Do 25 kwietnia br. trwa nabór zgłoszeń do Zadania 3.1 Kompleksowego programu szkoleń w zakresie projektowania, budowania i realizacji dostępnej oferty kulturalnej. Inicjatywa jest częścią projektu „Projektowanie uniwersalne kultury — dostępność w instytucjach kultury”, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Organizatorami inicjatywy są Narodowe Centrum Kultury i Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Nadrzędnym celem programu jest poprawa dostępności instytucji kultury w projektowaniu i realizacji oferty kulturalnej oraz otwarcie na współpracę z osobami ze szczególnymi potrzebami.

Program skierowany jest do instytucji kultury, które planują rozpoczęcie działań na rzecz dostępności. W przedsięwzięciu mogą wziąć udział zespoły wieloosobowe, w szczególności kadra zarządzająca, pracownicy zajmujący się edukacją kulturalną organizacją wydarzeń kulturalnych oraz animacją kultury, koordynatorzy ds. dostępności, liderzy zmiany.

Rekrutacja w ramach inicjatywy obejmuje trzy równoległe cykle, każdy dla innego rodzaju instytucji kultury (po10 miejsc w każdym):

  • Domy kultury i biblioteki;
  • Muzea, galerie, centra sztuki i biura wystaw artystycznych;
  • Teatry i instytucje muzyczne.

W ramach programu uczestnicy skorzystają z szkoleń stacjonarnych, wizyt studyjnych, tutoringu, webinariów eksperckich oraz e-learningu.

Podczas szkolenia wprowadzającego przedstawione zostaną cele, założenia dostępności instytucji kultury, model dostępnej kultury, a także zainicjowany zostanie proces sieciowania instytucji kultury biorących udział w inicjatywie.

Szkolenie stacjonarne natomiast zostanie przeprowadzone dla zespołu instytucji kultury, podczas którego zostaną omówione m.in. cel i założenia przedsięwzięcia szkoleniowego, obszary dostępności według modelu dostępnej kultury, podróż odbiorcy według modelu dostępnej kultury, rozpoznawanie potrzeb i wykorzystanie potencjału kulturowego osób z niepełnosprawnościami i osób starszych w projektowaniu działań.

Szkolenie podsumowujące skierowane jest do przedstawicieli instytucji kultury, podczas którego zostaną omówione m.in. strategie wdrażania dostępności, identyfikacja ryzyka procesu wdrożenia strategii dostępności oraz kierunki dalszych działań.

Tutoring to konsultacje online z trenerem-tutorem, podczas których zostaną omówione przygotowania strategii wdrażania dostępności, projektowanie działań z udziałem osób z niepełnosprawnościami i osób starszych.

Wizyta studyjna to forma wsparcia szkoleniowego realizowanego w różnych miejscach w Polsce, którego celem jest prezentacja efektywnych rozwiązań związanych z dostępnością w instytucjach kultury.

Aby wziąć udział w projekcie, należy wnioski składać poprzez System Obsługi Programów.