Dorota Wysocka

specjalista HR

Zarządzanie kryzysowe w instytucjach kultury

  • Czy można przygotować się na to, co nieoczekiwane?
  • Czy powinniśmy myśleć o tym, jak zabezpieczać codzienne funkcjonowanie instytucji, w której pracujemy?
  • Jak zrobić to najlepiej?

Kształcenie ustawiczne w instytucjach kultury — jak rozwijać pracowników i instytucję?

  • Lifelong learning to nic innego jak uczenie się przez całe życie
  • Koncepcja ta zakłada ciągłe podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie nowych umiejętności oraz adaptację do zmieniających się warunków społecznych i technologicznych
  • Ma to szczególne znaczenie w instytucjach kultury, gdzie innowacyjność i kreatywność odgrywają kluczową rolę

Jak oswoić networking w instytucji kultury?

Niedawno objąłem w jednym z teatrów stanowisko kierownicze i od swojego przełożonego wciąż słyszę, jak ważny jest networking, budowanie sieci kontaktów. Kładzie on nacisk na pozyskiwanie komercyjnych partnerów przedstawień, poznawanie ich na konferencjach biznesowych. Jestem naturalnie towarzyski, więc nie przeszkadza mi współpraca z ludźmi, ale kiedy ma to taki cel, czuję opór i się usztywniam. Bardzo lubię moją pracę i nie chcę jej zmieniać.
Co w tej sytuacji mogę zrobić?

Asertywność w pracy

Niedawno zaczęłam pracować w instytucji kultury. Jestem zadowolona z tego, co robię i z mojego zespołu, jednak mam problem z zakresem obowiązków. Starsza stażem koleżanka z innego zespołu często wydaje mi polecenia i wskazuje, co mam robić — chociaż tak naprawdę są to jej obowiązki. Pracujemy nad wspólnym projektem, a podział zadań między zespołami jest czasem niejasny. Bywa, że koleżanka pyta mnie, czy zrobimy coś wspólnie, a potem zostaję sama z rozpoczętą pracą. Nie wiem, jak jej odmówić.
Jak sobie radzić w podobnych sytuacjach, aby nie zostać odebrana jako osoba niekoleżeńska lub kłótliwa?

Ewaluacja, czyli ważny warunek osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu projektami w instytucji kultury

  • Ewaluacja jako klucz do innowacji: właściwie przeprowadzona ocena projektów kulturalnych otwiera drzwi do popularyzowania najlepszych rozwiązań
  • Balans między sztuką a efektywnością: skuteczna ewaluacja w sektorze kultury wymaga umiejętnego połączenia oceny wartości artystycznej z analizą efektywności organizacyjnej
  • Budowanie zaangażowanej społeczności: ewaluacja to nie tylko ocena projektu, ale także narzędzie do lepszego zrozumienia i angażowania publiczności

Inteligencja emocjonalna — czym jest i jak wyćwiczyć tę najważniejszą cechę każdego kierownika

  • Promowanie rozwoju inteligencji emocjonalnej wśród kierowników powinno być dla dyrektorów instytucji kultury priorytetem
  • Obecnie jest ona kluczowym elementem sukcesu wielu zespołów
  • Nad inteligencją emocjonalną można pracować i ją w sobie rozwijać

Nowe umiejętności wymagane od kierownika — czyli to samo, ale jednak trochę inaczej

Kieruję zasobami ludzkimi w dużej instytucji kultury i dla wszystkich nowych kierowników zespołów przeprowadzam standardowe szkolenie dotyczące komunikacji, tworzenia nowego zespołu, rozwiązywania konfliktów, spraw kadrowych itd. Ostatnio zwrócono mi uwagę, że jest ono już nieco przestarzałe i dobrze by było je poszerzyć o nowe zagadnienia.
Czy na pewno tyle się zmieniło? Co warto dodać poza rozwijaniem standardowych umiejętności, których instytucja oczekuje?

Jak dobrze współpracować przy realizacji projektów z innymi partnerami?

  • Współpraca między instytucjami to obecnie sposób na ciekawe inicjatywy kulturalne, jednak wciąż wiąże się ona z wieloma trudnościami
  • Jeden z problemów, z którym najczęściej mierzą się instytucje, to podział obowiązków między partnerami, co wynika z niedostatecznego planowania
  • Współdziałanie instytucji często wywołuje wzajemne pretensje o styl zarządzania czy opieszałość — konieczna jest więc bieżąca wymiana informacji, ale też postewaluacja każdego projektu

Wyjazd integracyjny zespołu — jak najlepiej go przygotować i z niego skorzystać?

  • Letnie miesiące to dobry moment na integrację pracowników
  • Dobrze określony cel wyjazdu zmotywuje i połączy grupę, co przełoży się na pracę instytucji
  • Podczas wyjazdu warto postawić na sprawdzone atrakcje dopasowane do możliwości członków zespołu

Odpowiedzialność społeczna instytucji kultury

  • Instytucje kultury są coraz bardziej świadome wpływu swoich działań na środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny
  • ESG to trzypoziomowe podejście do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności
  • Opiera się na środowisku, odpowiedzialności społecznej i zarządzaniu

Odpowiedzialność i podejmowanie decyzji przez pracowników

  • Zespoły, które mają moc decyzyjną, działają szybciej i są bardziej zmotywowane, a więc dobrze oddziałują na samą instytucję
  • Umiejętne delegowanie zadań, jasno wyznaczony cel i przełamywanie przyzwyczajeń co do tego, komu wolno podejmować decyzje, pomagają propagować postawę odpowiedzialności niezależnie od szczebla instytucji
  • Właściwa informacja zwrotna oraz dobry przykład ze strony kadry kierowniczej to zabezpieczenie przed zbędnym ryzykiem przy podejmowaniu decyzji

Spotkania i prezentacje — jak sprawnie przedstawiać swoje pomysły przed kolegami z innych zespołów lub instytucji

  • Sztuka efektywnej prezentacji to wciąż jedna z ważniejszych umiejętności zawodowych, które pozwalają pozyskiwać wsparcie, projekty i fundusze
  • Niestety, o umiejętności te coraz trudniej — wiele osób wystąpienia publiczne bardzo stresują — najlepszym remedium jest praca tymi zdolnościami
  • Kluczowe jest opowiadanie historii ciekawych i ważnych dla naszego odbiorcy