Pracownik (rencista), który przeszedł na emeryturę w 2017 r., w związku z zakończeniem umowy o pracę 30 listopada 2018 r. zwrócił się do instytucji kultury z pismem o wypłacenie odprawy emerytalnej pomniejszonej o pobraną w 2003 r. odprawę rentową. Z jego świadectwa pracy z poprzedniego miejsca pracy wynika, że w 2003 r. otrzymał już odprawę rentową, na podstawie art. 921 § 1 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp).
Instytucja zwróciła się do Państwowej Inspekcji Pracy z prośbą o interpretację przepisów. W odpowiedzi PIP powołał się na wyroki Sądu Najwyższego z 2 października 1990 r., sygn. akt I PR 285/90 i Sądu Okręgowego w Elblągu z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt IV Pa 2/14 oraz na uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 9 grudnia 2015 r., sygn. akt I PK 1/15.
Wynika z nich, że jeśli pracownik otrzymał odprawę rentową lub emerytalną w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia na podstawie przepisów kp, a następnie podjął zatrudnienie u pracodawcy, u którego obowiązują przepisy szczególne, określające wyższą wysokość odprawy emerytalnej — to pracownikowi temu, w razie rozwiązania stosunku pracy z powodu przejścia na emeryturę, przysługiwała będzie uzupełniająca odprawa emerytalna stanowiąca różnicę między odprawą wypłaconą a obecnie przysługującą.
Co powinna zrobić instytucja? Dyrektor obawia się, że z jednej strony wypłata różnicy może spowodować uruchomienie lawiny wypłat dla innych pracowników, a z drugiej strony — że pracownik poda instytucję do sądu.

Pełna treść artykułu dostępna wyłącznie dla abonentów, po zalogowaniu do serwisu.

Zaloguj się w panelu w prawym górnym rogu serwisu, podając login i hasło, które otrzymałeś od Działu Obsługi Klienta.

Aby uzyskać dostęp do serwisu, wykup abonament lub prenumeratę Poradnika Instytucji Kultury.

Jeśli jesteś prenumeratorem Poradnika Instytucji Kultury, zgłoś się do Biura Obsługi Klienta po login i hasło.

Słowa kluczowe: