Każdy zabytek nieruchomy, ruchomy i archeologiczny będzie wpisany do rejestru. Zasady prowadzenia tego rejestru określił minister kultury i dziedzictwa narodowego w wydanym właśnie rozporządzeniu z 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem (Dz.U. Nr 113, poz. 661).
I tak, rejestr będzie prowadzony w formie ksiąg, osobno dla zabytków nieruchomych, ruchomych i archeologicznych. Znajdzie się w nim informacja nie tylko o przedmiocie i zakresie ochrony, ale i np. o miejscu położenia lub przechowywania zabytku, jego właścicielu czy posiadaczu oraz skreśleniu z rejestru.
Nowe przepisy przewidują prowadzenie karty ewidencyjnej zabytku nieruchomego, która ma zawierać:
- nazwę zabytku,
- czas jego powstania,
- miejscowość,
- adres,
- przynależność administracyjną,
- współrzędne geograficzne,
- poprzednie nazwy miejscowości,
- właściciela i jego adres,
- użytkownika i jego adres,
- formy ochrony,
- materiały graficzne,
- historię,
- opis,
- kubaturę,
- powierzchnię użytkową,
- pierwotne przeznaczenie,
- użytkowanie obecne,
- stan zachowania,
- istniejące zagrożenia, najpilniejsze postulaty konserwatorskie,
- akta archiwalne,
- uwagi,
- adnotacje o inspekcjach, informacje o zmianach,
- bibliografię,
- opracowanie karty ewidencyjnej,
- źródła ikonograficzne i miejsce ich przechowywania,
- załączniki.
Zabytek nieruchomy będzie też posiadał kartę adresową zabytku nieruchomego, którą wójt (burmistrz lub prezydent) będzie włączał do gminnej ewidencji zabytków po sprawdzeniu, czy dane zawarte w karcie adresowej są wyczerpujące i zgodne ze stanem faktycznym.
Minister w rozporządzeniu postanowił ponadto, że karta adresowa będzie przechowywana w archiwum zakładowym urzędu gminy.
Nowe przepisy weszły w życie z dniem ich ogłoszenia, czyli 2 czerwca 2011 r.