Pracownicy instytucji kultury bardzo często pracują przy uroczystościach, których organizatorem jest instytucja kultury lub gmina. Utarło się, że wszyscy pracownicy — od pracowników technicznych, gospodarczych, poprzez sekretarkę i głównego księgowego aż po dyrektora — pomagają przy wszystkim. W umowach o pracę w zakresie obowiązków mają zapis «inne zlecone zadania». W opinii dyrektora «inne» to znaczy „wszystko” — od przygotowania dekoracji, zaproszeń, zrobienia zakupów, poprzez skanowanie biletów, obsługę szatni i kasy, na sprzątaniu po imprezie kończąc. Powoduje to, że pracownicy nie mogą zaplanować swojego życia prywatnego, gdyż wciąż są potrzebni, a odmowa uczestnictwa w wydarzeniu spotyka się z dezaprobatą. Pracownicy są zatrudnieni w zrównoważonym systemie czasu pracy z grafikiem ustalanym zgodnie z harmonogramem czasu pracy. W zamian za dodatkowy czas pracy otrzymują czas wolny.
O ile oddawanie czasu wolnego dla pracowników gospodarczych i technicznych nie jest większym problemem, to głównemu księgowemu już tak, gdyż musi on wykonywać swoje podstawowe obowiązki. Obowiązek uczestnictwa i pomocy w organizacji wydarzeń sprawia, iż tryb pracy głównego księgowego zostaje naruszony oraz nie ma on już czasu pogłębiać wiedzy z dziedziny, za którą jest odpowiedzialny.
Dyrektor informuje pracowników na kilka dni przed uroczystością o konieczności pozostania w pracy i najczęściej planuje mniej czasu na wykonanie danego zadania, choć pracownicy z praktyki wiedzą, ile czasu jest potrzebne do jego wykonania.
Czy pracownicy mogą odmówić przygotowywania uroczystości (wydarzenia) oraz udziału w niej po godzinach pracy?
Czy główny księgowy może odmówić udziału w przygotowaniach do imprezy, skoro z mocy ustawy pełni funkcję osoby zarządzającej jednostką na równi z dyrektorem?
Z jakim wyprzedzeniem pracodawca powinien poinformować pracowników o obowiązkach w danym dniu — czy już w momencie podpisania umowy z artystą lub dokonania ustaleń z gminą?

Pełna treść artykułu dostępna wyłącznie dla abonentów, po zalogowaniu do serwisu.

Zaloguj się w panelu w prawym górnym rogu serwisu, podając login i hasło, które otrzymałeś od Działu Obsługi Klienta.

Aby uzyskać dostęp do serwisu, wykup abonament lub prenumeratę Poradnika Instytucji Kultury.

Jeśli jesteś prenumeratorem Poradnika Instytucji Kultury, zgłoś się do Biura Obsługi Klienta po login i hasło.