Jak wykazują badania, zamiast na prezentowanych w muzeach artefaktach, zwiedzający zazwyczaj koncentrują się na umieszczonych przy nich podpisach, a jednemu dziełu sztuki poświęcają mniej niż 30 sekund.

By zachęcić zwiedzających do skupienia większej uwagi na prezentowanych zbiorach i wyrobić w nich nawyk przyglądania się szczegółom, w Wielkiej Brytanii powstał program telewizyjny pod hasłem Fake! The Great Masterpiece Challenge (Falsyfikat! Arcydzieła — wielkie wyzwanie).

Urozmaicając akademicką opowieść o dziełach sztuki, twórcy programu przygotowali dla widzów niecodzienne wyzwanie. Przy współpracy z wybranymi muzeami (m.in. w Liverpoolu, Londynie, Edynburgu), umieścili w nich siedem fałszywych obrazów. Zwiedzający zaś mają za zadanie rozpoznać, który z obrazów prezentowanych w danej galerii nie jest autentyczny.

Jak twierdzi producent programu, do rozpoznania falsyfikatu nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza z zakresu historii sztuki, ale właśnie spostrzegawczość i ciekawość. Program ma nie tylko zachęcać do „zwolnienia tempa” zwiedzania muzeów, ale również wzbudzać zainteresowanie dziełami wielkich brytyjskich artystów. Dyrektorzy muzeów mają nadzieję, że program przyciągnie w ich progi nowych zwiedzających.