Dorota Wysocka

specjalista HR

Rozmowy z podwładnymi bez uciekania się do rad, czyli jak rozwiązywać problemy przez zadawanie właściwych pytań

  • Odpowiednia komunikacja to podstawa sukcesu w rozwiązywaniu problemów
  • Zamiast od razu udzielać rad, warto dobrze rozpoznać problem
  • Sekwencja pytanie ogólne — dopytanie — nakreślenie problemu może się przydać w idealnym zdiagnozowaniu sytuacji

Co zrobić, kiedy pracownik nie wykonuje swoich obowiązków? Kiedy i jak rozmawiać, żeby nie musiało się to skończyć rozstaniem?

  • Nie zawsze pracownik wykonuje swoje obowiązki równie dobrze jak reszta zespołu
  • Warto zdiagnozować sytuację i wprowadzić program naprawczy, aby dać pracownikowi szansę na zmianę
  • Trzeba wiedzieć, czego absolutnie nie robić w takiej sytuacji

[COVID-19] Krótki przewodnik po tym, jak być dobrym szefem w pracy zdalnej w pytaniach i odpowiedziach

  • Ze względu na stan epidemii wielu pracowników instytucji kultury pracuje z domu
  • Wbrew pozorom i utartym stereotypom praca zdalna wcale nie oznacza, że pracownik nie wykonuje swoich obowiązków
  • Dobry kierownik zespołu powinien docenić wysiłek i zaangażowanie pracowników zdalnych

Jak pracują najlepsze zespoły i jak taki zespół stworzyć w instytucji kultury?

  • Najskuteczniejsze zespoły to te, w których ludzie czują się bezpieczni
  • Najlepsze zespoły to te, których członkowie wiedzą, że reszta „robi swoją robotę”
  • Zespoły, które działają najsprawniej, mają jasno określoną strukturę i cele

Jak się uczyć efektywnie i zachęcać do tego pracowników? Nowe podejście do szkoleń w instytucjach kultury

  • W każdym zawodzie i na każdym stanowisku nauka nigdy się nie kończy
  • Warto zadbać o to, aby pracownicy sami odkrywali, w jakim obszarze mogą zdobyć nowe umiejętności
  • Nowatorskie metody szkoleń pracowników przełożą się na ich podejście także i do odbiorców działań instytucji kultury

Automatyzacja — czy roboty przejmą nasze obowiązki? Jaki typ pracy takim przejęciem jest najbardziej zagrożony?

  • Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 10 lat zniknie nawet 30% znanych nam obecnie zawodów
  • Szacuje się, że maszyny będą w stanie wykonywać zupełnie nowe zadania, które są niemożliwe dla człowieka
  • Zawody najtrudniejsze w automatyzacji to zawody oparte na kreatywności i kontakcie z ludźmi, a z tego właśnie składa się większość działań instytucji kultury

Realizacja projektów w instytucjach kultury — metody tradycyjne i zwinne

  • Od sukcesu projektów zależy sukces instytucji
  • Coraz częściej mierzymy się z działaniami, których zakresu i ostatecznych rozwiązań nie znamy
  • Tym ważniejsze staje się szukanie nowych metod — stąd zainteresowanie tzw. metodą zwinną

Mindfullness w miejscu pracy — moda czy dobry sposób na redukcję stresu?

  • Techniki mindfullness to nic innego jak trening koncentracji, który ma zmniejszyć stres i spowodować efektywniejsze wykonywanie codziennych zadań
  • Na sprawniejsze wykonywanie wielu zadań może przydać się technika „pomodoro” albo STOP
  • Aby poradzić sobie z ciągłym myśleniem o pracy i obowiązkach, warto czasami się zatrzymać i posłuchać rytmu swojego ciała

Jak awansować właściwe osoby w instytucji? Kto powinien zostać kierownikiem?

Jestem dyrektorem dużego działu w jednej ze stołecznych instytucji kultury i mam to szczęście, że nasz dział intensywnie się rozrasta. Myślę o stworzeniu nowych stanowisk kierowniczych, ponieważ aktualnie raportuje do mnie tak, wielu podwładnych, że nie mam możliwości wspierania ich tak, jak tego potrzebują. Przy wewnętrznej rekrutacji część zespołu mogłaby być niezadowolona z nowych kierowników, którzy byli pierwotnie ich kolegami.
Czy postawić na awansowanie osób, które naturalnie dobrze ze wszystkimi współpracują, czy na pierwszym miejscu postawić na umiejętności merytoryczne?
Jak zadbać o atmosferę w zespole po zmianach?
A może jednak zaryzykować i zatrudnić kogoś spoza instytucji?

Priorytety — czy są ważne? Jak je wyznaczać i potem się ich trzymać?

  • Wyznaczanie priorytetów pozwala uporządkować pracę
  • Najpierw kierownictwo instytucji kultury wyznacza cele instytucji na dany rok i działania powiązane z ich realizacją, a następnie szczebel kierowniczy przekłada to na swoje zadania, aż wreszcie robią to pracownicy w poszczególnych zespołach
  • Najważniejsze jest wprowadzanie priorytetów w życie i pilnowanie, by nie stały się tylko jedynymi z wielu rzeczy do zrobienia

5 sposobów na instytucję bardziej przyjazną pracownikom, którzy są rodzicami

  • Łączenie pracy zawodowej i rodzicielstwa to wyzwanie, w którym może pomóc też pracodawca
  • Nowe formy czasu pracy to ciekawe i coraz popularniejsze rozwiązanie
  • Nie wolno marginalizować pracowników, którzy są rodzicami

Staże letnie w instytucji kultury — jak je zorganizować z pożytkiem dla instytucji i samego zainteresowanego

  • Rekrutacja stażystów to proces, któremu warto poświęcić uwagę
  • Pokolenie Y też chce pracować i mieć cel swojej pracy
  • Włączenie we wspólne aktywności oznacza większą satysfakcję