Dorota Wysocka

specjalista HR

Mindfullness w miejscu pracy — moda czy dobry sposób na redukcję stresu?

  • Techniki mindfullness to nic innego jak trening koncentracji, który ma zmniejszyć stres i spowodować efektywniejsze wykonywanie codziennych zadań
  • Na sprawniejsze wykonywanie wielu zadań może przydać się technika „pomodoro” albo STOP
  • Aby poradzić sobie z ciągłym myśleniem o pracy i obowiązkach, warto czasami się zatrzymać i posłuchać rytmu swojego ciała

Jak awansować właściwe osoby w instytucji? Kto powinien zostać kierownikiem?

Jestem dyrektorem dużego działu w jednej ze stołecznych instytucji kultury i mam to szczęście, że nasz dział intensywnie się rozrasta. Myślę o stworzeniu nowych stanowisk kierowniczych, ponieważ aktualnie raportuje do mnie tak, wielu podwładnych, że nie mam możliwości wspierania ich tak, jak tego potrzebują. Przy wewnętrznej rekrutacji część zespołu mogłaby być niezadowolona z nowych kierowników, którzy byli pierwotnie ich kolegami.
Czy postawić na awansowanie osób, które naturalnie dobrze ze wszystkimi współpracują, czy na pierwszym miejscu postawić na umiejętności merytoryczne?
Jak zadbać o atmosferę w zespole po zmianach?
A może jednak zaryzykować i zatrudnić kogoś spoza instytucji?

Priorytety — czy są ważne? Jak je wyznaczać i potem się ich trzymać?

  • Wyznaczanie priorytetów pozwala uporządkować pracę
  • Najpierw kierownictwo instytucji kultury wyznacza cele instytucji na dany rok i działania powiązane z ich realizacją, a następnie szczebel kierowniczy przekłada to na swoje zadania, aż wreszcie robią to pracownicy w poszczególnych zespołach
  • Najważniejsze jest wprowadzanie priorytetów w życie i pilnowanie, by nie stały się tylko jedynymi z wielu rzeczy do zrobienia

5 sposobów na instytucję bardziej przyjazną pracownikom, którzy są rodzicami

  • Łączenie pracy zawodowej i rodzicielstwa to wyzwanie, w którym może pomóc też pracodawca
  • Nowe formy czasu pracy to ciekawe i coraz popularniejsze rozwiązanie
  • Nie wolno marginalizować pracowników, którzy są rodzicami

Staże letnie w instytucji kultury — jak je zorganizować z pożytkiem dla instytucji i samego zainteresowanego

  • Rekrutacja stażystów to proces, któremu warto poświęcić uwagę
  • Pokolenie Y też chce pracować i mieć cel swojej pracy
  • Włączenie we wspólne aktywności oznacza większą satysfakcję

Wakacje też nie są z gumy, czyli jak dobrze podzielić urlop między członków zespołu i zorganizować pracę, aby wszyscy byli zadowoleni?

  • W wakacje najczęściej większość załogi instytucji ma ochotę wypocząć na urlopie
  • Nie zawsze możliwe jest sprawiedliwe podzielenie dni urlopowych między wszystkich chętnych i zorganizowanie pracy podczas nieobecności
  • Może się zdarzyć, że nie wszyscy będą zadowoleni

Gdy osoba z zewnątrz pomaga nam mówić jednym głosem, czyli czym jest mediacja w sprawach pracowniczych?

  • Zanim instytucja spotka się z pracownikiem w sądzie pracy, warto najpierw podjąć próbę załagodzenia sporu poprzez mediację
  • To coraz popularniejszy, szybszy i tańszy sposób załagodzenia sporu
  • Główną zaletą mediacji jest to, że daje szansę na spełnienie oczekiwań wszystkich zaangażowanych stron

Testy psychologiczne przy rekrutacji i nie tylko — czy przy budowaniu zespołu warto ich używać i brać pod uwagę ich wyniki?

  • Testy osobowości nie są niezbędnym elementem ani rekrutacji, ani prowadzenia zespołu
  • Jednak mogą skłonić do analizy takich cech, jak np. asertywność, introwersja czy otwartość na zmiany
  • Warto je przeprowadzać, ale powinny być one jedynie punktem wyjścia do dalszej oceny kandydata czy członków zespołu

Zbyt wykwalifikowany kandydat — czy warto go zatrudniać? Jakie są plusy i minusy takiej decyzji oraz co zrobić, aby była ona korzyścią dla kandydata i instytucji kultury?

  • Także w instytucji kultury może się zdarzyć, że kandydat na dane stanowisko ma wyższe kwalifikacje niż oczekiwane
  • Taki pracownik ma niewątpliwie wiele zalet, choć pod uwagę trzeba też wziąć pewne niedogodności
  • Warto dobrze poznać motywację kandydata do podjęcia pracy właśnie w tej instytucji

Kiedy pracownicy odchodzą — dlaczego często grupami, jakie są przyczyny ich odejść i czy można temu przeciwdziałać?

  • Nie ma nic złego w tym, że pracownicy instytucji zmieniają miejsca pracy i nie należy się tego bać
  • Jednak już masowe rezygnacje pracowników z pracy mogą być niepokojące
  • Mogą być one sygnałem błędów w zarządzaniu, coraz bardziej konkurencyjnego rynku pracy czy też złego doboru przełożonych

Rekrutacja wewnętrzna — jakie przynosi korzyści, jak ją przeprowadzić i jak zachęcić pracowników, aby brali w niej udział?

  • Rekrutacja wewnętrzna może być lekarstwem na trudną sytuację na rynku
  • Pracownicy zostają dłużej w instytucjach kultury, które umożliwiają im rozwój
  • Największe opory pracowników instytucji budzą niejasne zasady rekrutacji wewnętrznej i potencjalna niechęć pozostałej części zespołu

Pięć strategii zarządzania czasem w pracy, aby jak najlepiej wykorzystać rok 2019

  • Nowe wyzwania oznaczają, że czasu będzie jeszcze mniej — zobaczmy, jak nim mądrze zarządzić
  • Kluczem jest szeregowanie zadań według ich wagi i pilności
  • Pomocne może się okazać dokładne planowanie zadań do wykonania na każdy dzień