Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 497

[COVID-19] Świadczenie na rzecz ochrony miejsc pracy nie dla pracowników samorządowej instytucji kultury


Instytucja kultury (GOK) zamierza wysłać etatowych pracowników świetlic terenowych na tzw. świadczenie postojowe. GOK zatrudnia 9 osób na umowę o pracę.
Czy GOK może być traktowany jako przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 Ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (dalej: prawo przedsiębiorców) lub państwowa osoba prawna w rozumieniu Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych), u którego wprowadzono przestój ekonomiczny lub obniżony wymiar czasu pracy, w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, rozumianych jako sprzedaż towarów lub usług, liczony w ujęciu ilościowym lub wartościowym?

Działalność gospodarcza jako staż pracy w konkursie na dyrektora instytucji kultury

W ogłoszonym konkursie na dyrektora instytucji kultury, w punktach dotyczących wymagań, organizator uznał, że kandydatem może być osoba, która posiada co najmniej 5-letni staż pracy, a także posiada doświadczenie na stanowisku kierowniczym — w obydwu przypadkach uwzględnia się prowadzenie działalności gospodarczej, umowy cywilnoprawne, a także kontrakty menadżerskie.
Czy organizator w punktach dotyczących wymagań stawianych kandydatom prawidłowo uwzględnia działalność gospodarczą jako staż pracy?

[COVID-19] Wakacje składkowe w związku z koronawirusem w pytaniach i odpowiedziach

  • Po spełnieniu pewnych warunków, instytucja kultury, która jest płatnikiem składek ZUS, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku zapłaty składek na ZUS
  • Zwolnienie dotyczy składek za okres od marca do maja 2020 r.
  • Instytucje, które zatrudniają do 9 osób, mogą ubiegać się o całkowite zwolnienie od składek, a instytucje, które zatrudniają od 10 do 49 osób, mogą liczyć na zwolnienie w wysokości 50% należnych składek

PPE alternatywą dla PPK

Czy instytucja kultury może przystąpić do pracowniczego programu emerytalnego (PPE) jako alternatywy dla pracowniczego programu kapitałowego (PPK)?

[COVID-19] Przesunięcie terminu na złożenie oświadczenia majątkowego za 2019 r.


Do kiedy dyrektor samorządowej instytucji kultury powinien złożyć oświadczenie majątkowe za 2019 r.? Czy ten termin ze względu na stan epidemii został przedłużony?

[COVID-19] Czytanie cudzych utworów w sieci a prawo autorskie


W związku z wprowadzeniem stanu epidemii i zamknięciem instytucji kultury większość bibliotekarzy przeszła na pracę zdalną.
Czy mogą oni czytać współczesne utwory, tj. fragmenty książek lub wiersze, za pośrednictwem mediów społecznościowych, takich jak np. Facebook czy YouTube?

[COVID-19] Świadczenie postojowe dla zleceniobiorców


Ośrodek kultury zatrudnia na umowy-zlecenie z określonymi stawkami godzinowymi akompaniatorów i osoby prowadzące próby z zespołami regionalnymi lub z orkiestrą. W wyniku zamknięcia instytucji kultury w związku z epidemią koronawirusa, próby już nie odbywały się, ale za marzec wypłacono zleceniobiorcom wynagrodzenia za przepracowany czas.
Czy osobom na umowach-zleceniach: akompaniatorom, instruktorom za czas postoju nie należy się żadne wynagrodzenie?

[COVID-19] Wsparcie finansowe dla instytucji kultury na zmianę formy upowszechniania działalności twórczej i artystycznej w okresie epidemii

  • Przepisy o przeciwdziałaniu skutkom epidemii przewidują pomoc dla zamkniętych z powodu koronawirusa instytucji kultury
  • Wsparcie mogą otrzymać instytucje, które zmienią formę upowszechniania działalności twórczej lub artystycznej
  • Udziela się go na wniosek instytucji w formie dotacji celowej

Zapisy dotyczące regulaminu organizacyjnego i kompetencji dyrektora w statucie instytucji kultury

Pytania dotyczą treści statutu instytucji kultury.
Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz ukształtowanego w ostatnich latach orzecznictwa prawidłowe jest zamieszczanie w statutach samorządowych instytucji kultury zapisów dotyczących regulaminu organizacyjnego?
Czy doprecyzowanie w statucie instytucji zakresu kompetencji dyrektora instytucji kultury, poza postanowieniami wynikającymi z art. 17 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej), jest konieczne czy wręcz niepotrzebne?

[COVID-19] Renegocjacja umów z kontrahentami z powodu stanu epidemii


Instytucja kultury zawarła szereg umów cywilnoprawnych, m.in. dotyczących realizacji widowisk, występów, a także umów najmu, umów o współpracy z innymi podmiotami itd. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii w Polsce sytuacja instytucji kultury, ale też i jej kontrahentów w wielu przypadkach uległa pogorszeniu.
Czy z powodu ogłoszenia stanu epidemii można zmienić postanowienia umów z kontrahentami?

[COVID-19] Zmiana stawek odsetek ustawowych w wyniku obniżenia stóp procentowych przez RPP

  • Od 18 marca 2020 r. obowiązuje uchwała RPP obniżająca stopę referencyjną NBP o 0,5 punktu procentowego, tj. do poziomu 1%
  • W konsekwencji obniżeniu uległy stawki odsetek ustawowych, czyli dotyczących umów i transakcji handlowych
  • Stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych i składkowych nie zmieniły się

[COVID-19] Przepisy dotyczące przeciwdziałania koronawirusowi

  • Przewidziano szereg działań mających na celu zminimalizowanie skutków tzw. koronawirusa
  • Nowe przepisy przydzielają organom i podmiotom publicznym realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem epidemii
  • Realizację tych zadań można sfinansować z państwowej rezerwy celowej