[Szkolenie] Jak zgodnie z najnowszymi przepisami o czasie pracy zaplanować pracę w instytucjach kultury?: 7 czerwca | [Webinar] Sprawozdania Rb-N i Rb-Z w instytucji kultury: 13 czerwca 2023
[Szkolenie] Jak zgodnie z najnowszymi przepisami o czasie pracy zaplanować pracę w instytucjach kultury?: 7 czerwca | [Webinar] Sprawozdania Rb-N i Rb-Z w instytucji kultury: 13 czerwca 2023
12 maja 2022 r. Sejm przyjął zmiany w przepisach wprowadzających obowiązkowy rejestr umów, który miał zacząć obowiązywać od 1 lipca br. Nowe przepisy dotyczące rejestru umów to art. 34a i 34b Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wprowadził je art. 6 Ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy — Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 15 listopada 2021 r. poz. 2054).
Jeszcze nieobowiązujące przepisy są właśnie nowelizowane. Chodzi o art. 12 ustawy z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2186).
Wynika z niego między innymi, że:
Najważniejszą proponowaną zmianą jest jednak przesunięcie terminu wprowadzenia nowego obowiązku — sam rejestr ma zacząć działać 1 stycznia 2023 r., ale:
Ustawą zajmie się teraz Senat. Zmiany nie rozwiewają niestety wątpliwości wielu instytucji kultury dotyczących kwestii, czy ujmować w rejestrze umowy nieodpłatne oraz dotyczące przychodów (np. dotacji), jak określać wartość umowy zawartej na czas nieoznaczony, jaka jest relacja ustawy o dostępie do informacji publicznej do rejestru umów, a przede wszystkim dotyczących granic ochrony prywatności osób fizycznych w rejestrze umów.
Te ostatnie kwestie mają szczególne znaczenie dla instytucji kultury w kontekście art. 29a Ustawy z 5 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, z którego wynika, że nie ujawnia się:
1) wysokości wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi lub realizującego dostawy z zakresu działalności artystycznej lub twórczej,
2) danych osobowych podmiotu świadczącego usługi lub realizującego dostawy z zakresu działalności kulturalnej, związanych z posiadanymi prawami wyłącznymi
– jeżeli do tych usług lub dostaw nie stosuje się przepisów Ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych, a podmiot ten zastrzegł, że powyższe informacje nie mogą być udostępniane.
Z kolei w kwestii prawa do prywatności pracowników jednostek sektora finansów publicznych Rzecznik Praw Obywatelskich występował do Prezesa Rady Ministrów (w piśmie z 11 marca br.) oraz do nowej Minister Finansów (w piśmie z 27 kwietnia br.). W swoich wystąpieniach Rzecznik zwraca uwagę, że choć nowe przepisy dotyczące rejestru umów stanowią realizację prawa dostępu do informacji publicznej, to prawo to powinno być realizowane z jednoczesnym poszanowaniem prawa do prywatności poszczególnych osób fizycznych.
Również pracowników instytucji publicznych. Ustawa o dostępie do informacji publicznej przewiduje taką ochronę, wyłączając z niej osoby pełniące funkcje publiczne. W jego ocenie przepisy przewidujące szeroki zakres udostępnianych w rejestrze umów informacji, w tym umów wszystkich pracowników, imienia i nazwiska oraz wartość wynagrodzenia — budzi uzasadnione obawy społeczeństwa co do możliwości naruszenia prawa do prywatności pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Nie budzi wątpliwości rzecznika, że zawarcie w rejestrze informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, wymaga m.in. precyzyjnego ustalenia, kto jest osobą pełniącą funkcje publiczne.
Informacja publiczna nie obejmuje wszystkich pracowników urzędów czy też publicznych jednostek organizacyjnych. W związku z tym udostępnienie w rejestrze umów informacji o wydatkowaniu środków publicznych na konkretne stanowiska pracy, osób niebędących osobami pełniącymi funkcje publiczne, nie może być powiązane z imieniem i nazwiskiem danego pracownika.
Rzecznik zwraca też uwagę, że czasami udostępnienie informacji publicznej o wysokości wynagrodzenia na określonym stanowisku może wprost wskazywać na konkretną osobę fizyczną. Dochodzi wtedy do kolizji dwóch konstytucyjnych praw jednostki, tj. prawa do prywatności i prawa do informacji publicznej. Dodatkowe zaniepokojenie budzi brak ustawowej podstawy do uregulowania wzoru jawnego rejestru umów.