Przemysław Wolski

aplikant radcowski, specjalista z zakresu prawa instytucji kultury i finansów publicznych

Zatrudnienie dyrektora na czas określony bez konkursu i konsultacji ze związkami zawodowymi

Czy dyrektora ośrodka kultury, powołanego na czas nieokreślony, którego nie obowiązują przepisy przejściowe wynikające z Ustawy z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o działalności kulturalnej) można ponownie powołać na to stanowisko bez przeprowadzania konkursu i konsultacji ze związkami zawodowymi na okres 7 lat, jeżeli jest taka wola jego i organizatora?

Przepisy przejściowe o zatrudnieniu dyrektorów w centrum kultury

Pytanie dotyczy art. 8 ust. 6 Ustawy z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o działalności kulturalnej). W art. 8 ust. 6 nowelizacji ustawy o działalności kulturalnej określono, że przepisów przejściowych dotyczących zatrudniania dyrektorów (o których mowa w ust. 3 i 4) nie stosuje się do dyrektorów bibliotek, domów i ośrodków kultury.
Czy przepis ten można zastosować — czyli pozostawić na stanowisku po 1 stycznia 2015 r. — w przypadku dyrektora centrum kultury? Nazwa ta nie jest wymieniona w tym przepisie, ale działalność centrum kultury jest identyczna z działalnością domów kultury. Nie ma też jasnych kryteriów, czym różni się dom kultury od centrum kultury, zwłaszcza że do centrum kultury stosuje się klasyfikację budżetową 92109 „Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby”, a nie 92113 „Centra kultury i sztuki”.
Czy w przypadku konieczności zmiany na stanowisku dyrektora można zastosować art. 8 ust. 4 nowelizacji ustawy o działalności kulturalnej, na podstawie którego organizator może powołać dotychczasowego dyrektora ponownie na to stanowisko bez przeprowadzania konkursu, chociaż w statucie centrum kultury jest zapis, że „Dyrektor jest wyłaniany w drodze konkursu”? Czy w tym przypadku ustawa ma pierwszeństwo przed statutem i umożliwia powołanie dyrektora bez przeprowadzania konkursu?

Główny księgowy i zastępca dyrektora w jednej osobie

Czy główny księgowy może być jednocześnie zastępcą dyrektora i odwrotnie?

Dyrektor pod ochroną przedemerytalną a nowelizacja ustawy o działalności kulturalnej z 2011 r.

Pracownik samorządowej instytucji kultury został powołany na czas nieokreślony na stanowisko dyrektora w 1998 r. Jesienią 2014 r. dyrektor osiągnie wiek 66 lat i 6 miesięcy, a więc wejdzie w przedemerytalny czteroletni okres ochronny przewidziany w Ustawie z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp). Jaki będzie status dyrektora po 1 stycznia 2015 r., jeżeli organizator do końca 2014 r. nie podejmie żadnych działań?

Zadania z zakresu sportu w ośrodku kultury

Miejski ośrodek kultury (MOK), zgodnie ze statutem oraz innymi dokumentami realizuje zadania z zakresu kultury. W ostatnim czasie organizator podjął decyzję o wprowadzeniu do statutu MOK dodatkowego punktu o treści „prowadzenie działalności sportowej i rekreacyjnej”. Organizator chce również wcielić w struktury MOK zadania z zakresu sportu, które do tej pory na terenie gminy realizowały młodzieżowe kluby sportowe. Czy takie postępowanie organizatora jest zgodne z prawem?

Wymiar czasu pracy zastępcy dyrektora w instytucji kultury

Czy w małej instytucji kultury wicedyrektor może być zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy?

Nagroda za dobre osiągnięcia w pracy dla dyrektora

Czy dyrektorowi samorządowej instytucji kultury można przydzielić nagrodę za dobre osiągnięcia w pracy? (nie jest to nagroda roczna). Organizator odmawia przyznania nagrody, opierając swoje stanowisko na Obwieszczeniu Marszałka Sejmu w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa). Organizator twierdzi, że «pominięcie» w obwieszczeniu art. 19 ustawy kominowej nie pozwala na udzielenie osobom kierującym przydzielania jakichkolwiek nagród. Czy to stanowisko jest słuszne?

