Dorota Wysocka

specjalista HR

O czym warto pamiętać przy zarządzaniu ludźmi w nowo utworzonej instytucji kultury?

  • Dobór właściwych pracowników i odpowiedni podział zadań to pierwszy krok do sukcesu
  • Instytucja to nie tylko zadania związane z działalnością stricte kulturalną — ważne jest jeszcze zaplecze techniczne, marketingowe oraz finansowe
  • Odbiorca działań instytucji kultury to jej najważniejszy recenzent

Co zrobić, aby wdrożenie do pracy nowego pracownika przebiegało możliwie najsprawniej?

Od dłuższego czasu instytucja boryka się z problemem z utrzymaniem nowych pracowników. Jeszcze przed pandemią pracowali po kilka miesięcy i szybko odchodzili. Inni z kolei zostawali w instytucji, ale dość długo zajmowało im to, aby sprawnie wdrożyć się w nowe obowiązki i zacząć wykonywać je samodzielnie. Po ostatnim dość chaotycznym roku dyrektor ma wrażenie, że jest jeszcze gorzej. Przygląda się relacjom w zespołach, ale wszystko wygląda poprawnie, a najczęściej podnoszonym przez nowych pracowników problemem jest to, że „nie czują się u siebie” lub „nie wiedzą, czym mają się zająć”. Dyrektor doszedł do wniosku, że w instytucji wadliwy musi być sam proces wdrożenia nowych pracowników do pracy.
Jak może to zmienić? O czym trzeba pamiętać?

Jak organizować efektywne spotkania nie tylko online w instytucji kultury?

  • Dobre spotkanie powinno mieć konkretny cel, angażować jego uczestników i przynosić założone rezultaty
  • Idealne spotkanie to takie, w którym nikt nie jest widzem — a każdy jest uczestnikiem
  • Ważne jest nie tylko to, aby wszyscy mieli czas na spotkanie, ale także pora dnia, w którym się ono odbywa

Nowy trend: empatyczne przywództwo — jak zmienia się wizerunek i rola lidera oraz co to oznacza dla instytucji kultury

  • Wysoki poziom empatii związany jest nie tylko z lepszą oceną produktywności zespołów, ale również ich większą innowacyjnością
  • Empatyczne przywództwo umożliwia zrozumienie potrzeb innych osób i bycie świadomym ich pragnień i wyzwań
  • Podstawą empatii jest umiejętność słuchania innych, a nie zakładania, że wiemy, co chcą powiedzieć

Najczęstsze źródła konfliktów w miejscu pracy — jak sprawiać, żeby wspólna praca przebiegała jak najlepiej?

  • Konflikty w pracy często biorą się z powtarzalnych źródeł — zatem można im zapobiegać, zanim wystąpią
  • Kluczowe jest zrozumienie, że choć źródłem konfliktu może być pojedynczy pracownik, często jest to zespół czynników — takich jak niestaranny opis zadań na stanowisku, źle zaprojektowany proces czy wewnętrzna walka o zasoby
  • Ważną rolę odgrywają tu osoby zarządzające instytucją, a przede wszystkim to, czy potrafią odważnie podejść do konfliktów, czy też chowają głowę w piasek

Jak wzmocnić zespół po spektakularnej porażce?

Zespół teatru doświadczył spektakularnej porażki. Ostatnie dwa lata jego członkowie pracowali bardzo intensywnie w międzynarodowym projekcie, poświęconym wspieraniu utalentowanej młodzieży. Jego kulminacją były impreza kulturalna, która miała być największym wydarzeniem w mieście. Wydawało się, że wszystko idzie zgodnie z planem, nikt nie zgłaszał uwag. Niestety, okazało się, że projekt nie przyniósł oszałamiających rezultatów, a impreza finałowa przeszła właściwie bez echa. To bardzo źle się odbiło na całym zespole. Nagle pojawiły się wzajemne pretensje i niezadowolenie. Każdy stał się mądry „po szkodzie”. Ciężko jest dalej razem ze sobą pracować. Podobnie jak wszyscy, kierownik zespołu zastanawia się, co można było zrobić inaczej.
Jak nie dopuścić do kolejnej takiej porażki w przyszłości?
Jak motywować zespół, gdy jednak do niej doszło?

Toksyczny pracownik — co to znaczy, jak go rozpoznać i jak radzić sobie z pracą w zespole

  • Trudny we współpracy pracownik potrafi wszystkim dać się solidnie we znaki, a już na pewno zniechęcić zespół do pracy
  • Podczas rekrutacji warto zwracać uwagę na pewne symptomy, które mogą świadczyć o tym, że praca z daną osobą może być nie lada wyzwaniem
  • Gdy toksyczny pracownik już trafi do instytucji, nie wolno zbyt długo czekać, tylko działać szybko i zdecydowanie

Co robić, kiedy nie chce się już nic robić? Jak sprawić, aby praca była bardziej efektywna i przynosiła zadowolenie?

  • Nasz mózg nie jest przyzwyczajony do pracy nad wieloma zadaniami naraz
  • Część osób odkłada wykonanie zadań na ostatni moment
  • Praca bez odpoczynku zmniejsza efektywność

Kompetencje przyszłości

  • Raport Future Work Skills 2020 opisuje, jak zmieniający się świat wpłynie na kompetencje, które będą nam potrzebne w życiu zawodowym
  • Główne trendy, które wymuszą zmiany, to: długowieczność, automatyzacja, ogromna ilość danych, a także nowe media i globalizacja
  • Niektóre z potrzebnych nowych kompetencji są szeroko rozpowszechnione w instytucjach kultury, ale nad innymi warto popracować

5 lekcji, które dał nam rok 2020, a które mogą się przydać, kiedy będziemy wchodzić w tzw. nową normalność

  • Pandemia wymusiła na instytucjach szybką zmianę formy działalności, przeniesienia aktywności do Internetu, szukania nowych sposobów dotarcia do odbiorcy
  • Pracownicy nauczyli się pracować zdalnie, a ich szefowie doceniają ich zaangażowanie mimo napotykanych trudności i konieczności wykonywania także innych obowiązków w tym czasie
  • Przyznanie się do problemów z psychiką przestaje być powodem do wstydu

Planowanie roczne rozwoju instytucji kultury i jej pracowników — co robić, żeby nie poprzestać tylko planie?

  • Stawianie celów rozwojowych — czy to dla całej instytucji, czy pojedynczych pracowników — wydaje się karkołomnym zadaniem po niestabilnym 2020 roku
  • Cele instytucji na cały rok powinny być zgodne z długoterminową strategią instytucji
  • Cele rozwojowe należy przedstawić pracownikowi; powinny one uwzględniać jego chęci, motywacje i potencjał

Rola lidera w kryzysie — także w czasie koronawirusa

  • Jak podejmować decyzje w kryzysie?
  • Jak w takiej sytuacji komunikować się z pracownikami?
  • Jak być osobą, z która pracownicy chcą się komunikować i u której szukają wsparcia?