Ewa Kwiecińska

praktyk w zakresie procedur wewnętrznych

Nowe zamówienia publiczne w instytucjach kultury

• Jeśli instytucja udziela z wolnej ręki zamówień w zakresie działalności twórczej lub artystycznej, może zrezygnować ze stosowania niektórych procedur • Instytucja kultury jako kryterium wyboru ofert może wybrać cenę albo cenę i inne parametry takie jak jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia czy koszty eksploatacji • Instytucja może wykluczyć wykonawcę z postępowania, jeśli w przeszłości wykazał się nierzetelnością

Zwrot wadium zawsze z odsetkami

Po przeprowadzonym postępowaniu w sprawie zamówienia publicznego instytucja kultury powinna zwrócić wykonawcy wadium. Rachunek bieżący, na którym jest zdeponowane wadium, jest oprocentowany 0,05% w skali roku. Czy wadium wpłacone przez wykonawcę należy zwrócić razem z odsetkami, które „urosły” na rachunku bankowym według oprocentowania zastosowanego przez bank? Jak policzyć kwotę odsetek, które należy zwrócić wykonawcy?

Jak prawidłowo wypełnić roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach?

Jak prawidłowo wypełnić nowe roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, które zostało określone Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 12 grudnia 2013 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (dalej: rozporządzenie w sprawie rocznego sprawozdania)? Samorządowa instytucja kultury w sprawozdaniu za 2013 r. wypełniła część II sprawozdania dotyczącą zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur określonych w Ustawie z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp), czyli takich, których wartość nie przekracza równowartości w złotych obecnie 30 000 euro (a w 2013 r. — bo tego okresu dotyczy pytanie — 14 000 euro). Czy instytucja uwzględniła prawidłowo wszystkie faktury w wartości netto i rachunki zakupu, umowy-zlecenia i o dzieło, delegacje, prowizje bankowe, polisy ubezpieczeniowe, ZFŚS, podatek od nieruchomości i VAT?

Nowe zasady zamówień publicznych dla instytucji kultury

bull; Nowy limit wartości zamówień, do których nie stosuje się procedur wynikających z pzp, wynosi obecnie 30 000 euro bull; Instytucje kultury nie mają obowiązku stosowania pzp do niektórych zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej bull; Nie muszą też wymagać od artystów i wykonawców oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu

Stanowisko dyrektora muzeum po nowelizacji ustawy o działalności kulturalnej z 2011 r.

Obecny dyrektor samorządowego muzeum jest jego pracownikiem od sierpnia 1999 r. Przed powołaniem go na to stanowisko w styczniu 2007 r. zajmował stanowisko głównego inwentaryzatora zbiorów.

  • Czy, aby powołać tę osobę na stanowisko dyrektora bez przeprowadzania konkursu na okres od 3 do 7 lat w ciągu najbliższych miesięcy, organizator musi ją najpierw odwołać ze stanowiska?
  • Czy, jeśli organizator nie odwoła dyrektora do końca tego roku, to z dniem 31 grudnia 2014 r. straci pracę w muzeum, czy tylko stanowisko i czy będzie mógł wrócić (pozostać) na stanowisku sprzed powołania w 2007 r.?

Obowiązek składania oświadczenia majątkowego

Na czas swojej nieobecności w pracy spowodowanej chorobą, a następnie urlopem macierzyńskim dyrektor instytucji kultury, upoważnił pracownika do pełnienia zastępstwa. Czy pracownik zastępujący dyrektora musi złożyć oświadczenie majątkowe?

Przywrócenie działania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w instytucji kultury

Samorządowa instytucja kultury zatrudnia 12 osób. W 2013 r., z powodu drastycznego ograniczenia dotacji przez organizatora, zarządzeniem dyrektora w instytucji zawieszono naliczanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS). W tym roku instytucja ma w planie finansowym środki na ten cel. Jak wrócić do tworzenia funduszu? Czy wystarczy zarządzenie dyrektora instytucji?

Umarzanie należności w instytucji kultury

Pytanie dotyczy podstawy prawnej dla umarzania należności instytucji kultury. Instytucja ma dłużnika na niewielką kwotę (koszty sądowe przewyższają tę należność). Dłużnik jest nieosiągalny. Gmina ma własną uchwałę dotyczącą umarzania należności. Zawiera ona zapis, że dotyczy również jednostek podległych gminie. Jednak radca prawny gminy orzekł, że instytucje kultury nie są jednostkami podległymi i uchwała rady gminy w sprawie umarzania nie dotyczy instytucji kultury. Czy w związku z tym dyrektor musi napisać własne zarządzenie w tej sprawie?

Przedmioty zagubione w instytucji kultury

• Ogólne przepisy z kc dotyczące postępowania z rzeczami znalezionymi nie dotyczą instytucji kultury, które funkcjonują w budynkach publicznych • W przypadku znalezienia zagubionej w instytucji kultury rzeczy, zarządca powinien próbować przekazać ją organowi przechowującemu • Przygotowywany przez rząd projekt ustawy o rzeczach znalezionych może rozwiązać lukę prawną, w której znalazły się instytucje kultury

Zatrzymanie wadium w postępowaniu przetargowym

W jakich okolicznościach instytucja kultury może zatrzymać wadium w postępowaniu przetargowym? Czy może to zrobić w sytuacji, kiedy wykonawca spóźni się z dostarczeniem odpowiednich dokumentów?

Przekazanie środków finansowych na cykl imprez organizacji pozarządowej

Centrum kultury chce przekazać środki finansowe na organizację cyklu imprez promujących lokalne zabytki organizacji pozarządowej działającej na terenie gminy. Czy trzeba przeprowadzić przetarg w trybie zamówień publicznych czy otwarty konkurs ofert w myśl Ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: ustawa o wolontariacie)?

Jak liczyć dodatek stażowy, gdy brakuje 1 dnia do końca pełnego roku zatrudnienia?

Od 1 sierpnia 2013 r. biblioteka zatrudniła na ¼ etatu informatyka. Jest to jego dodatkowe zatrudnienie, bowiem od 1 września 2010 r. jest on zatrudniony na cały etat w innym zakładzie pracy.
Pracownik przedstawił bibliotece świadectwa pracy (od różnych pracodawców) potwierdzające jego zatrudnienie w następujących latach:

  • od 1 września 1993 r. do 30 sierpnia 2004 r. (11 lat),
  • od 1 września 2004 r. do 30 sierpnia 2010 r. (6 lat).

W jakiej wysokości biblioteka powinna naliczyć dodatek stażowy dla tego pracownika, kierując się zasadami zawartymi w § 6 Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 3 października 2012 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania)?