Dorota Wysocka

specjalista HR

Nowe urlopy rodzicielskie to więcej praw dla pracownika będącego młodym rodzicem. Jak o tym rozmawiać i umiejętnie się do tego przygotowywać?

  • Zmiany w prawie pracy, które weszły w życie od 26 kwietnia 2023 r., wydłużają okres urlopu rodzicielskiego oraz zmieniają wysokość zasiłku macierzyńskiego
  • Przełomową zmianą jest 9 tygodni urlopu do wyłącznego wykorzystania przez drugiego rodzica
  • Na nowe uprawnienia rodzicielskie warto popatrzeć zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy

Rodzic w miejscu pracy — jak zrozumieć i wspierać

  • Bycie rodzicem to odpowiedzialne zadanie. Łączenie tego zadania z pracą zawodową potrafi być w tych czasach dla pracowników prawdziwym wyzwaniem
  • Z kolei pracodawcy powinni ich w tym zadaniu wspierać
  • Nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej w Kodeksie pracy są dobrym krokiem w stronę osiągnięcia przez rodziców lepszego balansu między pracą a życiem prywatnym

AI w instytucjach kultury — trendy, szanse, zagrożenia

  • ChatGPT stał się najszybciej się rozwijającą aplikacją w historii, a jego pojawienie się skierowało uwagę na przełomową rolę sztucznej inteligencji
  • Zastosowania wskazywane najczęściej w instytucjach kultury to te związane ze sprawniejszą digitalizacją i opisem zbiorów, ale wszystko wskazuje na to, że jest ich znacznie więcej
  • Wśród największych zagrożeń warto wymienić prawa autorskie czy błędy wynikające ze źle przygotowanych zbiorów danych

Pokolenie Z wkracza na rynek pracy. O czym pamiętać przy rekrutacji?

  • Na rynek pracy trafiają już osoby z pokolenia Z, czyli urodzone w latach 1997–2012
  • Dla popularnie zwanych zetek Internet jest czymś znanym od urodzenia, a kontakty digitalowe — normą
  • Dla tego pokolenia ważne są wartości i własny rozwój. Kierownicy instytucji powinni pamiętać, aby swoje oczekiwania względem zetek formułować jasno i konkretnie

Jak wspierać szybkie uczenie się?

  • Szybkie uczenie się nowych rzeczy w najbliższych dekadach będzie ważne dla każdego pracownika
  • Kierownik powinien efektywnie wspierać swój zespół, aby jego członkowie nie wpadli w pułapkę eksperta
  • Sami możemy zoptymalizować proces nauki przez umiejętne osiąganie skupienia, stosowanie powtórzeń, nagród, a przede wszystkim przez dobry sen

Jak uzgadniać cele — czy w dynamicznie zmieniającym się świecie warto mieć plany dla zespołu na cały rok?

  • Ustalanie celów to doroczna praktyka w wielu instytucjach kultury
  • Planowanie strategiczne określa, jak instytucja ma być odbierana w relacji z najważniejszymi interesariuszami — klientami, jak i kontrahentami, artystami, przyszłymi pracownikami itd.
  • Dla pracowników kluczowe jest to, aby cele strategiczne instytucji były powiązane z ich celami indywidualnymi

Jak świętować koniec roku w zespole, czyli 7 pytań, które warto sobie zadać, zanim wpadniemy w wir świątecznego szaleństwa

  • Pracownicy instytucji kultury tradycyjnie spotykają się ze sobą w okresie przedświątecznym — warto wybrać taką formułę i czas, które odpowiadają wszystkim
  • Coraz częściej świętujemy wraz z innymi: czy przewidujemy włączenie rodzin pracowników, a może przy okazji świętowania wspieramy też organizacje charytatywne?
  • W okresie przedświątecznym szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na dobrostan psychiczny pracowników

Jakie wskaźniki HR warto obserwować w instytucji kultury i o czym one mówią?

  • Cyfryzacja niektórych procesów w instytucjach kultury sprawia, że dostęp do danych jest łatwiejszy niż kiedykolwiek – to stwarza możliwości monitorowania różnych wskaźników
  • Ustawienie odpowiednich wskaźników zależy od celu, który chcemy osiągnąć i który jest dla nas najważniejszy. Nie warto monitorować wszystkiego
  • Wskaźniki mogą koncentrować się wokół rekrutacji i utrzymania pracownika, ale także motywacji czy efektywności szkoleń

Postpandemiczne wypalenie, quiet quitting — czyli jak zmotywować przeciążonych pracą pracowników?

Jestem dyrektorem centrum kultury w dużej gminie z turystycznym potencjałem. Nie wiem, kiedy dokładnie zaczęło się to zjawisko, ale w pełni widoczne stało się dla mnie tego lata. Co roku mamy studentów na praktykach wakacyjnych. Zawsze był to dość pogodny czas — nowi, młodzi ludzie, wakacyjne projekty. Zawsze znalazł się ktoś z zespołu, kto był chętny wprowadzić ich zarówno w życie instytucji, jak i nowe obowiązki. Towarzyszyła temu przyjazna atmosfera, dużo śmiechu, widoczne było wsparcie młodego człowieka w nowym środowisku. W tym roku jakoś zabrakło tego nastroju. Owszem, mieliśmy znów studentów na praktykach, ale — oprócz podstawowego wprowadzenia ich w życie instytucji — nikt nie garnął się do zintegrowania ich z zespołem. Wtedy zauważyłem, że w ogóle ostatnio trudno o spontaniczność w zespole, wszyscy wydają się apatyczni i mniej chętni do podejmowania wyzwań.
Czy mógłbym z tym coś zrobić?

Jak sprawić, żeby instytucja kultury była miejscem różnorodnym i inkluzywnym?

  • Różnorodność i inkluzywność to nie puste terminy — to misja, ale też szansa na dużą przewagę dla instytucji kultury
  • Istnieje różnica między różnorodnością a inkluzywnością, włączaniem
  • Wśród sprawdzonych sposobów na zwiększenie różnorodności w instytucji kultury jest umożliwienie zgłaszania nieprawidłowości, a przede wszystkim budowa od początku inkluzywnej atmosfery

Planowanie sukcesji nie tylko dla rodzin królewskich — czyli jak zapewnić przetrwanie instytucji, jeśli odeszliby z niej kluczowi pracownicy?

  • Warto się zabezpieczyć, by odejście z pracy najlepszych pracowników nie zachwiało działalnością instytucji
  • Identyfikacja kluczowych ról powinna zawsze zaczynać się od ustalenia głównych wyzwań, przed którymi stoi instytucja
  • Konieczne jest wypełnienie braków między kompetencjami, znajomością instytucji, uprawnieniami osób obecnie pracujących, a tych, które potencjalnie mogłyby je zastąpić

Jak zaprezentować instytucję kultury na Instagramie i TikToku, czyli w sieciach społecznościowych opartych na zdjęciach i video?

  • Sieci społecznościowe to doskonała forma dotarcia do odbiorców, instytucje kultury najczęściej używają Facebooka
  • Instagram i TikTok jeszcze onieśmielają niektóre instytucje, ale ich potencjał przynosi zwiększone zaangażowanie użytkowników
  • TikTok pozwala na dotarcie do najmłodszej grupy odbiorców działań instytucji