Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 443

Spotkanie autorskie to jednak umowa–zlecenie

Instytucja kultury zaprosiła pisarza na spotkanie autorskie z czytelnikami. Przygotował on własny scenariusz, według którego przeprowadzi to spotkanie.
Czy w takim przypadku instytucja może podpisać z autorem umowę o dzieło, czy też musi to być umowa-zlecenie?

Składki na Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych

Czy instytucje kultury od stycznia 2019 r. powinny odprowadzać składki na tzw. fundusz solidarnościowy i w jakim procencie?

Zakres obowiązków dla dyrektora

Dyrektor pełni swoją funkcję już od kilku lat. Zakres jego obowiązków określa zatwierdzony przez wójta gminy regulamin organizacyjny.
Czy dyrektor powinien przyjąć od sekretarza gminy lub wójta zakres obowiązków?
Czy sekretarz gminy ma prawo sprawdzać, czy dyrektor przychodzi do pracy punktualnie, oraz czym zajmuje się w pracy przez 8 godzin?

Czy można przekazać instytucji kultury obiekt sportowy?

W tym roku gmina chce przekazać instytucji kultury kąpielisko pod opiekę. Ze statutu instytucji wynika, że do jej zadań należy tworzenie warunków i inspirowanie dla profesjonalnej i amatorskiej twórczości artystycznej i rekreacyjnej, organizowanie imprez rekreacyjnych i sportowych. Na terenie gminy nie działa instytucja zajmująca się sportem.
Na jakich zasadach powinno odbyć się przekazanie kąpieliska pod opiekę?
Czy należy zmieniać statut GOK?

Likwidacja biblioteki wchodzącej w skład GOK

Biblioteka, która wchodzi w skład GOK, złożyła do wójta pismo w sprawie jej likwidacji.
Czy w takim przypadku trzeba wystąpić do wojewódzkiej biblioteki publicznej o opinię w sprawie planowanej likwidacji?
Czy po uzyskaniu pozytywnej informacji decyzję podejmuje rada gminy czy wójt?

Czy należy upubliczniać zaproszenie do składania ofert?

W instytucji kultury obowiązuje regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 4 pkt 8 Ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp). Zgodnie z nim, jeśli w roku budżetowym w rozrachunku z dostawcą kwota faktur do zapłaty wynosi powyżej 21 558,50 zł łącznie, to instytucja musi zapytać o cenę trzech dostawców.
Czy w takim przypadku instytucja powinna umieszczać ogłoszenia dotyczące zapytania ofertowego na swojej stronie internetowej, czy wystarczy wysłać takie zapytanie do 3 oferentów bez umieszczania ogłoszenia publicznie?
Co w takim przypadku oznacza termin ‹jawność informacji›?

Współpraca instytucji kultury z kołem gospodyń wiejskich

Koła gospodyń wiejskich (KGW) oraz zespoły ludowe działające przy KGW w gminie objęte są opieką domu kultury. Jednym z celów statutowych domu kultury jest współpraca z KGW poprzez wspieranie ich działalności w zakresie kultywowania tradycji ludowych poprzez imprezy kulturalne, konkursy i przeglądy folklorystyczne. Dom kultury zapewnia przewozy członków KGW na przeglądy i konkursy, pomoc merytoryczną i — w miarę możliwości — pomoc finansową przy organizowaniu spotkań i imprez o charakterze folklorystycznym, a także instruktora muzycznego. Obecnie KGW to odrębne podmioty, które posiadają osobowość prawną i podlegają wpisaniu do rejestru prowadzonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Czy w związku z tym współpraca KGW z domem kultury może odbywać się na tych samych zasadach co dotąd, tzn. czy dom kultury może finansować KGW jak do tej pory?

Zakres informacji przekazywanych radnym miasta

Pytanie dotyczy zakresu udzielania radnym miasta dostępu do informacji, dokumentów biblioteki publicznej.
Czy umowy-zlecenia i o dzieło, niezwiązane z działalnością kulturalną, można udostępniać bez ograniczeń, czy nie narusza to przepisów o ochronie danych osobowych?
Czy w związku z art. 24 ust. 2 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) należy wprowadzić procedurę postępowania w przypadku uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń oraz wglądu w działalność biblioteki przez radnych miasta?

Opłaty za przetrzymywanie książek — jak je traktować

Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (dalej: ustawa o bibliotekach) w art. 14 ust. 2 pkt 4 umożliwia pobieranie od czytelników opłat za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych. Opłaty te potocznie określa się jako upomnienia czytelnicze.
Czy taka opłata ma charakter cywilnoprawny czy publicznoprawny? Czy od tych opłat należy naliczać odsetki?
W jaki sposób doręczać upomnienia?
Czy jest możliwość umorzenia takich należności od czytelnika?

Dwa podpisy pod zobowiązaniami instytucji kultury

W księgowości samorządowej instytucji kultury zatrudniony jest tylko główny księgowy. Zgodnie ze statutem instytucji, oświadczenia woli składane przez instytucję wymagają podpisu dyrektora i głównego księgowego lub osób przez nich upoważnionych.
Czy w przypadku nieobecności głównego księgowego spowodowanej urlopem lub zwolnieniem chorobowym może on wyznaczyć na swoje zastępstwo do podpisywania umów oraz zatwierdzania dokumentów pod względem formalnym dyrektora instytucji?

Jaki obszar działalności instytucji kultury powinien być przyjmowany zarządzeniem dyrektora?

Pytanie dotyczy zakresu merytorycznego zarządzeń dyrektora.
Czy zarządzenia powinny dotyczyć stricte działalności biblioteki i jej pracowników, tj. zawierać tylko przepisy ich dotyczące, takie jak np. regulamin pracy czy wynagradzania, politykę rachunkowości itd.?
Czy regulaminy projektów lub konkursów organizowanych dla czytelników też powinny być przyjmowane zarządzeniem dyrektora, a jeśli nie, to w jaki sposób należy je wprowadzić?

Połączenie ośrodka kultury z biblioteką i stowarzyszeniem

Od 1 stycznia 2020 r. ma funkcjonować nowa instytucja kultury, tj. gminny ośrodek kultury połączony z istniejącą biblioteką. Organizator chce też połączyć instytucję ze stowarzyszeniem prowadzącym statutową działalność w zakresie sportu.
Co trzeba zrobić w 2019 r. i w jakich terminach, aby przeprowadzić takie połączenie?
Jakie dokumenty musi wprowadzić nowa jednostka: statut, regulamin organizacyjny, instrukcję kancelaryjną, politykę rachunkowości, żeby prawidłowo funkcjonować?