• Archiwum społeczne jest ciekawym pomysłem na zaangażowanie społeczności lokalnej w poznawanie własnej historii i kultury • Ośrodek KARTA jest rzecznikiem polskich archiwów społecznych. Warto zwrócić się do niego o wsparcie i wskazówki • Projekt stworzenia archiwum społecznego może być nową propozycją dla wolontariuszy w instytucji kultury
• Dla odbiorców kultury coraz ważniejsze są nie obiekty czy zdobywanie wiedzy, lecz zapadające w pamięć doświadczenia • LARP, czyli aktywności na pograniczu gry i sztuki, w której uczestnicy wspólnie tworzą i przeżywają opowieść, coraz częściej stają się ważnym elementem oferty instytucji kultury • LARP to nie tylko dobra zabawa, ale przede wszystkim ciekawa forma edukacji
• Odbiorcy oczekują od instytucji kultury nowych, angażujących metod i narzędzi animacji • Wrodzona skłonność do rywalizacji sprawia, że odbiorcy kultury, bez względu na wiek, chętnie sięgają do gier i questów • Questing i grywalizacja to nie tylko ciekawe narzędzia animacji lokalnej społeczności, ale również sposób na promocję kultury regionu
• Seniorzy są jedną z priorytetowych grup odbiorców instytucji kultury • Wiele instytucji kultury realizuje projekty dedykowane bezpośrednio osobom starszym — warto czerpać z ich dobrych praktyk • Program ASOS stanowi obecnie główne źródło finansowania projektów senioralnych
• Nowe technologie to nie tylko digitalizacja czy media społecznościowe, to także narzędzia, które mogą usprawnić zarządzanie instytucją kultury • Wykorzystanie nowych technologii nie wymaga zaawansowanych umiejętności informatycznych, wystarczą dobre chęci i otwarty umysł • Dzięki bezpłatnym narzędziom można w prosty sposób umówić termin i miejsce spotkania, a także usprawnić zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną komunikację w instytucji kultury
• Jesienią warto rozejrzeć się za nowymi funduszami i zastanowić, jak dobrze przygotować się do złożenia wniosku • Do 30 listopada można składać wnioski w Programach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na przełomie października i listopada można sięgnąć po środki z ASOS • Trzeba pamiętać o kilku prostych zasadach, które pomogą sprawnie przygotować wniosek o dotację dla instytucji kultury
• Dostępność kultury dla osób niepełnosprawnych to nie tylko przełamywanie barier architektonicznych, ale również odpowiednio skomponowana oferta kulturalna • Przygotowując ofertę, dobrze jest zapytać osoby niepełnosprawne, jakie są ich oczekiwania • Otwarcie się na osoby niepełnosprawne wymaga od pracowników instytucji kultury przełamania barier — przede wszystkim mentalnych
• Istnieje wiele niepublicznych źródeł finansowania, z których można pozyskać fundusze na projekty kulturalne • Zarówno organizacje pozarządowe, jak i fundacje bankowe oferują środki na realizację małych projektów kierowanych do społeczności lokalnych • Pozyskując dodatkowe środki finansowe, instytucje kultury mogą uatrakcyjnić realizowane przez siebie przedsięwzięcia
• Wiedzę i umiejętności należy podnosić przez całe życie, a program Erasmus+ stwarza ku temu idealne warunki • Współpraca na forum międzynarodowym to nie tylko możliwość dzielenia się doświadczeniem, ale szansa na realizację nowych, innowacyjnych projektów • Wiele instytucji kultury z powodzeniem korzysta z licznych możliwości, które daje program
• Biblioteka to już nie tylko miejsce, w którym udostępnia się książki • Biblioteki powinny zmieniać się wraz ze zmianami potrzeb użytkowników, a ci nie szukają w nich już tylko książek! • Gry mogą być doskonałym narzędziem edukacyjnym, które biblioteki mogą z powodzeniem wykorzystywać w swojej codziennej pracy
• Wirtualny świat stwarza wiele możliwości aktywnego włączenia uczestników w życie muzeum • Wirtualne kolekcje oraz muzea mogą być znakomitym narzędziem edukacji muzealnej • Muzeum wirtualne stanowi doskonałe dopełnienie działań muzeum w świecie realnym
• Zmiany w otoczeniu domów kultury wymagają sięgnięcia po nowe formy uczestnictwa w kulturze • Nowoczesny dom kultury to w dużej mierze laboratorium kultury, w którym nie tylko kultury i sztuki się uczy, ale przede wszystkim się ją tworzy • Interdyscyplinarne projekty kulturalne to coś więcej niż wykorzystanie nowych mediów, to przede wszystkim narzędzie pobudzania kreatywności zarówno w odbiorze, jak i w tworzeniu kultury