Instytucje artystyczne, takie jak opery, teatry czy filharmonie, zatrudniają m.in. na podstawie umowy o pracę członków orkiestry, tancerzy i śpiewaków, wykonujących obowiązki w ramach 5-dniowego tygodnia pracy (próby i przedstawienia lub koncerty). Zakres pracy tych osób obejmuje często czynności związane z ćwiczeniami oraz wykonaniami artystycznymi, w trakcie których powstają autorskie prawa pokrewne nabywane przez pracodawcę. Wynagrodzenie za pracę oraz koszty jego uzyskania są rozliczane miesięcznie.
Problem dotyczy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). W tej kwestii instytucje kultury postępują dwojako.
Część instytucji uważa, że właściwe jest stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów, które przysługuje artystom wykonawcom nie tylko za przedstawienia, ale również i za próby, które są utworami w rozumieniu art. 1 Ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: prawo autorskie).
Natomiast zgodnie z drugim stanowiskiem o możliwości stosowania kosztów 50% z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności będącej przedmiotem prawa autorskiego. Jeśli pracownik wykonuje swoje obowiązki na podstawie jednej umowy o pracę i są to czynności zarówno chronione prawem autorskim, jak i te niebędące jego przedmiotem, to z umowy tej powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy pozostałych czynności. Takie rozróżnienie pracy, jak również czytelne jej dokumentowanie, daje podstawę do zastosowania kosztów 50%. Zatem podwyższone koszty uzyskania przychodów mogą być zastosowane jedynie w odniesieniu do wykonań artystycznych. Próby i ćwiczenia nie są artystycznym wykonaniem utworu.
Które stanowisko jest prawidłowe?

Pełna treść artykułu dostępna wyłącznie dla abonentów, po zalogowaniu do serwisu.

Zaloguj się w panelu w prawym górnym rogu serwisu, podając login i hasło, które otrzymałeś od Działu Obsługi Klienta.

Aby uzyskać dostęp do serwisu, wykup abonament lub prenumeratę Poradnika Instytucji Kultury.

Jeśli jesteś prenumeratorem Poradnika Instytucji Kultury, zgłoś się do Biura Obsługi Klienta po login i hasło.