Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 651

Sprzedaż środka trwałego nieodpłatnie otrzymanego od organizatora

Instytucja kultury w 2015 r. otrzymała nieodpłatnie od organizatora nowy ekspres ciśnieniowy do kawy o wartości 15 848,55 zł. Za lata 2015–2017 została naliczana amortyzacja. Pod koniec grudnia 2017 r. podjęto decyzję o sprzedaży ekspresu, wystawiając fakturę 30 grudnia 2017 r. na kwotę brutto 6500 zł (w tym VAT 1215,45 zł).
Jak prawidłowo zaksięgować to zdarzenie?

Refundacja kosztów w następnym roku w planie finansowym

Instytucja w październiku 2018 r. podpisała umowę z urzędem marszałkowskim na refundację poniesionych kosztów bieżącej imprezy. Środki zostaną zrefundowane w 2019 r.
Jak wykazać je w planie finansowym na 2019 r.?

Ewidencja przekazania i likwidacji środka trwałego

Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa przekazania organizatorowi budynku, który jest umorzony częściowo lub całkowicie (budynek stanowi mienie wydzielone i był dotychczas księgowany na fundusz)?
Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego zakupionego ze środków własnych i stanowiącego mienie nabyte, który jest umorzony częściowo?

Ewidencja dodatkowych wynagrodzeń osób zaangażowanych w wytworzenie środka trwałego

Instytucja kultury prowadzi od 2018 r. projekt finansowany m.in. ze środków unijnych. Do realizacji projektu zatrudnia osoby, które są już w instytucji zatrudnione na umowę o pracę – księgowa, koordynator projektu, zastępca dyrektora jako kierownik projektu, specjalista do spraw zamówień publicznych oraz — na umowę-zlecenie — specjalista do spraw rozliczeń. Pracownicy instytucji za pracę przy projekcie otrzymują dodatkowe wynagrodzenie, finansowane ze środków unijnych, z paragrafu dotyczącego wydatków inwestycyjnych, a nie bieżących. Są to wydatki kwalifikowane.
Na jakim koncie zaksięgować te wynagrodzenia wraz z ZUS opłacanym przez pracodawcę — czy na koncie 080 „Środki trwałe w budowie”, na którym są księgowane faktury z projektu, czy na kontach zespołu „4″?

Ujemny fundusz instytucji kultury

Fundusz instytucji kultury jest obecnie ujemny. W danym roku nastąpił zysk netto, który przeksięgowano na fundusz rezerwowy.
Czy w takim przypadku środki z funduszu rezerwowego należy przeksięgować na fundusz instytucji kultury, zmniejszając jednocześnie stratę instytucji kultury?

Inwentaryzacja kasy

2 stycznia 2019 r. przeprowadzono inwentaryzację gotówki w kasie miejskiego domu kultury na dzień 31 grudnia 2018 r. W protokole z inwentaryzacji zawarto m.in. informacje o ostatnim numerze czeku gotówkowego, rozliczeniowego, ostatniego raportu kasowego i numery dowodów KW i KP. Dodatkowo w arkuszu spisu z natury podano liczbę KP i KW oraz czeków gotówkowych, które już są nieaktualne. Po sprawdzeniu dokumentacji z lat ubiegłych wynikło, że przy każdej inwentaryzacji sporządzano protokół inwentaryzacji kasy i osobno arkusz spisu z natury czeków, KW i KP.
Czy w tym roku też należy te druki spisać i co zrobić z czekami, które są nieaktualne?

Dotacja celowa na termomodernizację

Gminny ośrodek kultury otrzymał w tym roku dotację celową na termomodernizację świetlicy wiejskiej w wysokości 100 000 zł, jednak koszt całkowity prac to 157 000 zł.
Czy firma powinna wystawić dwie faktury, tj. na 100 000 zł jako zadanie inwestycyjne, co zwiększy wartość środka trwałego, a pozostałe 57 000 zł potraktować jako usługę remontową, czy też jedną fakturę na całość i dotację celową rozliczyć tylko na 100 000 zł, skoro pozostałą kwotę ośrodek pokryje ze środków własnych?

Likwidacja druków ścisłego zarachowania

W instrukcji inwentaryzacyjnej obowiązującej w instytucji kultury jest zapis, że spis z natury przeprowadzany jest na elektronicznych formularzach, a w instytucji wciąż istnieją papierowe druki i główny księgowy chciałby je zlikwidować. W zarządzeniu dotyczącym druków ścisłego zarachowania obowiązującym w instytucji nie ma informacji, jak likwidować te druki.
W jaki sposób zatem prawidłowo zlikwidować druki ścisłego zarachowania, które nie są wykorzystywane?

Platforma internetowa a wartości niematerialne i prawne

W styczniu 2019 r. instytucja kultury otrzymała bezpłatnie od stowarzyszenia platformę internetową. Powstała ona w wyniku realizacji zadania publicznego z budżetu obywatelskiego. Koszt zadania wyniósł około 50 000 zł.
Czy instytucja kultury powinna zapłacić od tej czynności podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)?
Czy otrzymana platforma stanowi wartości niematerialne i prawne, a jeśli nie, to w jaki sposób ta operacja powinna zostać ujęta w księgach?

Pożegnanie członków zespołu

Dom kultury planuje zorganizować pożegnanie członków działającego przy nim zespołu ludowego.
Czy z dotacji podmiotowej można pokryć koszty zakupu artykułów żywnościowych na to pożegnanie?

Kara umowna w sprawozdaniu Rb-N

Instytucja kultury wystawiła notę obciążającą z tytułu nieterminowego wykonania umowy.
Czy należność z tytułu kar umownych powinna wykazywać w sprawozdaniu RB-N, jeżeli tak, to w jakiej pozycji?

Likwidacja niezamortyzowanego środka trwałego

W jednym z budynków gminnego ośrodka kultury jest szambo, które ujęte jest jako środek trwały i jest amortyzowane. Jednak od połowy października 2018 r., w związku z budową kanalizacji w miejscowości, instytucja zaprzestała użytkowania szamba (od momentu podłączenia jej budynku do kanalizacji).
Co instytucja powinna zrobić z szambem, które nie jest w pełni umorzone?