dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Jak feniks z popiołów… Zamienić kryzys w szansę

  • Kryzys to nie tylko trudności do pokonania, ale także okazja do zmiany
  • Przeciwności często pozwalają zintegrować ludzi, a wspólnie łatwiej jest osiągnąć cel
  • Wielu poważnym problemom można zapobiec — dlatego nie wolno ignorować sygnałów płynących z instytucji i jej otoczenia

Otwarci na sugestie, czyli o tym, dlaczego warto słuchać i kontrolować — szczególnie we wrześniu

  • Zapisy na zajęcia edukacyjne to wspaniała okazja, by lepiej poznać potrzeby naszych odbiorców
  • Nie ma głupich pytań — każde może być sugestią dobrego rozwiązania
  • Warto nieustająco przypominać wszystkim prowadzącym zajęcia, że to uczestnicy są najważniejsi

Zmęczone? Złe? Niezainteresowane? Jak sobie radzić z trudniejszymi grupami dzieci i młodzieży?

  • Podczas wakacji dzieci nie powinny brać udziału w zajęciach, które przypominają te szkolne
  • Zamiast sztywnego scenariusza zajęć, warto mieć przygotowaną listę zadań, które będzie można dopasować do charakteru i potrzeb grupy
  • Duży wpływ na zachowanie dzieci ma to, jak zachowują się ich opiekunowie

Jesteśmy jedną drużyną! Czyli o pracy zespołowej w instytucji kultury

  • Praca zespołowa to umiejętność, której można i warto się nauczyć
  • Kluczowym elementem pracy zespołowej jest komunikacja
  • Najlepsze wyniki osiągają zróżnicowane drużyny — zespołowość nie oznacza braku indywidualności

Design Thinking, czyli w poszukiwaniu rozwiązań idealnych

  • Design Thinking to metoda twórczego rozwiązywania problemów, której podstawą jest empatia
  • Projektując różnego rodzaju rozwiązania, bardzo często zapominamy o tych, którzy będą z nich korzystać
  • Design Thinking nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani umiejętności; to raczej określony sposób myślenia

Dostosuj się! Instytucje kultury naprawdę dla wszystkich?

  • Ważniejsza od zniesienia barier architektonicznych jest otwartość pracowników na potrzeby osób z niepełnosprawnościami
  • Aby móc otworzyć się na tę grupę odbiorców, warto poznać i zrozumieć ich potrzeby
  • Większość ograniczeń wynika z lęku i braku wiedzy

Jak wydłużyć dobę — czyli co zrobić, aby nie siedzieć po godzinach?

  • Tylko około 20% czasu pracy przynosi 80% rezultatów
  • Brak koncentracji kradnie najwięcej czasu
  • Jednym z najpopularniejszych sposobów oszczędzających czas jest praca w blokach czasowych

To będzie dobry rok! Czyli o planowaniu, czasie i zarządzaniu własnymi celami

  • Planowanie zadań pozwala lepiej wykorzystać czas
  • Warto postawić na realizację tych celów, które są dla nas i naszej instytucji najważniejsze
  • Plan to sekwencja drobnych kroków, które prowadzą do celu

Dlaczego w pracy warto świętować?

  • Obok pracy i nauki to zabawa jest jedną z podstawowych i niezbędnych aktywności człowieka
  • Wspólne świętowanie to ważny element kultury organizacyjnej instytucji
  • Warto wspólnie cieszyć się sukcesami i dzielić wyjątkowe chwile

Najważniejsi w każdej instytucji, czyli o trudnej sztuce doceniania pracowników i pomnażania ich energii

  • Najważniejszym zasobem każdej instytucji są jej pracownicy
  • Doceniany pracownik dostrzega sens swojej pracy
  • Czasem wystarczy proste „gratuluję” lub „dziękuję”, by każdemu lepiej się pracowało

Sposób na nadmiar zadań, czyli optymalizacja pracy z wykorzystaniem tablicy kanban

  • Wizualizacja jako sposób przekazywania informacji wpływa na zmianę organizacji pracy
  • Nie da się wykonywać na raz zbyt wielu zadań — umiejętność wyboru i skupienia to klucz do sukcesu
  • Nie każde terminowe zadanie jest równocześnie priorytetowe

Jak się dogadać?

  • Błędy w komunikacji nie tylko utrudniają funkcjonowanie instytucji, ale też zwyczajnie kradną czas i nerwy jej pracowników
  • Szacuje się, że poza godzinami snu na komunikację z innymi przeznacza się dziennie około 70% czasu
  • Skuteczne komunikowanie się jest jedną z podstawowych cech dobrego zarządzania zespołem