Ewa Ostapowicz

specjalista w dziedzinie rachunkowości

Dotacja celowa na produkcję filmu

Instytucja kultury została koproducentem filmu fabularnego. Wkład koproducenta przekazał organizator (gmina) w formie dotacji celowej na zakupy majątkowe (inwestycje). Wyprodukowany film instytucja kultury zakwalifikowała do produktów gotowych i w bilansie wykazała w poz. B.I.3 Aktywa obrotowe — zapasy — produkty gotowe.
Na jakie konto trzeba zaksięgować dotację celową, którą przekazał organizator?

Dodatkowe przychody i koszty w planie finansowym

Pytania dotyczą planu finansowego instytucji kultury.
Samorządowa instytucja kultury poniosła w 2018 r. nakłady (koszty architekta, projektu oświetlenia — pełnej dokumentacji) na budowę środka trwałego w wysokości 10 000 zł. Wykazała je w planie finansowym za rok 2018 jako inwestycję sfinansowaną ze środków własnych. W 2019 r. okazało się, iż z przyczyn niezależnych od instytucji kultury projekt ten nie będzie kontynuowany, w związku z tym poniesione koszty instytucja przeniosła na konto pozostałych kosztów operacyjnych. Jak należało ująć tę operację w planie finansowym za 2019 r., skoro wydatek ten już był raz wykazany w planie finansowym za rok 2018?
Instytucja kultury otrzymuje od organizatora dotację podmiotową, ale generuje również własne przychody. W 2018 r. przychody w wykonanym planie finansowym były wyższe od kosztów o 20 000 zł. Na rok 2019 instytucja kultury założyła takie same przychody, jak i koszty. Pozostaną jej jednak środki finansowe na koncie, które chciałaby wykorzystać. Czy może teraz zmienić plan finansowy za 2019 r., w którym koszty przekroczą przychody o 18 000 zł, a przy przekazaniu wykonania planu finansowego do organizatora opisać, iż instytucja wydatkowała środki własne zaoszczędzone w roku 2018?

Obowiązki głównego księgowego związane z odejściem dyrektora instytucji kultury

15 czerwca zmieni się dyrektor w instytucji kultury.
Czy rodzi to jakieś obowiązki i konsekwencje dla głównego księgowego?
Czy przy zmianie dyrektora konieczne jest przeprowadzenie inwentaryzacji środków trwałych?
Czy trzeba zawiadamiać o zmianie wszystkich kontrahentów?
Czy trzeba zawiadamiać ZUS i urząd skarbowy, a jeżeli tak — to w jakiej formie?

Prowadzenie ksiąg rachunkowych dwóch instytucji w jednym miejscu

Wiele księgowych instytucji kultury prowadzi księgowość na łączonych etatach w dwóch różnych instytucjach kultury w tej samej miejscowości np. pół etatu w domu kultury i pół etatu w bibliotece (lub w innej proporcji etatów). Programy księgowe są instalowane na serwerze, a przenośne laptopy mogą się z nimi łączyć jedynie po podaniu hasła.
Czy w takiej sytuacji za zgodą — pisemnym porozumieniem obu dyrektorów — można prowadzić księgi rachunkowe obu instytucji w jednym miejscu?

Ewidencja obrazów powstałych na plenerze malarskim

Instytucja kultury w ramach organizowanego pleneru malarskiego zapewnia niezbędne materiały (farby, podobrazia) oraz noclegi dla osób biorących w nim udział. Twórca podczas pleneru wykonuje dwa obrazy; jeden z nich zostaje w instytucji. W przyszłości instytucja planuje sprzedaż tych obrazów. Z każdym uczestnikiem pleneru instytucja podpisuje umowy o bezpłatne przekazanie praw majątkowych do wykonanych obrazów. Polityka rachunkowości instytucji zawiera zapis, iż za środki trwałe uważa się składniki majątku o wartości powyżej 3500 zł, a składniki poniżej tej kwoty traktowane są jak materiały i wykazywane w pozabilansowej ewidencji ilościowej (książce inwentarzowej).
Czy obrazy należy zatem potraktować jak materiały i wpisać jedynie do ewidencji pozabilansowej?
Co należy zrobić z bezpłatnie przyjętymi prawami majątkowymi do obrazów?

