Ważne: Instytucje kultury mają więcej czasu na złożenie zeznań CIT-8
[Szkolenie] Zamówienia publiczne w instytucjach kultury — tryb podstawowy: przygotowanie, ocena ofert, umowa, obowiązki zamawiających: 17 kwietnia 2023
Pracownik instytucji kultury od 3 września 1979 r. do 31 grudnia 2005 r. wypracował łączny staż pracy 25 lat 20 miesięcy 20 dni. W 2005 r., gdy pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej, był zatrudniony w zakładzie pracy, w którym nie przysługiwała mu nagroda jubileuszowa. Od 1 stycznia 2006 r. do 12 stycznia 2010 r. pracownik prowadził własną działalność gospodarczą i przebywał za granicą. Od 13 stycznia 2010 r. pracownik pracuje w ośrodku kultury, w którym 22 września 2010 r. wypłacono mu nagrodę jubileuszową za 25 lat. Czy to było prawidłowe?
Od kilku lat instytucja kultury nie była objęta ani podwyżką, ani waloryzacją płac. Nie otrzymywała także środków na ten cel od organizatora, a jej plan roczny był sporządzany na podstawie jego wytycznych. Zgodnie z nimi instytucja powinna zaplanować wydatki bieżące osobowe – według stanu osobowego na koniec roku, bez wzrostu wynagrodzeń i nagród. Instytucja zabezpieczała środki na wzrost dodatku stażowego w ciągu roku oraz podwyżkę wynagrodzenia, zgodnie z Ustawą z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, kosztem innych wydatków. Czy waloryzacja wynagrodzeń w instytucji kultury powinna następować co roku? Czy instytucja musi znaleźć środki na wypłatę takiego świadczenia, jeżeli nie otrzyma ich od organizatora?
• Pracownicy instytucji kultury, którzy podejmują zatrudnienie po raz pierwszy, nabywają prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego im po przepracowaniu roku • W niektórych przypadkach pracownik nie nabędzie w instytucji kultury urlopu wypoczynkowego w pełnym wymiarze, tylko w wymiarze proporcjonalnym • Urlop wypoczynkowy należy się tym pracownikom lub pracownicom instytucji kultury, którzy korzystają z urlopów z tytułu pełnienia funkcji rodzicielskich
Statut instytucji kultury zawiera zapisy o prowadzeniu działalności w zakresie organizowania zajęć edukacyjnych związanych z wiedzą o regionie, w tym z promocją walorów przyrodniczych i ekologicznych. Czy instytucja może prowadzić działalność poprzez organizację plenerowych imprez ekologicznych i wydzierżawiać na nich powierzchnię na meetingi ekologiczne? Czy pieniądze wydane na ten cel mogą pochodzić z dotacji podmiotowej od organizatora?
• Dyrektor instytucji nie może powierzać radcy prawnemu wykonywania czynności wykraczających poza zakres pomocy prawnej • Niezależnie od tego, jaka jest podstawa prawna zatrudnienia radcy prawnego w instytucji, jest on niezależny w wydawaniu opinii prawnych • Rolą radcy prawnego jest doradzanie dyrektorowi w zakresie prawnym w zarządzaniu instytucją
bull; Nowy limit wartości zamówień, do których nie stosuje się procedur wynikających z pzp, wynosi obecnie 30 000 euro bull; Instytucje kultury nie mają obowiązku stosowania pzp do niektórych zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej bull; Nie muszą też wymagać od artystów i wykonawców oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu
Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych INSPIRO powstało w 2007 r. W październiku 2009 r. wzięło pod opiekę zaniedbany dom kultury w Podłężu w gminie Niepołomice.
Gołąb to niewielka miejscowość na trasie Warszawa–Kazimierz Dolny. Mieści się w niej jeden z najładniejszych renesansowych kościołów w Polsce oraz nietypowe — nie tylko z nazwy — muzeum.
Jak połączyć dwie perspektywy pozornie do siebie niepasujące: naukową i artystyczną? Teatr Tańca Latiga proponuje program Art|Science, który chciałby rozwijać na Politechnice Krakowskiej.
W miejskiej bibliotece publicznej w Morągu odbył się niezwykły i nietypowy wernisaż. Podczas uroczystych obchodów Powiatowego Dnia Bibliotekarza można było podziwiać zdjęcia przedstawiające pracowników biblioteki.
• Stowarzyszenie lub fundacja o charakterze kulturalnym już na starcie może uzyskać wsparcie inkubatorów NGO • Dzięki wsparciu inkubatorów można uniknąć wielu kosztów związanych z prowadzeniem działalności • Warunkiem otrzymania wsparcia jest podpisanie porozumienia
• Domeną pracy dyrektora jest poczucie chaosu i nieustający brak czasu • Świadomość ról, jakie dyrektor ma do wypełnienia, może pomóc w skuteczniejszym wypełnianiu obowiązków • Zarządzanie to „swego rodzaju wędrówka przez chaos”