Dorota Wysocka

specjalista HR

Najczęstsze źródła konfliktów w miejscu pracy — jak sprawiać, żeby wspólna praca przebiegała jak najlepiej?

  • Konflikty w pracy często biorą się z powtarzalnych źródeł — zatem można im zapobiegać, zanim wystąpią
  • Kluczowe jest zrozumienie, że choć źródłem konfliktu może być pojedynczy pracownik, często jest to zespół czynników — takich jak niestaranny opis zadań na stanowisku, źle zaprojektowany proces czy wewnętrzna walka o zasoby
  • Ważną rolę odgrywają tu osoby zarządzające instytucją, a przede wszystkim to, czy potrafią odważnie podejść do konfliktów, czy też chowają głowę w piasek

Jak wzmocnić zespół po spektakularnej porażce?

Zespół teatru doświadczył spektakularnej porażki. Ostatnie dwa lata jego członkowie pracowali bardzo intensywnie w międzynarodowym projekcie, poświęconym wspieraniu utalentowanej młodzieży. Jego kulminacją były impreza kulturalna, która miała być największym wydarzeniem w mieście. Wydawało się, że wszystko idzie zgodnie z planem, nikt nie zgłaszał uwag. Niestety, okazało się, że projekt nie przyniósł oszałamiających rezultatów, a impreza finałowa przeszła właściwie bez echa. To bardzo źle się odbiło na całym zespole. Nagle pojawiły się wzajemne pretensje i niezadowolenie. Każdy stał się mądry „po szkodzie”. Ciężko jest dalej razem ze sobą pracować. Podobnie jak wszyscy, kierownik zespołu zastanawia się, co można było zrobić inaczej.
Jak nie dopuścić do kolejnej takiej porażki w przyszłości?
Jak motywować zespół, gdy jednak do niej doszło?

Toksyczny pracownik — co to znaczy, jak go rozpoznać i jak radzić sobie z pracą w zespole

  • Trudny we współpracy pracownik potrafi wszystkim dać się solidnie we znaki, a już na pewno zniechęcić zespół do pracy
  • Podczas rekrutacji warto zwracać uwagę na pewne symptomy, które mogą świadczyć o tym, że praca z daną osobą może być nie lada wyzwaniem
  • Gdy toksyczny pracownik już trafi do instytucji, nie wolno zbyt długo czekać, tylko działać szybko i zdecydowanie

Co robić, kiedy nie chce się już nic robić? Jak sprawić, aby praca była bardziej efektywna i przynosiła zadowolenie?

  • Nasz mózg nie jest przyzwyczajony do pracy nad wieloma zadaniami naraz
  • Część osób odkłada wykonanie zadań na ostatni moment
  • Praca bez odpoczynku zmniejsza efektywność

Kompetencje przyszłości

  • Raport Future Work Skills 2020 opisuje, jak zmieniający się świat wpłynie na kompetencje, które będą nam potrzebne w życiu zawodowym
  • Główne trendy, które wymuszą zmiany, to: długowieczność, automatyzacja, ogromna ilość danych, a także nowe media i globalizacja
  • Niektóre z potrzebnych nowych kompetencji są szeroko rozpowszechnione w instytucjach kultury, ale nad innymi warto popracować

5 lekcji, które dał nam rok 2020, a które mogą się przydać, kiedy będziemy wchodzić w tzw. nową normalność

  • Pandemia wymusiła na instytucjach szybką zmianę formy działalności, przeniesienia aktywności do Internetu, szukania nowych sposobów dotarcia do odbiorcy
  • Pracownicy nauczyli się pracować zdalnie, a ich szefowie doceniają ich zaangażowanie mimo napotykanych trudności i konieczności wykonywania także innych obowiązków w tym czasie
  • Przyznanie się do problemów z psychiką przestaje być powodem do wstydu

Planowanie roczne rozwoju instytucji kultury i jej pracowników — co robić, żeby nie poprzestać tylko planie?

  • Stawianie celów rozwojowych — czy to dla całej instytucji, czy pojedynczych pracowników — wydaje się karkołomnym zadaniem po niestabilnym 2020 roku
  • Cele instytucji na cały rok powinny być zgodne z długoterminową strategią instytucji
  • Cele rozwojowe należy przedstawić pracownikowi; powinny one uwzględniać jego chęci, motywacje i potencjał

Rola lidera w kryzysie — także w czasie koronawirusa

  • Jak podejmować decyzje w kryzysie?
  • Jak w takiej sytuacji komunikować się z pracownikami?
  • Jak być osobą, z która pracownicy chcą się komunikować i u której szukają wsparcia?

Dyskryminacja w instytucjach kultury

  • Dyskryminacja może się wydarzyć nie tylko w relacji pracodawca — pracownik. Instytucje kultury mogą też nieświadomie dyskryminować swoich odbiorców
  • Instytucja kultury powinna zadbać o potrzeby osób z niepełnosprawnością ruchową bądź intelektualną
  • Podstawą jest świadomość i wrażliwość na tę kwestię i to na każdym szczeblu instytucji kultury

Jak rozwijać talenty w zespole? Jak sprawić, aby kierownicy mieli kompetentnych zastępców?

W średniej wielkości instytucji kultury dyrektor ma 6 kierowników, którzy podlegają mu bezpośrednio. Kierownicy ci zarządzają swoimi zespołami. Ostatnio aż połowa z nich zrezygnowała z pracy (dwie osoby są na urlopie macierzyńskim, jedna złożyła wypowiedzenie). Na początku wydawało się, że nie powinno to być dużym organizacyjnym problemem, ale szybko okazało się, że w zespołach nie ma nikogo, kto mógłby ich sprawnie zastąpić. W rezultacie zamiast szybkiej rekrutacji wewnętrznej, dyrektor musi przeprowadzić dłuższą — zewnętrzną — i to aż trzy razy.
Co poszło nie tak? Czy trzeba było inaczej rozwijać członków zespołu, a może zawczasu wymagać tego od kierowników? A może tak po prostu się dzieje? Dyrektor bardzo by nie chciał, żeby taka sytuacja powtórzyła się w przyszłości…

Jak rozpoznawać problemy z psychiką pracowników w czasie pandemii?

  • Niepewność jutra spowodowana pandemią wpłynęła na samopoczucie nas wszystkich
  • Jak poznać, że pracownik mierzy się z problemami natury psychicznej?
  • Co można zrobić i jak go wesprzeć?

Rozmowy z podwładnymi bez uciekania się do rad, czyli jak rozwiązywać problemy przez zadawanie właściwych pytań

  • Odpowiednia komunikacja to podstawa sukcesu w rozwiązywaniu problemów
  • Zamiast od razu udzielać rad, warto dobrze rozpoznać problem
  • Sekwencja pytanie ogólne — dopytanie — nakreślenie problemu może się przydać w idealnym zdiagnozowaniu sytuacji