W latach 70. XX w. wypożyczono do muzeum, na podstawie zwykłego rewersu — protokołu kilkadziesiąt eksponatów na wystawę stałą. Od początku XXI w. muzeum wielokrotnie próbowało skontaktować się z osobą, która te obiekty wypożyczyła, ale listy wysyłane na adres znajdujący się w dokumentach wracały z adnotacją „adresat nieznany”. W związku z tym muzeum wpisało te rzeczy do księgi depozytów i rozpoczęło działania na podstawie Ustawy z 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów. Najpierw ogłosiło w Biuletynie Informacji Publicznej i w holu muzeum, że wzywa właściciela do odbioru lub innego zadysponowania depozytu. Po upływie 3 lat określonych tą ustawą, gdy nikt się w tej sprawie nie zgłosił, muzeum skierowało sprawę do sądu o przekazanie mu niepodjętego depozytu. Sąd ustalił, że właściciel depozytu nie żyje i zmarł prawdopodobnie bezpotomnie oraz określił miejsce jego ostatniego zamieszkania, ale odmówił przekazania depozytu muzeum i poradził, aby założyło ono sprawę o nabycie spadku. Instytucja wystąpiła więc do sądu właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania właściciela z wnioskiem o nabycie po nim spadku. Sąd jednak stwierdził, że to gmina, w której ostatnio mieszkał właściciel depozytu, została jego spadkobiercą wraz z dobrodziejstwem inwentarza. Gmina ta nie skontaktowała się z muzeum, któremu zależy, aby ten depozyt pozostał, bo jest istotną częścią stałej ekspozycji i pracownicy muzeum dbali o niego przez ponad 50 lat.
Co zatem zrobić w przypadku, kiedy gmina, która stała się spadkobiercą, zwróci się do muzeum o zwrot depozytu?
A jeśli zwrot obiektów do gminy będzie konieczny, to czy muzeum może zażądać zwrotu kosztów ich utrzymania przez ten czas?
Pełna treść artykułu dostępna wyłącznie dla abonentów, po zalogowaniu do serwisu.
Zaloguj się w panelu w prawym górnym rogu serwisu, podając login i hasło, które otrzymałeś od Działu Obsługi Klienta.
Aby uzyskać dostęp do serwisu, wykup abonament lub prenumeratę Poradnika Instytucji Kultury.
Jeśli jesteś prenumeratorem Poradnika Instytucji Kultury, zgłoś się do Biura Obsługi Klienta po login i hasło.