Samorządowa instytucja kultury jest w trakcie przygotowywania projektu budżetu na rok 2012. Rząd w przyjętej propozycji średniorocznych wskaźników wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2011 r. nie przewiduje wzrostu wynagrodzeń. Czy instytucja kultury jako pracodawca może mimo to zaplanować w projekcie budżetu podwyżkę z tytułu inflacji?
Mam wątpliwości dotyczące znaczenia treści przepisów ustawy o finansach publicznych odnoszących się do kwalifikacji głównego księgowego w samorządowej instytucji kultury. Głównym księgowym w jednostce sektora finansów publicznych może zostać osoba, która m.in. ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości. Czy oznacza to, że wystarczy szkoła średnia, czy musi być co najmniej średnia policealna lub pomaturalna? Czy wystarczy np. technikum ekonomiczne?
Dom kultury jest jednym z organizatorów Święta Róży, a w szczególności Wystawy Róż i Aranżacji Florystycznych, na której pokazujemy autorskie instalacje florystów (umowy nie zawierają zapisów dotyczących praw autorskich). Na wystawie nie ma zakazu fotografowania. Razem z urzędem miasta, jako jednym z organizatorów, sami zlecamy wykonanie zdjęć z imprezy, w tym także z wystawy. W tym roku jedno ze zdjęć z fragmentem instalacji florystycznej z ubiegłego roku zostało wykorzystane do opracowania dekoracji estrady koncertowej Święta Róży. Zdjęcie zostało przetworzone, dekoracja wydrukowana na folii. Czy autor instalacji florystycznej może rościć sobie jakieś prawa do wydruku w ramach praw autorskich? W jaki sposób prawo autorskie chroni prace artystyczne (tak traktujemy instalacje florystyczne), za które płacimy i dostarczamy na nie materiały? Mamy świadomość ich ulotności, gdyż powstają również z żywych roślin, ale utrwalone są na zdjęciach. Do wykorzystania tych zdjęć mamy prawa.
Czy na bibliotece ciąży obowiązek prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej (BIP)?
Dyrektor chce zmienić nazwę instytucji z Miejski Ośrodek Kultury na Miejski Ośrodek Kultury i Sportu. Prosi o podpowiedź, jak przejść przez wszystkie procedury z tym związane.
Dostałam z urzędu pismo o tym, że jako dyrektor mam złożyć sprawozdanie opisowe z oceny stanu kontroli zarządczej w bibliotece oraz kserokopię oświadczenia o stanie kontroli zarządczej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Zarządzenie mam, ale nie bardzo wiem, jak ma wyglądać to sprawozdanie opisowe i co ma zawierać?
Zatrudniamy pracownika na pół etatu. W innej instytucji kultury pracuje on także na pół etatu. Z jeszcze inną placówką współpracuje na podstawie umów u dzieło. We wszystkich tych miejscach pracy złożył wnioski, by od jego wynagrodzeń potrącać wyższe zaliczki na podatek dochodowy. Czy pracownik ma prawo domagać się, by w każdym miejscu pracy potrącano wyższe zaliczki i czy każdy pracodawca musi taki wniosek uwzględnić? Czy od wynagrodzeń z tytułu umowy o dzieło także można pobierać wyższe zaliczki?
W miejskim domu kultury (samorządowa instytucja kultury), planujemy przeprowadzić sprzedaż zbędnego mienia za pośrednictwem aukcji na portalu internetowym Allegro. W związku z tym planujemy zarejestrować konto na Allegro, wystawić przedmioty na aukcji z ceną minimalną określoną w zarządzeniu dyrektora, dokonać sprzedaży i wystawić fakturę dla kupującego. Czy to jest prawidłowe? Czy koszty związane z przeprowadzeniem aukcji można pokryć z budżetu instytucji, jeśli mienie nie zostanie sprzedane?
• Instytucja kultury — bez względu nas to, jak wartościowe przedmioty powierza pieczy pracowników — może stosować do odszkodowań za straty tylko zasady określone w kp • Jeśli pracownik wyrządzi szkodę z winy nieumyślnej, ponosi odpowiedzialność tylko za rzeczywistą stratę • Gdy instytucja kultury udowodni pracownikowi winę umyślną — pracownik zapłaci i za rzeczywistą stratę, i za utracone korzyści
• Pracownikowi mobbującemu swoich kolegów można zarzucić niesumienne i niestaranne wykonywanie pracy oraz naruszanie zasad współżycia społecznego • Kara porządkowa może być nałożona tylko za polecenie związane z wykonywaniem obowiązków pracowniczych • Wybierając formę kary, pracodawca musi wziąć pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy
• Po nowelizacji stanowiska zastępcy dyrektora mogą pojawić się w strukturze instytucji, jeżeli pojawią się w statucie i są określone ilościowo • Organizator wskazuje tryb powołania i odwołania zastępcy bezpośrednio w statucie • Powołanie odbywa się na podstawie Kodeksu pracy i może nastąpić na czas określony lub nieokreślony
• Zamówień do progów unijnych można udzielać w licytacji elektronicznej, której przeprowadzenie nie jest zbyt kosztowne • Aukcja elektroniczna to tzw. dogrywka wykonawców, którzy złożyli oferty na papierze • W licytacji elektronicznej wykonawcy licytują „w dół” od ceny wywoławczej, w aukcji każdy z nich zaczyna dogrywkę z poziomu punktacji uzyskanej podczas oceny ofert „papierowych”