W strukturach ośrodka kultury funkcjonuje biblioteka, w której od 20 lat funkcję kierownika biblioteki pełni jedna z bibliotekarek. Dyrektor ośrodka współpracuje z nią od kilku lat i jego zdaniem kierownik biblioteki nie ma żadnych pomysłów na działalność biblioteki i jej filii. Dlatego funkcję kierownika chce powierzyć innej pracownicy, która wyróżnia się spośród pozostałych bibliotekarek werwą, kreatywnością i pomysłami. Dyrektor nie ma zamiaru rozwiązywać umowy o pracę z panią kierownik, a jedynie zmienić funkcję kierowniczą w placówce.
- Czy dotychczasowemu kierownikowi trzeba wręczyć trzymiesięczne wypowiedzenie funkcji?
- Czy trzeba w tym wypowiedzeniu podawać uzasadnienie tej decyzji?
Pracownik instytucji kultury został powołany na p.o. dyrektora. W powołaniu jest zapis o wysokości dodatku. Czy do dotychczasowego wynagrodzenia pracownika należy doliczyć wynagrodzenie dla p.o. dyrektora ze stawką zasadniczą? Pracownik nadal wykonuje swoje obowiązki oraz dodatkowo obowiązki p.o. dyrektora.
Pracownik biblioteki (zatrudniony na ½ etatu) jest radnym i za udział w posiedzeniach rady miasta i gminy otrzymuje wynagrodzenie miesięczne. Posiedzenia rady odbywają się w dni, w które pracownik pracuje w bibliotece.
- Jak należy dokumentować nieobecność pracownika w pracy?
- Jak rozliczać jego wynagrodzenie?
- Czy pracownik powinien na te dni brać urlop?
Pracownica biblioteki wystąpiła z wnioskiem o ponowne przeliczenie stażu pracy. Od 1993 r. zatrudniona jest w urzędzie gminy, a od 2005 r. dodatkowo na ½ etatu w bibliotece publicznej. Obliczając jej staż pracy w bibliotece, nie zaliczono jej okresu pracy w urzędzie, ponieważ jest to okres niezakończony. Pracownica powołuje się na § 6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 3 października 2012 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania). Wynika z niego, że jeżeli pracownik pozostawał równocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy, to do okresu pracy uprawniającego do dodatku stażowego za wieloletnią pracę wlicza się jeden z tych okresów. Czy to znaczy, że okres zatrudnienia w urzędzie gminy należy jednak zaliczyć pracownicy do stażu pracy w bibliotece?
Pracownik instytucji kultury został po raz kolejny przyłapany na piciu alkoholu, co udokumentowano protokołem policji, i ukarany naganą. Przeszedł leczenie odwykowe i przez jakiś czas nie było z nim większych problemów. Jednak po pewnym okresie ponownie pojawił się w pracy pijany. Widzieli go prawie wszyscy pracownicy, w tym dyrektor. Nie był w stanie pracować i nie można się było z nim porozumieć. Odebrała go rodzina, której dyrektor oświadczył, że nie będzie już tolerował takiego zachowania i następnego dnia chciał rozwiązać dyscyplinarnie umowę o pracę z tym pracownikiem. Pracownik nie pojawił się w siedzibie instytucji kultury i oświadczył, że jest u lekarza i nie ma możliwości stawienia się. Dyrektor zjawił się też u pracownika w domu, lecz nie zastał go. Instytucja wysłała zwolnienie pocztą. Istnieje podejrzenie, że pracownik przyniesie zwolnienie lekarskie, być może od psychiatry, wypisane z datą wsteczną. Co teraz można zrobić?
Czy samorządowa instytucja kultury może wspomagać działalność charytatywną, użyczając nieodpłatnie salę widowiskową i sprzęt oraz udostępniając czas pracowników obsługi? Czynności związane z obsługą pracownicy będą wykonywać w ramach umowy o pracę.
Członek rady miasta zwrócił się do instytucji kultury o przedstawienie szczegółowego wykazu wydatków związanych z organizacją imprezy plenerowej. Czy istnieje podstawa prawna, na podstawie której członek rady może żądać od instytucji kultury takiego wyszczególnienia?
Czy kontroler z ramienia organizatora ma prawo żądać od dyrektora instytucji kultury przedstawienia oświadczeń pracowników, składanych na potrzeby świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Znajdują się w nich informacje o dochodach pozostałych członków rodziny. Czy te dane podlegają ochronie i dyrektor może w takiej sytuacji odmówić ich przekazania?
W wyniku audytu wewnętrznego biblioteka na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (dalej: rozporządzenie) opracowała instrukcję ubytków książek. Uwzględniono w niej, że w ciągu roku zostaną ubytkowane książki zagubione i opłacone przez czytelnika, zniszczone, nieaktualne itp. Problemem jest natomiast ewidencja książek, które mimo monitów nie zostały zwrócone przez czytelników.
- W myśl rozporządzenia można je ubytkować, ale co zrobić z wypożyczeniami przez Internet, z naliczoną karą i z zapłatą za wypożyczone pozycje? Do tej pory w bibliotece stosowano zasadę, że liczba ubytków równa się liczbie zakupionych w danym roku książek. Tyle tylko, że na półkach zalegają stare i nieaktualne książki.
- Czy biblioteka może rocznie ubytkować więcej książek niż zakupiła?
• Instytucja kultury może zostać partnerem Karty Dużej Rodziny, zawierając z ministrem pracy umowę, w której określa się zakres uprawnień • KDR to dla instytucji kultury sposób na zyskanie grona stałych, lojalnych klientów • Dołączenie do ogólnopolskiego programu KDR jest bezpłatne
Teatr Capitol w tym sezonie raz w miesiącu przeistacza się w miejsce spotkania pań.
The Library of Birmingham to otwarte we wrześniu 2013 r. nowoczesne centrum, miejsce do czytania, zdobycia nowych umiejętności, odkrywania lokalnej historii, słuchania muzyki i do kreatywnych spotkań.