Dorota Wysocka

specjalista HR

Zbyt wykwalifikowany kandydat — czy warto go zatrudniać? Jakie są plusy i minusy takiej decyzji oraz co zrobić, aby była ona korzyścią dla kandydata i instytucji kultury?

  • Także w instytucji kultury może się zdarzyć, że kandydat na dane stanowisko ma wyższe kwalifikacje niż oczekiwane
  • Taki pracownik ma niewątpliwie wiele zalet, choć pod uwagę trzeba też wziąć pewne niedogodności
  • Warto dobrze poznać motywację kandydata do podjęcia pracy właśnie w tej instytucji

Kiedy pracownicy odchodzą — dlaczego często grupami, jakie są przyczyny ich odejść i czy można temu przeciwdziałać?

  • Nie ma nic złego w tym, że pracownicy instytucji zmieniają miejsca pracy i nie należy się tego bać
  • Jednak już masowe rezygnacje pracowników z pracy mogą być niepokojące
  • Mogą być one sygnałem błędów w zarządzaniu, coraz bardziej konkurencyjnego rynku pracy czy też złego doboru przełożonych

Rekrutacja wewnętrzna — jakie przynosi korzyści, jak ją przeprowadzić i jak zachęcić pracowników, aby brali w niej udział?

  • Rekrutacja wewnętrzna może być lekarstwem na trudną sytuację na rynku
  • Pracownicy zostają dłużej w instytucjach kultury, które umożliwiają im rozwój
  • Największe opory pracowników instytucji budzą niejasne zasady rekrutacji wewnętrznej i potencjalna niechęć pozostałej części zespołu

Pięć strategii zarządzania czasem w pracy, aby jak najlepiej wykorzystać rok 2019

  • Nowe wyzwania oznaczają, że czasu będzie jeszcze mniej — zobaczmy, jak nim mądrze zarządzić
  • Kluczem jest szeregowanie zadań według ich wagi i pilności
  • Pomocne może się okazać dokładne planowanie zadań do wykonania na każdy dzień

Jak sprawiedliwie dzielić obowiązki między członkami zespołu?

Niedawno jeden z pracowników został szefem zespołu w dużej instytucji kultury. Zespół liczy 15 osób i ma w planach wiele prestiżowych projektów, a także współpracę międzynarodową. Dyrektor pokłada duże nadzieje w tej grupie pracowników. Nowy szef zespołu poznał już swoich podwładnych i to, co rzuciło mu się w oczy od razu, to to, że nie wszyscy są po równo zaangażowani w pracę. Niektórzy wychodzą z pracy bardzo wcześnie, jeszcze inni — choć w zakresie obowiązków mają konkretne zadania — nie wykonują ich w całości. Jednocześnie jest też kilka osób, które pracują bardzo dużo i wyglądają na przeciążone pracą.
Jak podzielić obowiązki w zespole tak, żeby było sprawiedliwie i żeby osiągnąć postawione przed nim cele?

Co każdy pracownik instytucji kultury powinien wiedzieć o bezpieczeństwie w sieci, żeby nie narażać siebie ani instytucji? Jakie wpadki mogą być najgorsze dla instytucji i jak im zapobiec?

  • Cyberbezpieczeństwo przestało już być wyłącznym zadaniem działu IT. Obecnie problem ten spoczywa na wszystkich pracownikach
  • Najważniejsza jest świadomość pracowników, ich dbałość o hasła oraz reagowanie na nietypowe zdarzenia
  • Jeśli instytucja przetwarza wiele wrażliwych danych, szkolenia pracowników powinny być obowiązkowe

Rynek pracownika — czyli jak sobie radzić z niedoborem pracowników, jak rekrutować, kiedy nie ma wielu chętnych, i jak promować markę pracodawcy?

  • Niewątpliwie nadszedł okres, gdy warunki zatrudnienia dyktuje nie pracodawca, lecz pracownik
  • W takiej sytuacji może się okazać, że pozyskanie wartościowego pracownika będzie kosztowało więcej wysiłku, a nawet — pewne ustępstwa
  • Paradoksalnie, problem z rękami do pracy może zaowocować korzyściami dla instytucji jako pracodawcy i dla jej oferty

Pracownik z problemami psychicznymi w instytucji — jak mu pomóc?

W ostatnim czasie kilka osób w instytucji ma problem z różnymi problemami psychicznymi. Jeden z kierowników walczy ze stanami lękowymi wywołanymi dużą presją, inny pracownik wkrótce wraca z 6-miesięcznego zwolnienia spowodowanego depresją, z kolei w jeszcze innym zespole jest pracownik, którego zachowanie również wygląda alarmująco. Pozostali pracownicy plotkują na ich temat, ale też dają wyraźne sygnały, że nie do końca wiedzą, jak się mają zachować wobec tych osób.
Jak w takiej sytuacji powinien zachować się dyrektor i kierownicy działów?
Czy koledzy powinni się angażować czy raczej nie powinni być o niczym informowani?

Customer experience na stronach internetowych instytucji kultury — co to jest i jak je dobrze kształtować?

  • Doświadczenie klienta — czym jest i czy jest ważne dla instytucji kultury?
  • Co zrobić, aby wizytówka instytucji, jaką jest strona internetowa, pozostawiała dobre wrażenie?
  • Internet nie jest najważniejszy — co jeszcze kształtuje doświadczenia odbiorców działań instytucji kultury?

5 ćwiczeń na zwiększenie kreatywności zespołów

  • Lato to dobry czas na próbowanie nowości
  • Jednym z rozwiązań, które warto wypróbować, to ćwiczenia dla zespołów
  • Przedstawiamy 5 propozycji do wykorzystania w zależności od sytuacji, w której znajduje się zespół i jaki cel chce osiągnąć

Molestowanie seksualne — co może zrobić dotknięty nim pracownik, a co pracodawca?

  • Czym jest molestowanie seksualne?
  • Jak powinien się zachowywać pracodawca?
  • Co może zrobić ofiara i czy mogą jej pomóc koledzy z pracy?

Jak się przygotować do wprowadzenia RODO w instytucji kultury?

  • RODO chroni podstawowe prawa i wolności osób fizycznych, w szczególności ich prawo do ochrony danych osobowych
  • Zadaniem administratora takich danych jest wdrożenie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z RODO
  • Konieczne jest też wykazanie, że RODO jest przestrzegane, a to oznacza wprowadzenie odpowiednich, dostosowanych do każdej instytucji kultury z osobna polityk ochrony danych