dr Joanna Zdebska-Schmidt
Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury
- Zmiany klimatu to fakt i warto o tym rozmawiać
- Ekologia to złożony i trudny temat, który wymaga obiektywizmu, czasu i zrozumienia
- Kultura w naturalny sposób pozostaje blisko natury, czerpiąc z niej inspiracje i ją przetwarzając
- Dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy — wiek to nie jedyny klucz podziału na grupy odbiorców oferty kulturalnej
- Warto pamięć, że każda grupa wiekowa nie jest spójna — ma różne zainteresowania, energię, inspiracje
- Segmentacja to podział odbiorców z uwagi na różne kryteria — potrzeby, zainteresowania, aktywność itp.
- Nastolatkowie to jedna z najliczniejszych grup społecznych
- Oferta instytucji kultury skierowana do młodzieży jest uboga i mało zróżnicowana — projektowana raczej z myślą o klasach szkolnych niż indywidualnych odbiorcach
- Podstawową zasadą pracy z nastolatkami jest otwartość
- Rozwój publiczności to proces zakładający dialog z publicznością
- Warto przyglądać się całym grupom odbiorców i ich różnym obliczom, aby lepiej zrozumieć ich poszczególnych członków
- Dobrze jest też łączyć różne grupy i zachęcać je do tego, by dzieliły się swoimi doświadczeniami
- Najwięcej i najchętniej uczymy się przez działanie i zaangażowanie emocjonalne
- Warto wzmocnić potencjał instytucji kultury poprzez zaangażowanie odbiorców w poszerzanie wiedzy
- Mechanika gier daje ogromne możliwości — od prostych rozwiązań do złożonych zadań
- Gry mają ogromny potencjał edukacyjny, wciągają i zachęcają do podejmowania różnorodnych działań
- Mechanikę gry można wykorzystać dosłownie wszędzie — instytucje kultury i działania kulturalne nie są w tym przypadku wyjątkiem
- Grywalizacja to wykorzystanie mechaniki gry w codziennych działaniach, które nie kojarzą się z grami
- Choć święta państwowe kojarzą się z polityką, to ich celem jest odwoływanie się do wspólnej tożsamości
- Święta państwowe powinny być okazją do wspólnego działania, mimo różnych poglądów i stylów życia
- Można i warto radośnie świętować, także w wymiarze lokalnym
- Wolontariat to transakcja wiązana oparta na wzajemnych korzyściach
- Podstawą współpracy z wolontariuszami jest przemyślany i atrakcyjny program wolontariacki
- Gdy wiemy, kogo oraz dlaczego szukamy, i potrafimy o tym mówić, jest ogromna szansa, że osiągniemy sukces
- CSR to koncepcja, zgodnie z którą biznes bierze współodpowiedzialność za społeczność i środowisko
- Odpowiedzialność wiąże się z postawą opartą na myśleniu wykraczającym poza indywidualną korzyść
- Instytucje kultury, choć działają w sferze publicznej, nie są zwolnione z refleksji nad konsekwencjami swoich działań w wymiarze społeczno-środowiskowym
- Rytuał to ważny element codziennego życia, który często przekształca się w nawyk
- Rytuały mogą być ważnym elementem domowych obowiązków czy doświadczeń grupowych związanych z pracą lub czasem wolnym
- Są nie tylko dobrym sposobem na integrację, ale również pomagają stawiać czoła wyzwaniom
- Rynek doznań, w odróżnieniu do rynku zwykłych dóbr czy usług, przede wszystkim koncentruje się na doświadczeniu odbiorcy
- Utowarowienie upowszechnia nowość rynkową, która z czasem staje się standardem
- Instytucje kultury działają w obszarze czasu wolnego, więc w naturalny sposób odwołują się także do rynku doznań
- Mija rok od wybuchu wojny w Ukrainie, ale pomoc dla tych, którzy uciekli przed tą wojną, a także innymi konfliktami, nadal jest bardzo potrzebna
- Nawet w miejscach, które nie prowadzą zajęć przeznaczonych dla uchodźców, mogą pojawiać się obcokrajowcy — ważne, by mogli poczuć się u nas jak u siebie
- W codziennej pracy ze zróżnicowanymi grupami odbiorców warto jest skupić się przede wszystkim na tym, co nas łączy