Zarządzanie

W dziale Zarządzanie znajdą Państwo porady dotyczące relacji z pracownikami i organizatorem, organizowania imprez, skuteczniejszego dotarcia do potencjalnych klientów i sposobów badania ich potrzeb.

Liczba artykułów w dziale: 348

Bądź na bieżąco i działaj! Metoda GTD w codziennej praktyce

  • Bieżący przegląd zadań i notatek jest niezbędny, aby wszystko było aktualne i funkcjonalne
  • Działanie to sztuka wyboru najlepszej opcji
  • W codziennej pracy często nieświadomie pozwalamy, aby sprawy bieżące stawały się ważniejsze od tych, które zgodnie z planem powinniśmy zrealizować

Jakie wskaźniki HR warto obserwować w instytucji kultury i o czym one mówią?

  • Cyfryzacja niektórych procesów w instytucjach kultury sprawia, że dostęp do danych jest łatwiejszy niż kiedykolwiek – to stwarza możliwości monitorowania różnych wskaźników
  • Ustawienie odpowiednich wskaźników zależy od celu, który chcemy osiągnąć i który jest dla nas najważniejszy. Nie warto monitorować wszystkiego
  • Wskaźniki mogą koncentrować się wokół rekrutacji i utrzymania pracownika, ale także motywacji czy efektywności szkoleń

We właściwym miejscu i czasie. Porządkowanie zadań

  • Solidne uporządkowanie spraw jest konieczne, aby skupić się na szerszym kontekście działania
  • Kategorie wykorzystywane przy porządkowaniu powinny być wizualnie, fizycznie i psychicznie odseparowane
  • Podstawowym narzędziem potrzebnym do obsługi przypomnień i materiałów referencyjnych są listy i teczki

Postpandemiczne wypalenie, quiet quitting — czyli jak zmotywować przeciążonych pracą pracowników?

Jestem dyrektorem centrum kultury w dużej gminie z turystycznym potencjałem. Nie wiem, kiedy dokładnie zaczęło się to zjawisko, ale w pełni widoczne stało się dla mnie tego lata. Co roku mamy studentów na praktykach wakacyjnych. Zawsze był to dość pogodny czas — nowi, młodzi ludzie, wakacyjne projekty. Zawsze znalazł się ktoś z zespołu, kto był chętny wprowadzić ich zarówno w życie instytucji, jak i nowe obowiązki. Towarzyszyła temu przyjazna atmosfera, dużo śmiechu, widoczne było wsparcie młodego człowieka w nowym środowisku. W tym roku jakoś zabrakło tego nastroju. Owszem, mieliśmy znów studentów na praktykach, ale — oprócz podstawowego wprowadzenia ich w życie instytucji — nikt nie garnął się do zintegrowania ich z zespołem. Wtedy zauważyłem, że w ogóle ostatnio trudno o spontaniczność w zespole, wszyscy wydają się apatyczni i mniej chętni do podejmowania wyzwań.
Czy mógłbym z tym coś zrobić?

Opanować nadmiar. O strategiach radzenia sobie z nadmiarem danych

  • Analizowanie to nie poświęcanie czasu, ale określanie, czym jest dana sprawa i co należy z nią zrobić
  • Jeśli wykonanie jakiegoś zadania zajmie mniej niż dwie minuty, należy wykonać je od razu
  • Nie wszystko trzeba zachowywać! Warto nauczyć się eliminować zbędne informacje

Jak sprawić, żeby instytucja kultury była miejscem różnorodnym i inkluzywnym?

  • Różnorodność i inkluzywność to nie puste terminy — to misja, ale też szansa na dużą przewagę dla instytucji kultury
  • Istnieje różnica między różnorodnością a inkluzywnością, włączaniem
  • Wśród sprawdzonych sposobów na zwiększenie różnorodności w instytucji kultury jest umożliwienie zgłaszania nieprawidłowości, a przede wszystkim budowa od początku inkluzywnej atmosfery

Co zrobić, gdy szum lasu zastępuje szum… informacyjny? Strategie radzenia sobie z nadmiarem danych

  • Nadmiar opcji i możliwości zmusza nas do ciągłego podejmowania decyzji i dokonywania wyborów
  • Warto dążyć do maksymalizowania efektów przy minimalizowaniu nakładów
  • Umieszczenie wszystkich koniecznych do zrealizowania oraz przydatnych spraw w ramach określonego systemu pomaga odnajdywać się w gąszczu danych

Wziąć sprawy w swoje ręce. Proaktywność a otoczenie społeczne

  • Bliższe otoczenie instytucji ma wpływ na instytucję, ale i instytucja może kształtować swoje otoczenie
  • Proaktywność to umiejętność dostrzegania i wykorzystywania możliwości oraz kształtowania otoczenia
  • Proaktywni są przede wszystkim ludzie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stało się to także cechą instytucji kultury

Planowanie sukcesji nie tylko dla rodzin królewskich — czyli jak zapewnić przetrwanie instytucji, jeśli odeszliby z niej kluczowi pracownicy?

  • Warto się zabezpieczyć, by odejście z pracy najlepszych pracowników nie zachwiało działalnością instytucji
  • Identyfikacja kluczowych ról powinna zawsze zaczynać się od ustalenia głównych wyzwań, przed którymi stoi instytucja
  • Konieczne jest wypełnienie braków między kompetencjami, znajomością instytucji, uprawnieniami osób obecnie pracujących, a tych, które potencjalnie mogłyby je zastąpić

Jak zaprezentować instytucję kultury na Instagramie i TikToku, czyli w sieciach społecznościowych opartych na zdjęciach i video?

  • Sieci społecznościowe to doskonała forma dotarcia do odbiorców, instytucje kultury najczęściej używają Facebooka
  • Instagram i TikTok jeszcze onieśmielają niektóre instytucje, ale ich potencjał przynosi zwiększone zaangażowanie użytkowników
  • TikTok pozwala na dotarcie do najmłodszej grupy odbiorców działań instytucji

Dlaczego przerwy w pracy są ważne i co wspólnego ma z nimi zaufanie?

  • To, że ktoś wykonuje swoje zdania w krótszym niż zaplanowany czasie, nie oznacza, że należy dokładać mu zadań
  • Okresowe zwolnienie tempa pracy jest naturalne i niezbędne, warto sobie na nie pozwolić
  • Podstawą budowania zespołu jest zaufanie, dzięki któremu pracuje się nie tylko milej, ale też wydajniej i sprawniej

Jak poradzić sobie z dwoma skonfliktowanymi zespołami w instytucji kultury?

Jestem dyrektorem muzeum, które postawiło na edukację. To coś, co nas wyróżnia i co przyciąga różne grupy wiekowe. Zespołem edukatorów kieruje energiczna osoba z bogatym doświadczeniem międzynarodowym i dobrymi pomysłami, ale niestety ze słabą znajomością pracy w polskim środowisku. Z kolei kuratorzy wystaw nie są przyzwyczajeni do tak prominentnej roli edukatorów. W konsekwencji obydwa zespoły są w poważnym konflikcie, który rzutuje na jakość pracy.
Co można zrobić w takim przypadku?