Jak rozróżnić godziny nadliczbowe od godzin ponadwymiarowych?
Mimo że w instytucji obowiązuje plan urlopów, pracownicy do dziś mają zalegle urlopy za 2023 r. (z różnych przyczyn nie wykorzystali ich do końca września 2024 r.) i za 2024 r.
Czy dyrektor jako pracodawca może odgórnie wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe?
Czy jako termin wykorzystania takiego urlopu może on wskazać okres, w którym w instytucji jest najmniej zadań do wykonania?
Czy pracownik sam dysponuje zaległym urlopem do końca września tego roku?
Jak wyliczyć dodatek stażowy osobie zatrudnionej w instytucji kultury od 7 lutego 2025 r., gdy na podstawie świadectw pracy ma ona 9 lat pracy?
Czy dodatek stażowy należało jej wypłacać od lutego czy od marca?
Pracownik wypowiedział umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Jednocześnie zadeklarował chęć dalszego świadczenia pracy, a dyrektor wyraził zgodę na jego zatrudnienie w ciągu kilku dni po przejściu na emeryturę.
Czy w takiej sytuacji można zawrzeć umowę na czas określony?
Czy czas trwania takiej umowy może przekraczać 36 miesięcy? Czy instytucję obowiązuje limit trzech umów na czas określony?
Czy instytucja postępuje zgodnie z prawem, gdy zatrudnia ponownie osobę bez ogłaszania naboru?
W mieście od 1982 r. działał miejski ośrodek kultury, który w 2015 r. zmienił nazwę na centrum kultury. W 2020 r. nastąpiło połączenie dwóch samorządowych instytucji kultury: wspomnianego centrum kultury oraz biura wystaw artystycznych.
Czy obecne centrum kultury powinno uwzględniać do świadczeń z ZFŚS emerytów pracujących w instytucji już po zmianie nazwy (a więc od 2015 r.), czy jedynie tych pracujących od połączenia dwóch instytucji w 2020 r.?
Czy obecnie instytucja kultury ma obowiązek uwzględnić do świadczeń z ZFŚS wszystkich emerytów dawnych instytucji kultury od momentu ich powstania?
8 marca 2022 r. pracownica z Ukrainy opuściła swój kraj w związku z konfliktem zbrojnym, a od października 2022 r. została zatrudniona w instytucji kultury w Polsce. W grudniu 2024 r. dostarczyła ukraińską książeczkę pracy zawierającą datę przyjęcia na stanowisko (27 grudnia 2001 r.) oraz daty zmian stanowisk i daty awansów. W książeczce brak daty zakończenia stosunku pracy.
Czy okres zatrudnienia w Ukrainie można zaliczyć do dodatku stażowego?
Czy pracownicy należy przyznać zaległy urlop wypoczynkowy?

Dyrektor instytucji został odwołany ze swojej funkcji z dniem 31 grudnia 2024 r. Po dwóch dniach burmistrz na wniosek tego dyrektora uchylił zarządzenie go odwołujące, po czym powołał od 1 stycznia kolejnego dyrektora instytucji kultury. Ani statut, ani żaden inny akt prawny nie przewiduje na tym stanowisku dwóch dyrektorów. Przywrócony na stanowisko dyrektor ma już przygotowane świadectwo pracy, obliczony ekwiwalent za urlop itp.
Jak rozwiązać ten problem?
Czy w regulaminie organizacyjnym instytucji kultury powinien znaleźć się zapis o obsługiwaniu jej przez centrum usług wspólnych (CUW), a jeśli tak, to co powinien zawierać?
Ośrodek kultury prowadzi zajęcia taneczne, za które pobiera opłatę członkowską. Jeden z rodziców uporczywie (od 12 miesięcy) uchyla się od płatności.
Jakie odsetki za zwłokę należy zastosować w wezwaniu do zapłaty zaległych płatności?
Dyrektor instytucji kultury wyznaczył jednego z pracowników do zastępowania go podczas swojej nieobecności.
Czy w związku z urlopem dyrektora wyznaczony do pełnienia zastępstwa pracownik może podpisać umowę sponsorską?
Czy pracownik instytucji kultury może jednocześnie pełnić funkcję radnego w radzie miejskiej?
Czy może on wchodzić w skład komisji rewizyjnej i przyjść do instytucji na kontrolę?
Gminny ośrodek kultury (GOK) zgodnie ze swoim statutem prowadzi działalność gospodarczą w formie kuchni-jadłodajni. Za poprzedniego dyrektora instytucji działalność ta nie przynosiła zysków, ale nowy dyrektor ma plan naprawczy, który chciałby wprowadzić w życie. Niestety organizator chce zmienić statut, aby instytucja zaprzestała prowadzenia tej działalności i w konsekwencji zwolniła pracowników zatrudnionych przy prowadzeniu kuchni-jadłodajni. Dotacja od organizatora nie pokrywa nawet kosztów wynagrodzeń i wydatków stałych, zatem GOK, aby się utrzymać, musi prowadzić dodatkową działalność inną niż kulturalna. Z pewnością zwolnieni pracownicy wniosą pozwy do sądu pracy, a ten rozstrzygnie na ich korzyść, więc pojawią się dodatkowe koszty dla instytucji.
Czy zmiana statutu przed radę gminy mająca na celu zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej i pozbycie się pracowników jest zgodna z prawem?