Pytanie dotyczy rozliczania delegacji służbowych. Pracownik muzeum wydłuża godziny przejazdu autobusu na trasie oraz tłumaczy się opóźnieniem wyjazdu. Przenosi się to na wydłużenie czasu pobytu w delegacji i konieczność wypłaty diety. Co w takiej sytuacji może zrobić instytucja?
Pracownik biblioteki od 17 do 19 kwietnia 2013 r. odbył krajową podróż służbową. Wyjechał 17 kwietnia o godz. 14:30, a powrócił 19 kwietnia o godz. 17:00. Podczas delegacji w pierwszym dniu miał zapewniony obiad i kolację, drugiego dnia — całodzienne wyżywienie, a trzeciego — śniadanie i obiad. Na fakturze, którą otrzymał z hotelu, oprócz usługi hotelarskiej widnieje usługa cateringowa. Jak prawidłowo należy rozliczyć podróż służbową?
Kolejna wątpliwość jest następująca. Biblioteka chce określić w regulaminie wynagradzania warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej. Czy można zawrzeć zapis, że w przypadku braku wyżywienia biblioteka może pracownikowi zwrócić koszty na podstawie przedstawionej faktury, np. do określonej wysokości (za dobę)? Czy wypłata za wyżywienie może nastąpić tylko i wyłącznie w formie diety?
Czy za 1 godzinę czasu przepracowanego ponad czas pracy (1 nadgodzinę) pracownik ma prawo do wykorzystania 1,5 godziny czasu wolnego?
Ośrodek kultury był dotychczas czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 21:00. W instytucji obowiązywał równoważny system czasu pracy rozliczany w okresach miesięcznych. Nowy dyrektor chce zmienić godziny otwarcia instytucji na od 10:00 do 18:00 i ta zmiana dotyczyć ma też wszystkich pracowników. Jakim zarządzeniem dokonuje się takiej zmiany i czy musi być ona uzgodniona z organizatorem i załogą (większość pracowników dojeżdża i taki sztywny czas pracy spowoduje trudności w związku z korzystaniem ze środków komunikacji publicznej)? Czy i w jaki sposób pracownik może się odwołać od takiej niekorzystnej dla niego decyzji?
Pracownica była zatrudniona na okres próbny od 1 lipca do końca sierpnia 2012 r. na stanowisku księgowej w bibliotece. Od 1 września 2012 r. do teraz pracuje na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku głównej księgowej. W lutym tego roku pracownica dostarczyła dokumenty poświadczające okresy jej pracy:
- w gospodarstwie w charakterze domownika,
- w gospodarstwie rolnym swoich rodziców,
- prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego.
Czy należy jej wyrównać dodatek stażowy od lipca 2012 r., czy od momentu podpisania nowej umowy o pracę, czyli od września 2012 r.?
Czy w regulaminie wynagradzania może być zapis o premii jako dodatkowym składniku wynagradzania ? Organizator to kwestionuje.
Instytucja kultury wypłaciła pracownicy nienależnie świadczenie (dopłata do wypoczynku dla syna) z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS). Instytucja zobowiązała pracownicę do zwrotu niesłusznie pobranej kwoty, a jeżeli tego nie uczyni — kwota ta zostanie potrącona z przyszłego świadczenia z ZFŚS. Związek zawodowy stoi na stanowisku, że zwrot tej kwoty można uzyskać tylko na drodze postępowania zgodnej z przepisami Kodeksu cywilnego. Czy ma rację?
Czy dyrektor jednej instytucji kultury może do czasu połączenia instytucji (ponad 6 miesięcy od chwili podania decyzji do publicznej wiadomości) pełnić również (w tym samym czasie) obowiązki dyrektora drugiej instytucji, aby przygotować obie instytucje do połączenia?
Muzeum X w swej strukturze ma oddział i ten oddział ma być od niego odłączony i przekazany do muzeum Y (majątkowo i osobowo). Instytucje te mają tego samego organizatora, a wyłączenie oddziału nastąpi w połowie 2013 r. Muzeum X prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową oddziału, natomiast sprawozdanie finansowe (bilans) jest łączne.
Jakie dokumenty należy przygotować na podstawie art. 20 ust. 2 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej? Zgodnie z tym przepisem organizator określa zasady przekazania składników majątkowych ujętych w bilansie wyłączonych jednostek. Jakie dokumenty muszą przygotować oba muzea?
Czy regulamin wynagradzania powinien być uzgodniony i zatwierdzony przez wójta gminy czy powinna go zatwierdzić rada gminy?
Pytanie dotyczy zatrudnienia dyrektora centrum kultury po nowelizacji ustawy o działalności kulturalnej. Chodzi o art. 8 ust. 6 Ustawy z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o działalności kulturalnej). Przepis ten stanowi, że przepisów przejściowych dotyczących pozostawania na swoich stanowiskach do końca 2013 r. dyrektorów instytucji kultury powołanych przed 1 stycznia 2012 r. na czas nieokreślony nie stosuje się do dyrektorów bibliotek, domów oraz ośrodków kultury. Centrum Kultury i Kultury Fizycznej powstało w 2007 r. z połączenia Gminnego Ośrodka Kultury oraz Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Natomiast organizator przekazuje środki budżetowe na działalność centrum kultury z działu 921, rozdziału 92109 — domy i ośrodki kultury, świetlice, kluby.
• Niepodpisanie umowy programowej z organizatorem, a także odstąpienie od jej realizacji uniemożliwia pełnienie funkcji dyrektora instytucji kultury • Organizator może także odwołać dyrektora w dowolnym momencie • Dyrektor samorządowej instytucji kultury nie jest funkcjonariuszem publicznym, więc nie odpowiada karnie