Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 766

Dzielenie albo łączenie wartości zamówień podprogowych w robotach budowlanych

W przyszłym roku instytucja planuje przeprowadzenie kilku drobnych remontów w swoim budynku. Łączna wartość nie przekroczy progu 130 000 zł, ale wszystkie są robotami budowlanymi (prace w pionie sanitarnym, wymiana podłogi w dwóch pomieszczeniach oraz malowanie sali wystawowej). Z wstępnego rozeznania rynku wynika, że optymalnym rozwiązaniem byłoby powierzenie każdego z zamówień innej firmie.
Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne, czy też instytucja jako zamawiający ma obowiązek zsumować wartość zamówień na roboty budowlane przeprowadzane w jednym roku w jednym budynku?

Kwoty honorariów artystów występujących w spektaklu jako informacja publiczna

Radny w ramach dostępu do informacji publicznej żąda podania kwoty honorariów artystów występujących w spektaklu.
Czy dyrektor instytucji kultury ma prawo odmówić udzielenia tej informacji radnemu, powołując się na art. 29a Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej)?

Wyświetlanie przez instytucję kultury filmów dostępnych na platformach streamingowych

Pytanie dotyczy wyświetlania polskich filmów publicznie w sposób legalny i niekomercyjny. Instytucja kultury opłaca już licencję w Motion Picture Licensing Company (MPLC), ma także z tą organizacją zawartą umowę, która rozszerza licencję domową na publiczną, ale tylko w odniesieniu do zagranicznych producentów.
Ponadto instytucja wnosi też opłaty do ZAiKS i Stowarzyszenia Filmowców Polskich — Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych (SFP-ZAPA). W ramach swojej działalności instytucja chce wyświetlać filmy dostępne na portalach internetowych, np. na YouTubie, CDA.
Czy w tym przypadku instytucja ma obowiązek wniesienia jeszcze jakiś innych opłat?
Czy w przypadku licencji MPLC można wyświetlać filmy z prywatnych kont pracowników instytucji na popularnych platformach, takich jak np. Amazon Prime Video, HBO MAX, Disney+ itp.?
Czy YouTube lub CDA to są źródła, z których można legalnie korzystać dla celów niekomercyjnych? Czy można wyświetlić np. „Lalkę” z 1968 r. — film, który jest dostępny w odnowionej wersji na TVP VOD, lub „Znachora” z 2023 r. — film wyprodukowany przez Netflix i dostępny tylko na tej platformie?

Dodatkowe wynagrodzenie kadry zarządzającej za realizację projektu unijnego

W bibliotece poza dyrektorem i pracownikami merytorycznymi zatrudniona jest główna księgowa i pracownik administracyjny. Instytucja pozyskała środki z jednego z projektów unijnych i może w nich ująć między innymi koszty wynagrodzeń personelu administracyjnego, w tym obsługi księgowej i kadrowej. Projekt jest działaniem biblioteki, więc jej pracownik obsługuje go w godzinach pracy oraz na służbowym sprzęcie, jednak zwiększa to zakres jego obowiązków.
Czy koszty wynagrodzeń personelu administracyjnego można podzielić na pracowników oraz dyrektora i głównego księgowego, a jeśli tak, to w jaki sposób i do jakiej kwoty?
Czy dyrektorowi instytucji kultury i głównemu księgowemu w związku z realizacją projektu można przyznać dodatek specjalny lub premię, czy też lepiej zawrzeć z nimi umowę-zlecenie?

Odwołanie imprez kulturalnych z powodu ogłoszenia stanu klęski żywiołowej

Czy w związku z ogłoszeniem stanu klęski żywiołowej przez rząd instytucja ma obowiązek odwołać zaplanowane koncerty?
Jak w tej sytuacji ma postąpić instytucja?
Kto poniesie koszty odwołania koncertu?

Umowa-zlecenie dla dziecka głównego księgowego instytucji kultury

Czy gminny ośrodek kultury może zawrzeć umowę-zlecenie na występ artystyczny lub inne prace z osobą, która jest dzieckiem głównego księgowego tej instytucji? Prace, które ma wykonać w ramach umowy, wykonują także inne osoby za takie samo wynagrodzenie.

Ochrona danych osobowych na profilu instytucji kultury na Facebooku

Na profilu instytucji na Facebooku umieszczane są zdjęcia z zajęć artystycznych i imprez plenerowych oraz artykuły. Zdarza się, że podawane są imiona i nazwiska uczestników wydarzeń.
Co należy zrobić, żeby profil instytucji kultury na Facebooku był zgodny z RODO?
Czy potrzebna jest umowa powierzenia danych, a jeśli tak, to z kim należy ją zawrzeć?

Liczba osób wykonujących pracę zarobkową na potrzeby ustalenia obowiązku wprowadzania procedury zgłoszeń wewnętrznych w rozumieniu przepisów o ochronie sygnalistów

Instytucja kultury zatrudnia w przeliczeniu na pełne etaty 21 osób, a ponadto angażuje osoby na umowy o dzieło (przeciętnie około 10 muzyków do koncertu).
Czy ma obowiązek wyznaczenia sygnalisty?

Ochrona małoletnich w praktyce instytucji kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Po kilku miesiącach obowiązywania przepisów znanych opinii publicznej jako ustawa Kamilka pozostaje wiele wątpliwości dotyczących ich stosowania
  • Najwięcej z nich dotyczy obowiązku sprawdzania w rejestrze osób, które instytucje kultury dopuszczają do pracy z dziećmi
  • Podajemy odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez naszych Czytelników

Odwołanie imprez kulturalnych z powodu ogłoszenia stanu klęski żywiołowej

Czy w związku z ogłoszeniem stanu klęski żywiołowej przez rząd instytucja ma obowiązek odwołać zaplanowane koncerty?
Jak w tej sytuacji ma postąpić instytucja?
Kto poniesie koszty odwołania koncertu?

Dyrektor instytucji kultury jest zawsze zatrudniony na pełen etat

Pracownik instytucji kultury samorządowej instytucji kultury ma umowę o pracę do 30 września 2024 r., ale wygrał konkurs na stanowiska dyrektora innej instytucji kultury i ma podjąć w niej pracę od 1 października 2024 r.
Jaki rodzaj umowy pozwoliłby mu wykonywać w lipcu obowiązki w tych dwóch instytucjach kultury, żeby nie budziło to kontrowersji? Czy może to być np. 16 godzin pracy dziennie?

Umowy zawierane z członkami jury festiwalu organizowanego przez instytucję kultury

W związku z organizowanym festiwalem instytucja kultury zawiera umowy z członkami jury.
Czy mogą to być umowy o dzieło? Jakie koszty uzyskania przychodów zastosować: 20% czy 50%?