Zarządzanie

W dziale Zarządzanie znajdą Państwo porady dotyczące relacji z pracownikami i organizatorem, organizowania imprez, skuteczniejszego dotarcia do potencjalnych klientów i sposobów badania ich potrzeb.

Liczba artykułów w dziale: 258

Realizacja projektów w instytucjach kultury — metody tradycyjne i zwinne

  • Od sukcesu projektów zależy sukces instytucji
  • Coraz częściej mierzymy się z działaniami, których zakresu i ostatecznych rozwiązań nie znamy
  • Tym ważniejsze staje się szukanie nowych metod — stąd zainteresowanie tzw. metodą zwinną

Jak bezboleśnie dla załogi wprowadzać zmiany w instytucjach kultury?

  • Wprowadzanie zmian jest niezbędne, aby instytucja kultury mogła się rozwijać i dostosowywać do potrzeb otoczenia
  • Zmiana zawsze wywołuje opór wśród osób, których dotyka. Można niwelować ten opór poprzez właściwą i pełną komunikację na temat planowanej zmiany
  • Aby zmiany przyniosły faktyczne korzyści, warto je konsultować z pracownikami, których mają dotyczyć

Polityka personalna w polskich instytucjach kultury — ewolucja czy rewolucja?

  • Polityka personalna to już nie tylko zatrudnianie i zwalnianie pracowników
  • Obecnie od działów HR wymaga się większego zaangażowania w spełnianie oczekiwań pracowników, bo to oni tworzą kapitał instytucji
  • Środowisko pracy ewoluuje bardzo dynamicznie — następuje zmiana organizacji pracy oraz stylu zarządzania, zastosowania nowych technologii w rekrutacji — trzeba nadążyć za tymi trendami

To będzie poukładany rok! Jak doprowadzić do ładu biurko i komputer?

  • Czas poświęcony na uporządkowanie biurka i komputera to inwestycja w bardziej wydajną i owocną pracę
  • Sprzątanie warto realizować etapami — jeśli ma być wykonane dobrze, wymaga energii oraz koncentracji, aby dobrze zaplanować podział dokumentów
  • W ciągu każdego dnia pracy warto poświęcić choć 5 minut na odłożenie wszystkiego na miejsce i na uporządkowanie plików w komputerze

Mindfullness w miejscu pracy — moda czy dobry sposób na redukcję stresu?

  • Techniki mindfullness to nic innego jak trening koncentracji, który ma zmniejszyć stres i spowodować efektywniejsze wykonywanie codziennych zadań
  • Na sprawniejsze wykonywanie wielu zadań może przydać się technika „pomodoro” albo STOP
  • Aby poradzić sobie z ciągłym myśleniem o pracy i obowiązkach, warto czasami się zatrzymać i posłuchać rytmu swojego ciała

Przychodzi grupa do instytucji kultury… czyli o tym, jak dobrze współpracować z opiekunami

  • Warto traktować nauczyciela jak partnera w działalności edukacyjnej
  • Podstawą dobrej komunikacji jest zadbanie, aby nic nie pozostało w sferze domysłów — stąd tak ważne jest odpowiednie przygotowanie informacji o ofercie edukacyjnej instytucji
  • W miarę możliwości dobrze jest ustalić najważniejsze kwestie, zanim grupa odwiedzi instytucję

Jak awansować właściwe osoby w instytucji? Kto powinien zostać kierownikiem?

Jestem dyrektorem dużego działu w jednej ze stołecznych instytucji kultury i mam to szczęście, że nasz dział intensywnie się rozrasta. Myślę o stworzeniu nowych stanowisk kierowniczych, ponieważ aktualnie raportuje do mnie tak, wielu podwładnych, że nie mam możliwości wspierania ich tak, jak tego potrzebują. Przy wewnętrznej rekrutacji część zespołu mogłaby być niezadowolona z nowych kierowników, którzy byli pierwotnie ich kolegami.
Czy postawić na awansowanie osób, które naturalnie dobrze ze wszystkimi współpracują, czy na pierwszym miejscu postawić na umiejętności merytoryczne?
Jak zadbać o atmosferę w zespole po zmianach?
A może jednak zaryzykować i zatrudnić kogoś spoza instytucji?

Odpowiedzialność za przyszłość następnych pokoleń, czyli o działaniach proekologicznych w instytucjach kultury

  • Działalność proekologiczna to nie możliwość a konieczność, szczególnie dla instytucji kultury
  • Nawet najprostsze gesty i najdrobniejsze zmiany mają znaczenie
  • Działania proekologiczne przynoszą nie tylko korzyść środowisku, ale także oszczędności dla instytucji

Priorytety — czy są ważne? Jak je wyznaczać i potem się ich trzymać?

  • Wyznaczanie priorytetów pozwala uporządkować pracę
  • Najpierw kierownictwo instytucji kultury wyznacza cele instytucji na dany rok i działania powiązane z ich realizacją, a następnie szczebel kierowniczy przekłada to na swoje zadania, aż wreszcie robią to pracownicy w poszczególnych zespołach
  • Najważniejsze jest wprowadzanie priorytetów w życie i pilnowanie, by nie stały się tylko jedynymi z wielu rzeczy do zrobienia

Maszyna czy mózg? O metaforach organizacyjnych w praktyce zarządzania

  • To, jak określamy nasze otoczenie, świadczy o tym, w jaki sposób myślimy
  • Łatwiej zrozumieć skomplikowane procesy, gdy posłużmy się metaforą. Jednak w ten sposób uwypukla się jedne cechy kosztem innych
  • Zauważenie i zmiana używanych metafor pozwala na dostrzeżenie nowych możliwości i zmianę sposobu myślenia

5 sposobów na instytucję bardziej przyjazną pracownikom, którzy są rodzicami

  • Łączenie pracy zawodowej i rodzicielstwa to wyzwanie, w którym może pomóc też pracodawca
  • Nowe formy czasu pracy to ciekawe i coraz popularniejsze rozwiązanie
  • Nie wolno marginalizować pracowników, którzy są rodzicami

Uczmy się, czyli zarządzanie wiedzą w instytucji kultury

  • Zarządzanie wiedzą to nie tylko bazy danych, ale także doświadczenie i umiejętna współpraca
  • Nieformalne spotkania, stabilność zatrudnienia czy wizyty studyjne to źródło wiedzy niejawnej, która jest podstawą funkcjonowania i rozwoju każdego z nas
  • Kultura organizacyjna ma zasadnicze znaczenie w zarządzaniu wiedzą w instytucji