Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
[Szkolenie] Najnowsze zmiany w Kodeksie pracy: kontrola trzeźwości pracowników, praca zdalna, badania pracowników: 1 lutego 2023 | [Webinar] Rachunek zysków i strat w instytucji kultury: 3 lutego 2023 | Środki trwałe w instytucji kultury: 3 lutego 2023
Tak zdecydował parlament, który z 1 lipca 2022 r. na 1 stycznia 2024 r. przesunął wejście w życie art. 34a i 34b Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Przepisy te do ustawy o finansach publicznych wprowadziła Ustawa z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy — Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Próbowano je zmienić ustawą korygującą Polski Ład (pisaliśmy o tym w poprzednim numerze Poradnika Instytucji Kultury) — art. 12 Ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 15 czerwca 2022 r. poz. 1265). Już samo przesunięcie wejścia w życie rejestru powinno być dużą ulgą dla coraz bardziej obciążonych obowiązkami jednostek sektora finansów publicznych, w tym także instytucji kultury.
Zdaniem senackich legislatorów, a także Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, wprowadzenie do zmian w Polskim Ładzie nowelizacji przepisów niemających żadnego związku z procedowaną ustawą jest niekonstytucyjne. Senat wniósł poprawkę, która ograniczyła się do przesunięcia terminu wejścia w życie nowego obowiązku od 1 stycznia 2024 r. Senat doprecyzował też, że w rejestrze zamieszcza się informacje o umowach zawartych dopiero od tego dnia. Te zmiany przyjął następnie Sejm.
Przepisy nadal budzą liczne wątpliwości, takie jak m.in.:
Rząd ma półtora roku na to, aby poprawić powszechnie krytykowane przepisy.