W Dz. Urz. M.P. z 19 listopada 2020 r. pod poz. 1060 opublikowano uchwałę Rady Ministrów nr 155 z 27 października 2020 r. w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030″.
Uchwałą przyjęto, załączoną do niej Strategię Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030.
Koordynowanie i nadzorowanie realizacji strategii powierzono ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Nowa strategia określa m.in. diagnozę w zakresie objętym programowaniem strategicznym, w tym charakterystykę i poziom wybranych aspektów kapitału społecznego w Polsce.
Obszar 1: Współdziałanie — społeczeństwo obywatelskie obejmuje:
- kluczowe bariery rozwoju organizacji społeczeństwa obywatelskiego;
- niewykorzystany potencjał wolontariatu;
- konieczność pełniejszego wykorzystania potencjału ekonomii społecznej i solidarnej;
- społeczny wymiar sportu, nauki i edukacji.
Obszar 2: Kultura — Tożsamość i postawy obywatelskie obejmuje:
- niewystarczający poziom czytelnictwa wśród Polaków oraz niewykorzystany potencjał i ważną rolę bibliotek publicznych;
- niską jakość oferty artystycznej dla najmłodszych oraz deficyty kompetencji kulturalnych;
- zły stan zabytków oraz niewykorzystany potencjał szlaków kulturowych;
- niewystarczający poziom wykorzystania potencjału rozwojowego podmiotów działających w obszarze kultury oraz szkół artystycznych;
- niewystarczający poziom ochrony zbiorów wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
- braki w infrastrukturze archiwów państwowych oraz ich rola w procesach zarządzania dokumentacją elektroniczną w administracji publicznej;
- brak spójnej i aktualnej krajowej koncepcji rozwoju cyfrowych zasobów kultury;
- rosnący potencjał muzeów w zakresie budowania kapitału społecznego;
- braki w budowaniu wyrazistego, spójnego i atrakcyjnego wizerunku Polski za granicą.
W ramach diagnozy dla obszaru 3: Kreatywność — potencjał kulturowy i kreatywny określono:
- charakterystykę i rolę sektorów kultury i kreatywnych;
- wyzwania i bariery rozwojowe dla branż kreatywnych.
W nowej strategii określono też cele szczegółowe obejmujące:
- zwiększenie zaangażowania obywateli w życie publiczne (usprawnienie mechanizmów wspierania i współpracy instytucji publicznych z obywatelami, rozwój i wzmacnianie zorganizowanych form aktywności obywatelskiej);
- wzmacnianie roli kultury w budowaniu tożsamości i postaw obywatelskich (tworzenie warunków oraz budowanie kompetencji dla wzmacniania uczestnictwa w kulturze, ochrona dziedzictwa kulturowego oraz gromadzenie i zachowywanie dóbr kultury, digitalizacja, cyfrowa rekonstrukcja i udostępnianie dóbr kultury, umacnianie tożsamości i postaw obywatelskich przez kulturę, wzmocnienie promocji kultury polskiej za granicą);
- wzmocnienie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju przez sektory kultury i kreatywne (wzrost udziału sektorów kreatywnych w rozwoju gospodarczym kraju, rozwój kompetencji zawodowych na potrzeby branż kreatywnych).
Tym samym utraciła moc uchwała Rady Ministrów nr 61 z 26 marca 2013 r. w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020″ (M.P. z 2013 r. poz. 378).
Uchwała obowiązuje od 20 listopada 2020 r.