Ważne: Instytucje kultury mają więcej czasu na złożenie zeznań CIT-8
[Szkolenie] Zamówienia publiczne w instytucjach kultury — tryb podstawowy: przygotowanie, ocena ofert, umowa, obowiązki zamawiających: 17 kwietnia 2023
W Dz.U. z 25 sierpnia 2017 r. pod poz. 1595 opublikowano Ustawę z 22 czerwca 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja).
W Ustawie z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej: ustawa o ochronie zabytków) dodano m.in. przepisy dotyczące utworzenia Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków (NFOZ), czyli państwowego funduszu celowego, którego dysponentem jest MKiDN (art. 83b ustawy o ochronie zabytków).
Nowelizacja wprowadza rozdział 10a pt. Administracyjne kary pieniężne (art. 107a–107i ustawy o ochronie zabytków). Określa on kary administracyjne w wysokości:
Karę pieniężną trzeba zapłacić w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się ostateczna. Środki z takich kar przekazuje się do NFOZ.
Dodano też art. 109c ustawy o ochronie zabytków, zgodnie z którym, kto bez pozwolenia albo wbrew warunkom pozwolenia poszukuje ukrytych lub porzuconych zabytków, w tym przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych oraz sprzętu do nurkowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Natomiast zgodnie z nowym brzmieniem art. 108 ustawy o ochronie zabytków:
Inne zmiany dotyczą wpisu do rejestru zabytków; dodano przepisy, zgodnie z którymi informację o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania zabytku nieruchomego do rejestru oraz o ostatecznym zakończeniu tego postępowania wojewódzki konserwator zabytków przekazuje niezwłocznie właściwemu staroście. Informację tę, do czasu ostatecznego zakończenia tego postępowania, podaje się do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej BIP starostwa powiatowego, na obszarze którego znajduje się zabytek, a ponadto w siedzibie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków lub w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości, w której znajduje się zabytek (art. 9 ust. 3a‒3c ustawy o ochronie zabytków).
Dodano też art. 10a, zgodnie z którym od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku do rejestru do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna, przy zabytku, którego dotyczy postępowanie, zabroniono prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych i podejmowania innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku. Zakaz ten dotyczy także robót budowlanych objętych pozwoleniem na budowę albo zgłoszeniem, a także działań określonych w innej decyzji pozwalającej na ich prowadzenie. Przepisów tych nie stosuje się do zabytku służącego obronności i bezpieczeństwu państwa.
Zabroniono też prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich oraz podejmowania innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku. Zakaz dotyczy zabytku, którego dotyczy postępowanie, od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku na Listę Skarbów Dziedzictwa do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna (art. 14aa ustawy o ochronie zabytków). Nie dotyczy to jednak zabytku:
W zakresie kontroli dokonywanych przez kontrolerów wojewódzkiego konserwatora zabytków i zaleceń pokontrolnych, do art. 40 ustawy o ochronie zabytków dodano ust. 2a i 2b.
Wynika z nich, że kontrolowana osoba fizyczna lub kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej, w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zaleceń, może zgłosić pisemnie umotywowane zastrzeżenia do zaleceń pokontrolnych oraz dodatkowe wyjaśnienia lub przedstawić dodatkową dokumentację.
Wojewódzki konserwator zabytków, w ciągu 14 dni od otrzymania zastrzeżeń do zaleceń pokontrolnych:
Ponadto, zgodnie z nowym art. 47a ustawy o ochronie zabytków, MKiDN po zasięgnięciu opinii Głównej Komisji Konserwatorskiej może z urzędu uchylić lub zmienić pozwolenie wydane przez wojewódzkiego konserwatora w zakresie z art. 36 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków, jeżeli realizacja działań określonych w tym pozwoleniu spowodowałaby:
Dodatkowo w art. 83 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody dodano ustęp 1a, z którego wynika, że usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków może nastąpić po uzyskaniu pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wydanego na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 11 ustawy o ochronie zabytków.
Natomiast zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
Nowelizacja obowiązuje od 9 września 2017 r., ale część przepisów, np. dotyczących administracyjnych kar pieniężnych, wejdzie w życie 1 stycznia 2018 r., a pozostałe 1 stycznia 2024 r.