Dorota Wysocka

specjalista HR

Asertywność w pracy

Niedawno zaczęłam pracować w instytucji kultury. Jestem zadowolona z tego, co robię i z mojego zespołu, jednak mam problem z zakresem obowiązków. Starsza stażem koleżanka z innego zespołu często wydaje mi polecenia i wskazuje, co mam robić — chociaż tak naprawdę są to jej obowiązki. Pracujemy nad wspólnym projektem, a podział zadań między zespołami jest czasem niejasny. Bywa, że koleżanka pyta mnie, czy zrobimy coś wspólnie, a potem zostaję sama z rozpoczętą pracą. Nie wiem, jak jej odmówić.
Jak sobie radzić w podobnych sytuacjach, aby nie zostać odebrana jako osoba niekoleżeńska lub kłótliwa?

Ewaluacja, czyli ważny warunek osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu projektami w instytucji kultury

  • Ewaluacja jako klucz do innowacji: właściwie przeprowadzona ocena projektów kulturalnych otwiera drzwi do popularyzowania najlepszych rozwiązań
  • Balans między sztuką a efektywnością: skuteczna ewaluacja w sektorze kultury wymaga umiejętnego połączenia oceny wartości artystycznej z analizą efektywności organizacyjnej
  • Budowanie zaangażowanej społeczności: ewaluacja to nie tylko ocena projektu, ale także narzędzie do lepszego zrozumienia i angażowania publiczności

Inteligencja emocjonalna — czym jest i jak wyćwiczyć tę najważniejszą cechę każdego kierownika

  • Promowanie rozwoju inteligencji emocjonalnej wśród kierowników powinno być dla dyrektorów instytucji kultury priorytetem
  • Obecnie jest ona kluczowym elementem sukcesu wielu zespołów
  • Nad inteligencją emocjonalną można pracować i ją w sobie rozwijać

Nowe umiejętności wymagane od kierownika — czyli to samo, ale jednak trochę inaczej

Kieruję zasobami ludzkimi w dużej instytucji kultury i dla wszystkich nowych kierowników zespołów przeprowadzam standardowe szkolenie dotyczące komunikacji, tworzenia nowego zespołu, rozwiązywania konfliktów, spraw kadrowych itd. Ostatnio zwrócono mi uwagę, że jest ono już nieco przestarzałe i dobrze by było je poszerzyć o nowe zagadnienia.
Czy na pewno tyle się zmieniło? Co warto dodać poza rozwijaniem standardowych umiejętności, których instytucja oczekuje?

Jak dobrze współpracować przy realizacji projektów z innymi partnerami?

  • Współpraca między instytucjami to obecnie sposób na ciekawe inicjatywy kulturalne, jednak wciąż wiąże się ona z wieloma trudnościami
  • Jeden z problemów, z którym najczęściej mierzą się instytucje, to podział obowiązków między partnerami, co wynika z niedostatecznego planowania
  • Współdziałanie instytucji często wywołuje wzajemne pretensje o styl zarządzania czy opieszałość — konieczna jest więc bieżąca wymiana informacji, ale też postewaluacja każdego projektu

Wyjazd integracyjny zespołu — jak najlepiej go przygotować i z niego skorzystać?

  • Letnie miesiące to dobry moment na integrację pracowników
  • Dobrze określony cel wyjazdu zmotywuje i połączy grupę, co przełoży się na pracę instytucji
  • Podczas wyjazdu warto postawić na sprawdzone atrakcje dopasowane do możliwości członków zespołu

Odpowiedzialność społeczna instytucji kultury

  • Instytucje kultury są coraz bardziej świadome wpływu swoich działań na środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny
  • ESG to trzypoziomowe podejście do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności
  • Opiera się na środowisku, odpowiedzialności społecznej i zarządzaniu

Odpowiedzialność i podejmowanie decyzji przez pracowników

  • Zespoły, które mają moc decyzyjną, działają szybciej i są bardziej zmotywowane, a więc dobrze oddziałują na samą instytucję
  • Umiejętne delegowanie zadań, jasno wyznaczony cel i przełamywanie przyzwyczajeń co do tego, komu wolno podejmować decyzje, pomagają propagować postawę odpowiedzialności niezależnie od szczebla instytucji
  • Właściwa informacja zwrotna oraz dobry przykład ze strony kadry kierowniczej to zabezpieczenie przed zbędnym ryzykiem przy podejmowaniu decyzji

Spotkania i prezentacje — jak sprawnie przedstawiać swoje pomysły przed kolegami z innych zespołów lub instytucji

  • Sztuka efektywnej prezentacji to wciąż jedna z ważniejszych umiejętności zawodowych, które pozwalają pozyskiwać wsparcie, projekty i fundusze
  • Niestety, o umiejętności te coraz trudniej — wiele osób wystąpienia publiczne bardzo stresują — najlepszym remedium jest praca tymi zdolnościami
  • Kluczowe jest opowiadanie historii ciekawych i ważnych dla naszego odbiorcy

Faworyzowanie pracownika

Pracownik zaczął pracę w muzeum pół roku temu, więc jest stosunkowo nowym członkiem załogi. Ma on wrażenie, że jego kierownik wyraźnie faworyzuje niektóre osoby z zespołu. Przypisuje im ciekawsze zadania, częściej chwali na forum publicznym, oferuje ciekawsze możliwości rozwoju.
Co można w tej sytuacji zrobić? Do kogo powinien się zgłosić?

Zarządzanie ludźmi w instytucji kultury — jakie nowe trendy przynosi 2024 rok, a co jest niezmiennie w modzie?

  • Po roku sukcesów sztucznej inteligencji w zastosowaniu jej w rekrutacji i szkoleniach pojawia się temat automatyzacji i cyfryzacji procesów
  • Zmiana pokoleniowa i związane z nią nowe wymagania pracowników wskazują na coraz większe znaczenie ekologii w instytucji oraz elastycznych form zatrudnienia
  • Są kwestie, które pozostają ważne niezależnie od upływającego czasu, m.in. zdrowie i dobrostan pracowników oraz komunikacja wewnętrzna

Pierwsze 90 dni w nowej pracy — przewodnik dla kierowników zespołów

  • Pierwsze tygodnie w nowej pracy to kluczowy okres dla każdego pracownika, także wtedy, jeśli jest nim kierownik zespołu
  • Nowy kierownik powinien zadbać o to, aby plan, który będzie wdrażał, był jasny również dla jego podwładnych
  • Zrozumienie potrzeb poszczególnych członków zespołu jest kluczowe dla jego zrozumienia — pomaga stworzyć plany, których realizacja może doprowadzić do rzeczywistych zmian w instytucji