dr Anna Góral

project manager, specjalista w zakresie pozyskiwania zewnętrznych funduszy i zarządzania projektami

Wolontariat w kulturze — projekty, pomysły, podpowiedzi

  • Wolontariusze są dla instytucji kultury szansą, a wolontariat jest elementem, który sprawia, że instytucja kultury się rozwija
  • Wolontariusze to nie tzw. tania siła robocza, lecz przede wszystkim wartościowi, pełni energii i posiadający różnorodne doświadczenia ludzie, którzy chcą zrobić coś pożytecznego w sektorze kultury
  • Wolontariat to szansa na rozwijanie społecznego oblicza instytucji kultury

Zarządzanie estetyką w instytucji kultury

  • Przestrzeń instytucji kultury jest coraz częściej postrzegana jako równie ważna, co prezentowana przez instytucję oferta
  • Dbałość o estetykę miejsca jest potwierdzeniem wysokiej jakości działań instytucji kultury
  • Zarządzanie estetyką jednak to nie tylko troska o wizualną stronę miejsca, ale również o panującą w nim atmosferę

Instytucje kultury otwarte na bezdomnych

  • Instytucje kultury winny być dostępne dla wszystkich nimi zainteresowanych, także wykluczonych społeczne
  • Dotarcie i zainteresowanie ofertą kulturalną osób wykluczonych jest nie lada wyzwaniem dla instytucji kultury
  • Istnieje wiele możliwości aktywizacji kulturalnej osób bezdomnych w instytucjach kultury; wystarczą dobre chęci!

Osadzeni w przestrzeni. O rosnącej roli miejsca w zarządzaniu instytucją kultury

  • Przestrzeń działalności kulturalnej to nie tylko mury instytucji, ale przede wszystkim otoczenie, w którym na co dzień przebywają odbiorcy oferty kulturalnej
  • Odbiorcy oczekują, że instytucje kultury staną się aktywnymi uczestnikami zmian na rzecz poprawy otoczenia, nie tylko w sferze artystycznej, ale także społecznej
  • Osadzanie w przestrzeni to wzmacnianie relacji z odbiorcami poprzez włączanie ich w swoje działania na zasadach partnerskich

Zarządzanie twórczością w instytucjach kultury

  • Umiejętność twórczego podchodzenia do problemów jest sztuką, którą warto rozwijać w sobie przez całe życie
  • Jedną z kluczowych cech menadżera instytucji kultury jest zdolność inspirowania współpracowników do kreatywnego działania
  • Sukces organizacji zależy od łatwości w dostosowywaniu się do zmiennego otoczenia

Jak dbać o wysokie standardy obsługi klienta w instytucji kultury?

  • Odbiorca zadowolony z pewnością wróci i poleci instytucję kultury znajomym, dlatego warto zadbać, aby jego doświadczenie w instytucji kultury było na najwyższym poziomie
  • Stale rozwijane kompetencje społeczne i obywatelskie pracowników instytucji kultury są kluczem do sukcesu w zarządzaniu odbiorcami oferty kulturalnej
  • Kto pyta, nie błądzi — informacja zwrotna od klienta jest niezbędna w budowaniu wysokiej jakości obsługi odbiorców

Obserwatoria kultury — regionalne centra wiedzy o kulturze

  • Sfera kultury jest jedną z najintensywniej rozwijających się w ostatnich latach
  • Regionalne obserwatoria kultury gromadzą wiedzę o rozwoju kultury w regionach
  • Obserwatoria kultury są doskonałymi miejscami, w których można zasięgnąć informacji o tym, co w sferze kultury robią inni, a także wypromować swoją działalność

Docenić kulturę — rzecznictwo i lobbing w instytucjach kultury

  • Rzecznictwo powinno być nieodłącznym elementem działań instytucji kultury
  • Lobbing jest ważnym elementem PR, bowiem jego celem jest nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z decydentami
  • Dobrze zaplanowane i regularne rzecznictwo prowadzi do budowania silnej pozycji instytucji kultury w społeczności lokalnej

Przywództwo z pasją — także w instytucji kultury

  • Czym jest przywództwo w sferze kultury?
  • Badania pokazują, że pasja i zaangażowanie to cechy idealnego przywódcy w kulturze
  • Model podwójnego przywództwa dobrze sprawdza się w teatrach — warto pomyśleć nad jego wprowadzeniem również w innych typach instytucji kultury

Czy instytucji kultury wypada uczyć swoich odbiorców przedsiębiorczości?

  • Kultura, choć przeważnie kojarzona z sektorem publicznym i społecznym, to — jeśli jest dobrze zarządzana — może generować również korzyści ekonomiczne
  • Od instytucji kultury nie tylko oczekuje się, że będą wypracowywały przychody, ale również przygotowywały młodych ludzi do funkcjonowania w realiach biznesowych
  • Pokazanie społeczności lokalnej możliwości rozwoju przedsiębiorczości dzięki zasobom kulturowym może sprzyjać rozwojowi kreatywności oraz tworzeniu innowacji

Geocaching: przez zabawę do kultury!

  • Dzięki geocaching nauka o kulturze i historii regionu może być świetną zabawą z nutką dreszczyku i rywalizacji
  • Geocaching to bazująca na technologii GPS zabawa w poszukiwanie skarbów
  • Każdy region ma swoje tajemnicze i niezwykłe miejsca, do których odkrywania warto zaprosić zarówno mieszkańców, jak i turystów

Innowacje w instytucjach kultury — o co właściwie chodzi

  • Innowacje w ostatniej dekadzie stały się słowem kluczem w dyskusjach o instytucjach kultury
  • Innowacje to nie tylko technologie i Internet
  • Innowacje to narzędzie, które służy do wprowadzania zmian w otoczeniu instytucji kultury