Mała biblioteka nie pobiera kar za przetrzymywanie książek i nie ma zapisów w regulaminie o takich karach. Zwroty książek egzekwuje więc poprzez ustne i telefoniczne upomnienia, a sporadycznie wysyła też upomnienia pisemne. Ostatnio pojawiły się wątpliwości, czy w związku z innymi przepisami (np. Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dalej: ustawa o finansach publicznych) biblioteka jednak powinna pobierać kary za przetrzymywanie książek. W Ustawie z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (dalej: ustawa o bibliotekach) jest przepis, że biblioteka może pobierać opłaty za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych, nie ma przepisu, że ma natomiast taki obowiązek. Regulamin biblioteki stanowi, że za każde wysłane upomnienie biblioteka pobiera od czytelnika opłatę w wysokości według aktualnego cennika. Jeżeli czytelnik mimo upomnień wysłanych przez bibliotekę odmawia zwrotu lub uiszczenia należnych opłat, biblioteka może dochodzić swych roszczeń zgodnie z przepisami prawa.
Czy biblioteka powinna pobierać kary za przetrzymywanie książek?

Pełna treść artykułu dostępna wyłącznie dla abonentów, po zalogowaniu do serwisu.

Zaloguj się w panelu w prawym górnym rogu serwisu, podając login i hasło, które otrzymałeś od Działu Obsługi Klienta.

Aby uzyskać dostęp do serwisu, wykup abonament lub prenumeratę Poradnika Instytucji Kultury.

Jeśli jesteś prenumeratorem Poradnika Instytucji Kultury, zgłoś się do Biura Obsługi Klienta po login i hasło.