W Dz.U. z 12 grudnia 2024 r. pod poz. 1841 opublikowano Ustawę z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Zmieniły się m.in. art. 155 ust. 5 i 6 Ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, z których wynika, że:
- agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, uczelnie niepubliczne, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe instytucje kultury oraz inne państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych mają obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie ust. 10;
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, samorządowe instytucje kultury, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe zakłady budżetowe są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego od dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie ust. 10, a w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej od dnia 1 października 2029 r.
Komunikat, o którym tu mowa, to Komunikat Ministra Cyfryzacji z 12 lipca 2024 r. zmieniający komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym (Dz.U. z 19 lipca 2024 r. poz. 1078). Termin wyznaczony w tym komunikacie to 1 stycznia 2025 r.
Publiczna usługa hybrydowa to usługa pocztowa, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 Ustawy z 23 listopada 2012 r. — Prawo pocztowe (przesyłanie przesyłek pocztowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli na etapie przyjmowania, przemieszczania lub doręczania przekazu informacyjnego przyjmują one fizyczną formę przesyłki listowej), świadczona przez operatora wyznaczonego, jeżeli nadawcą przesyłki listowej jest podmiot publiczny.
Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego — to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, o której mowa art. 3 pkt 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 (usługa umożliwiająca przesłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewniającą dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroniącą przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany) świadczona przez operatora wyznaczonego.
Jedynym operatorem wyznaczonym w świetle obecnie obowiązujących przepisów jest Poczta Polska (co najmniej do końca 2025 r.).
Oznacza to, że:
- państwowe instytucje kultury korzystają od 1 stycznia 2025 r. zarówno z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego jak i z publicznej usługi hybrydowej;
- samorządowe instytucje kultury korzystają z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego od 1 stycznia 2025 r., a w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej od dnia 1 października 2029 r.
Aby korzystać z e–doręczeń instytucje kultury mają obowiązek założenia skrzynki doręczeń umożliwiającej wysyłanie, odbieranie i przechowywanie danych w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, a także w ramach publicznej usługi hybrydowej.
Nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych obowiązuje od 1 stycznia 2025 r.