podatek była opóźniona nie z jego winy, a z powodu braku środków, których nie przekazał organizator?

Zwrot VAT naliczonego przenoszonego na kolejne okresy rozliczeniowe przez ponad 6 lat

Ośrodek kultury do 2006 r. prowadził szeroko zakrojoną działalność gospodarczą. Następnie działalność ta była powoli wygaszana. Ośrodek zachował status czynnego podatnika VAT i nigdy nie zawieszał działalności. Od 2007 r. ośrodek głównie księguje faktury za najem powierzchni. Co miesiąc składa też deklaracje VAT. W deklaracji za październik 2013 r. wykazał nagromadzony VAT do zwrotu. Pracownik urzędu skarbowego telefonicznie wezwał ośrodek do skorygowania deklaracji VAT za grudzień 2008 r. Zdaniem US ośrodek powinien „wyrzucić” przeterminowany VAT za lata poprzednie, przenoszony na każdej deklaracji.
Czy na podstawie art. 70 Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. — Ordynacja podatkowa (dalej: ordynacja podatkowa) VAT wykazywany od lat w deklaracji VAT-7 jako VAT do przeniesienia się przedawnił i dlatego należy skorygować deklaracje VAT-7 na 5 lat wstecz? Czy jednak ośrodek ma prawo do zwrotu nadwyżki VAT wykazywanej przez te lata w składanych deklaracjach VAT-7? Urząd skarbowy bardzo naciska na korektę, ośrodek tej korekty nie chce na razie składać.

Nowe zasady wystawiania faktur

• Od 1 stycznia 2014 r. zasad wystawiania faktur należy szukać w ustawie o VAT zamiast w rozporządzeniu • Każda instytucja kultury, niezależnie od tego, czy jest zarejestrowana jako czynny podatnik czy nie, teraz wystawia faktury zamiast rachunków • W niektórych przypadkach instytucja kultury wystawia fakturę dopiero na żądanie nabywcy, zgłoszone najpóźniej 3 miesiące po miesiącu, w którym dostarczyła towar lub wykonała usługę

Infomat na utrzymaniu biblioteki

Biblioteka znajduje się w budynku należącym do gminy i zgodnie ze statutem ma prawo do użytkowania pomieszczeń. W sierpniu 2012 r. do budynku biblioteki urząd miasta podłączył infomat. Od 2010 r. biblioteka otrzymuje od organizatora niezmienną dotację podmiotową. Od tej pory — z powodu działania urządzenia — koszty biblioteki z tytułu zużycia energii elektrycznej wzrosły o 600 zł miesięcznie (w sumie około 5000 zł).
Biblioteka nie otrzymuje od gminy żadnych dodatkowych środków na pokrycie kosztów zasilania infomatu prądem, a wysokość dotacji podmiotowej nie zmienia się już od kilku lat. Zgodnie z umową partnerską z Departamentem Turystyki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego miasto ma obowiązek utrzymania infomatów. Czy gmina jako organizator miejskiej biblioteki i właściciel budynku ma prawo do takiego postępowania? Jakie argumenty prawne należy zastosować, aby biblioteka nie ponosiła kosztów utrzymania infomatu?

Wydatki w programie „Biblioteka+. Infrastruktura Bibliotek” a wydatki strukturalne

W ramach priorytetu „Biblioteka+. Infrastruktura Bibliotek” Programu Wieloletniego KULTURA+ biblioteka realizuje zadanie „Modernizacja, remont i wyposażenie biblioteki”. Otrzymała dofinansowanie z MKiDN oraz dotację podmiotową z budżetu miasta (jako wkład własny). Na środki na ten cel biblioteka otworzyła oddzielny rachunek bankowy.
Miasto przekazało środki ze swojego budżetu na rachunek podstawowy biblioteki. Czy należy je przelać na wydzielony rachunek bankowy, czy też płatności w ramach realizowanego zadania biblioteka może wykonywać z rachunku podstawowego?
Zadanie obejmuje wykonanie m.in. następujących prac:

  1. modernizacja dotychczas istniejącej windy towarowej na windę osobową z przystosowaniem dla osób niepełnosprawnych,
  2. remont toalety z przystosowaniem dla osób niepełnosprawnych,
  3. ocieplenie budynku,
  4. montaż monitoringu,
  5. remont dachu i ogrodzenia,
  6. pozostałe prace remontowe, takie jak: wymiana drzwi, cyklinowanie podłóg, malowanie ścian, remont pozostałych toalet.

Punkty 1, 2, 3 i 4 biblioteka zakwalifikowała jako wydatki inwestycyjne, przy czym remont toalety, ocieplenie budynku oraz modernizacja windy zwiększą wartość środka trwałego (budynku), natomiast wydatki ujęte w pkt. 5 i 6 stanowią wydatki bieżące.
Czy wydatki te zostały prawidłowo zakwalifikowane? Które z nich stanowią wydatki strukturalne?