Poradnik Instytucji Kultury 06/2019

Dodatek specjalny w podstawie nagrody jubileuszowej

Pracownik instytucji kultury we wrześniu 2019 r. otrzyma nagrodę jubileuszową. Od marca do czerwca 2019 r. pobiera dodatek specjalny.
Czy dodatek specjalny wliczyć do podstawy obliczenia nagrody jubileuszowej, a jeśli tak, to w jakiej wysokości?

Redukcja etatów w instytucji kultury i dwie umowy z jednym pracownikiem

Dyrektor instytucji kultury (od 2 lat połączonego ośrodka kultury i biblioteki) zdecydował się na redukcję etatu w bibliotece miejskiej (pracują tam 3 osoby: zastępca dyrektora, pracownik biblioteki miejskiej i pracownik filii biblioteki na wsi).
Czy jest możliwe, że w bibliotece miejskiej może pracować jedna osoba na stanowisku bibliotekarza, pełniąc jednocześnie funkcję zastępcy dyrektora instytucji?
Czy wypowiadając umowę pracownikowi biblioteki, należy zasięgać opinii związków zawodowych?

Dyrektorowi instytucji kultury należą się dodatki: stażowy i funkcyjny

Dyrektor biblioteki został powołany na stanowisko w maju 2014 r. Z jego umowy wynika, że należy mu się pensja zasadnicza w wysokości 5740 zł i 3/12 nagrody rocznej. Dyrektor od początku pracy nie otrzymywał dodatku funkcyjnego ani dodatku stażowego. Obecnie organizator planuje „rozbić” dyrektorowi biblioteki kwotę 5740 zł na pensję zasadniczą, dodatek funkcyjny i wysługę lat.
Czy jest to właściwy zabieg, skoro jest on mniej korzystny dla dyrektora?
Czy za poprzednie lata dyrektorowi należy wypłacić te dodatki?

Praca w gospodarstwie rolnym zaliczana do stażu pracy

Pracownik urodzony 8 lipca 1967 r. pracuje w instytucji kultury od 1 września 1986 r. do teraz. Niedawno doniósł zaświadczenie z urzędu miasta, że od 9 lipca 1983 r. do 31 sierpnia 1986 r. pracował w charakterze domownika w gospodarstwie rolnym swojego dziadka, które następnie objął. Obecnie pracownik ma więc udokumentowane 36 lat pracy.
Czy zatem należy się pracownikowi nagroda jubileuszowa za 35 lat pracy, czy termin jej wypłaty się przedawnił?
Czy z dniem dostarczenia dokumentów zaczynają rosnąć odsetki?

Regulamin wynagradzania dyrektora instytucji kultury

Na podstawie przepisów o pracownikach samorządowych w gminie wprowadzono regulamin wynagradzania kierowników jednostek organizacyjnych miasta i gminy, który obowiązuje również dyrektora domu kultury (dyrektor podpisał oświadczenia o zapoznaniu się i odbiorze zarządzenia). W tym regulaminie zawarto korzystniejsze dla dyrektora instytucji kultury składniki wynagrodzenia, m.in. możliwość przyznawania nagród uznaniowych (oprócz rocznych), wyższą odprawę emerytalną.
Czy prawidłowo dla dyrektora instytucji kultury określono w regulaminie podstawę prawną zarządzenia — przepisy o wynagradzaniu pracowników samorządowych, zamiast Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) i Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa)?
Czy regulamin nie narusza zasad wynagradzania określonych w ustawie kominowej?

Świetlica wiejska w bibliotece

Władze gminy otwierają świetlice wiejskie, które są przyłączane do biblioteki jako instytucje kultury bez żadnych dokumentów oraz dodatkowych zobowiązań finansowych ze strony organizatora. Protestujący wobec tej sytuacji dyrektor biblioteki spotyka się z groźbą zwolnienia z pracy.
Czy takie działanie organizatora jest prawidłowe?

Przedłużenie kadencji dyrektora samorządowej instytucji kultury

Statut samorządowej instytucji kultury (GOK) stanowi, że powołanie dyrektora tej instytucji następuje na okres 4 lat po przeprowadzeniu konkursu przez wójta gminy. Czteroletnia kadencja dyrektora wyłonionego w drodze konkursu kończy się w czerwcu 2019 r.
Czy dyrektorowi można w tym przypadku przedłużyć kadencję i na jakich zasadach?
Czy przeprowadzenie jest obowiązkowe? Czy dotychczasowy dyrektor musi wziąć w nim udział?

Kapela ludowa i teatr amatorski poza strukturami instytucji

Instytucja kultury od kilku lat prowadzi kapelę ludową i teatr amatorski. Członkowie kapeli otrzymują wynagrodzenie za każdy występ (na podstawie umowy o dzieło), prowadzący teatr otrzymują wynagrodzenie na podstawie wystawianej co miesiąc faktury. Ani teatr, ani kapela nie zostały jednak powołane zarządzeniem, nie stanowią również części (sekcji) instytucji. Ostatnia kontrola zarzuciła dyrektorowi instytucji, że nie ma dokumentacji organizacyjnej powołującej teatr i kapelę. Zgodnie ze statutem instytucja może tworzyć profesjonalne grupy amatorskie i zespoły artystyczne w zakresie teatru, muzyki i tańca, jednakże formuła ich tworzenia i określania zasad funkcjonowania w instytucji powinna wymagać pisemnego wprowadzenia w postaci np. zarządzenia dyrektora. Z zaleceń pokontrolnych wynika, że poprzez przepisy wewnątrzzakładowe należy sformalizować zasady i warunki funkcjonowania teatru i kapeli.
Czy rzeczywiście potrzebne są dodatkowe zarządzenia powołujące teatr i kapelę?
W jaki sposób skonstruować takie zarządzenie, skoro oba zespoły funkcjonują od kilku lat? Jak najprościej umieścić oba podmioty w strukturze instytucji?

Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym w pytaniach i odpowiedziach

  • Instytucja ma obowiązek sprawdzić w rejestrze każdą osobę, którą dopuszcza do pracy z dziećmi
  • Sprawdzania w rejestrze nie trzeba powtarzać, wystarczy zrobić to raz
  • Pracodawca nie może zmusić pracownika do przedłożenia informacji z rejestru — sprawdzenie to obowiązek pracodawcy

Poznaj historię przez rysunek

Muzeum II Wojny Światowej przygotowało konkurs plastyczny na plakat dla uczniów klas VII‒VIII szkoły podstawowej i III gimnazjum.

Pogotowie kompostowe

Dżdżownice w domu? Dla większości osób to scena jak z koszmaru. Tymczasem te pożyteczne stworzenia mogą mieszkać i w domu. I wcale nie muszą się pokazywać domownikom, lecz żyć „w kontrolowanym ukryciu”, równocześnie robiąc odpowiednie „porządki”.

Przełamywać bariery

W Hasbrouck Heights High School w New Jersey w USA wystawiono „Czarnoksiężnika z krainy Oz”, w którym wszystkie role zagrali uczniowie.