Wycieczka do teatru sfinansowana z ZFŚS

Dwie instytucje kultury planują zorganizować wspólnie swoim pracownikom wyjazd do teatru. Na koszty wyjazdu składać się będą: podróż, usługa gastronomiczna oraz bilety.
Czy koszty wyjazdu do teatru mogą być w całości finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS)?
Czy można rozliczyć koszty wyjazdu do teatru na podstawie refaktury od drugiej instytucji kultury?
Czy faktury dotyczące wyjazdu muszą zawierać opis w postaci liczby osób biorących w nim udział, czy też usługi (transport, gastronomia, bilety) mogą być określone ogólnie?

Wiata gospodarcza w muzeum a podatek od nieruchomości

Muzeum rejestrowane zleciło firmie postawienie drewnianej wiaty gospodarczej o wymiarach 6 na 5 metrów z jednospadowym dachem, pokrytym dachówką betonową, o konstrukcji słupowej mocowanej do gruntu na betonowych kotwach, z podłogą polbrukowaną pod całością zabudowy. Wiata służy do przechowywania sprzętu ogrodniczego oraz ławek wykorzystywanych w muzeum. Jest to otwarta wiata z niezabudowanymi ścianami.
Czy należy naliczyć i zapłacić podatek od nieruchomości?
Jak prawidłowo określić KŚT i roczną stawkę amortyzacyjną?

Wynagrodzenia finansowane dotacją podmiotową roku, w którym zostały wypłacone

Czy wynagrodzenia za grudzień 2018 r., wypłacane 10 stycznia 2019 r. (oraz ZUS i podatek za nie płatne w lutym 2019 r.) można pokryć z dotacji na rok 2018?
Czy instytucja może na kolejny rok zostawić na rachunku bankowym środki na pokrycie zobowiązań dotyczących roku poprzedniego, czy też musi te świadczenia zapłacić z nowej dotacji?

Spis z natury na arkuszach wydrukowanych z komputera

Czy można przeprowadzić spis z natury muzealiów i książek za pomocą komputera — a dokładnie arkusza kalkulacyjnego?
Jak prawidłowo opisać taki sposób przeprowadzenia spisu z natury w instrukcji inwentaryzacyjnej i polityce rachunkowości?

Nieodpłatne otrzymanie niskocennych środków trwałych

W 2018 r. urząd miasta przekazał nieodpłatnie instytucji kultury 5 foteli obrotowych w stanie dobrym, zamortyzowanych w 100%. Ustalono, że fotele obrotowe mają niewielką wartość rynkową — około 60 zł za sztukę. W instrukcji gospodarowania majątkiem trwałym instytucja ma zapis, że wyposażeniem objęte są składniki majątku o wartości od 300 zł.
Czy w tym przypadku należało je przyjąć na stan (5 sztuk po 60 zł = 300 zł) i wpisać do książki inwentarzowej?

Wartość początkowa muzealiów

Muzeum kupiło od osoby prywatnej kilka muzealiów. Sporządzona została umowa, na której każda rzecz jest wyszczególniona z ceną (ceny były negocjowane, żeby zakupu dokonać za jak najmniejszą kwotę). Teraz okazuje się, że dyrektor chce ponownie wycenić zakupione przedmioty, ponieważ rzeczywista ich wartość jest o wiele większa. W księgach wartość jest wprowadzona w cenie zakupu, księgowy musi rozliczyć umowę i wydatek.
Jak zaksięgować taką sytuację?

Ulepszenie w obcym środku trwałym

Biblioteka otworzyła kino w budynku, który jest własnością gminy, a z którego korzysta na podstawie umowy użyczenia. Biblioteka wyremontowała i wyposażyła kino. Wartość faktury wynosi 50 000 zł i z dołączonego do niej kosztorysu wynika, że składają się na nią zarówno środki trwałe, jak i wykonane usługi.
Jak ująć w księgach remont i wyposażenie kina?