Nagroda jubileuszowa dla głównego księgowego muzeum

Radca prawny muzeum uważa, że nagroda jubileuszowa dla głównego księgowego powinna być wypłacana na podstawie § 2 ust. 2 pkt 1 lit. c Rozporządzenia Rady Ministrów z 21 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnego wykazu świadczeń dodatkowych, które mogą być przyznane osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi, oraz trybu ich przyznawania (dalej: rozporządzenie). Po ostatniej nowelizacji Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) ze statutu muzeum została wykreślona odpowiedzialność głównego księgowego za zaciąganie zobowiązań instytucji. Spoczywa ona teraz jedynie na dyrektorze.
Chociaż art. 128 § 2 pkt 2 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp) i art. 2 pkt 4 w zw. z art. 1 pkt 2 i 3 Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa) kwalifikuje głównych księgowych pod rygor ustawy kominowej, niektóre instytucje kultury włączyły nagrody jubileuszowe tych pracowników do regulaminu wynagradzania.
Zatem na podstawie których przepisów należy wypłacać nagrody jubileuszowe dla głównych księgowych, mając na uwadze wykreślenie ich z odpowiedzialności za zaciąganie zobowiązań instytucji kultury?

Zmiana nazwy instytucji kultury a umowy o pracę i akty prawa wewnętrznego

Od 1 stycznia 2014 r. Gminny Ośrodek Kultury zmieni nazwę na Gminny Ośrodek Kultury i Sportu. Wszystkie inne dane: adres siedziby, NIP, REGON pozostają bez zmian. Czy trzeba zmieniać wszystkie umowy z pracownikami? Czy dyrektor powinien wprowadzać nowymi zarządzeniami zmiany w regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania i innych aktach wewnętrznych czy też może zrobić to jednym zarządzeniem?
W związku ze zmianą nazwy ośrodka dyrektor został odwołany ze swojego stanowiska. Otrzymał też upoważnienie do prowadzenia wszystkich spraw formalno-prawnych związanych z przekształceniem Gminnego Ośrodka Kultury w Gminny Ośrodek Kultury i Sportu. Upoważnienie jest ważne do czasu powołania dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu. Czy wydanie takiego upoważnienia jest zgodne z prawem?

Zatrudnienie dyrektora ośrodka kultury na czas określony

Pytanie dotyczy zatrudnienia dyrektora w ośrodku kultury. Od 3 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r. oraz od 1 lipca 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. obecny dyrektor był zatrudniony na umowę na czas określony jako pełniący obowiązki dyrektora.
Od 1 stycznia 2012 r. osoba ta jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku dyrektora. Do kiedy trwa zatrudnienie dyrektora? Czy wójt od stycznia 2014 r. może zawrzeć z dyrektorem umowę na czas określony na 7 lat bez przeprowadzenia konkursu?

Muzeum w gminnym ośrodku kultury

Pytanie dotyczy możliwości prowadzenia muzeum przez Gminny Ośrodek Kultury (GOK).
Czy do działalności GOK można dodać również utworzenie i prowadzenie muzeum?
Jak powinna przebiegać procedura uruchomienia muzeum w GOK? Jakie ewentualne zezwolenia czy opinie odpowiednich instytucji trzeba uzyskać? Czy wystarczy zmienić statut GOK, aby muzeum rozpoczęło działalność, czy najpierw należy utworzyć muzeum jako samodzielną instytucję kultury, a następnie połączyć GOK z muzeum? Jak powinna wyglądać kolejność działań?
Czy Gminny Ośrodek Kultury lub prowadząca go gmina może przejąć muzeum prowadzone nieformalnie przez osobę fizyczną (osoba ta posiada zbiory o znaczeniu muzealnym, jednak nie posiada żadnego statutu, regulaminu muzeum, nie dokonywała żadnych starań i uzgodnień z odpowiednimi instytucjami w celu utworzenia muzeum).
Jeżeli GOK lub gmina może przejąć takie muzeum, to jak powinna wyglądać taka procedura?

Mienie, pracownicy i umowy cywilnoprawne połączonych instytucji kultury

• Każda forma mienia należąca do łączonych instytucji kultury staje się mieniem nowo powstałej instytucji • Stosunki pracy załóg łączonych instytucji są kontynuowane i pracownicy przechodzą do nowo powstałej instytucji z takimi samymi uprawnieniami, jakie posiadali w poprzednich instytucjach • Zasady przejęcia zobowiązań cywilnoprawnych przez nowo powstałą instytucję określa organizator w akcie o połączeniu