Poradnik Instytucji Kultury 07/2014

Niepubliczne źródła finansowania projektów kulturalnych

• Istnieje wiele niepublicznych źródeł finansowania, z których można pozyskać fundusze na projekty kulturalne • Zarówno organizacje pozarządowe, jak i fundacje bankowe oferują środki na realizację małych projektów kierowanych do społeczności lokalnych • Pozyskując dodatkowe środki finansowe, instytucje kultury mogą uatrakcyjnić realizowane przez siebie przedsięwzięcia

Zakup komputera od osoby fizycznej a złożenie deklaracji w PCC

Muzeum kupiło od osoby fizycznej na podstawie umowy sprzedaży używany komputer o wartości 800 zł. W związku z tym, że wartość komputera nie przekracza 1000 zł, muzeum nie musi płacić podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Czy mimo wszystko instytucja kultury powinna złożyć deklarację PCC?

Odliczenie VAT z faktur związanych z imprezą kulturalną

Instytucja kultury organizuje corocznie imprezę kulturalną „Dni Gminy”. Impreza jest dostępna dla wszystkich bezpłatnie. Instytucja otrzymuje faktury od artystów oraz firm zabezpieczających imprezę o wartości około 50 000 zł.
Instytucja wystawia też faktury na kwotę około 2000 zł dla dwóch zakładów produkcyjnych za usługę reklamy w czasie imprezy. W związku z imprezą instytucja otrzymuje też darowizny.
Czy można tę imprezę traktować jako działalność gospodarczą instytucji i odliczać VAT z faktur, które otrzymuje? Jak w takiej sytuacji potraktować darowizny?

Odliczanie VAT na etapie zakupów

Samorządowa instytucja kultury realizuje projekt ze środków PROW, którego celem jest modernizacja i wyposażenie jednego z domów kultury. Instytucja jest czynnym podatnikiem VAT. W inwestycji instytucja kupiła zarówno sprzęt na wyposażenie pracowni komputerowej, kuchni, sprzęt gastronomiczny, stoły i krzesła, jak również usługi modernizacji pomieszczeń. W domu kultury instytucja chce prowadzić sprzedaż opodatkowaną polegającą na wynajmie pomieszczeń, a także na świadczeniu usług gastronomicznych. Natomiast sprzętu komputerowego nie zamierza wynajmować odpłatnie. Oprócz działalności opodatkowanej w domu kultury będzie także prowadzona działalność nieopodatkowana, polegająca na prowadzeniu zajęć kulturalnych, artystycznych dla dzieci i młodzieży w ramach statutowej działalności instytucji. Od zakupów, które nie będą związane z działalnością opodatkowaną, instytucja nie będzie odliczać VAT. Czy instytucja może — już na etapie zakupu usług i towarów — odliczyć VAT naliczony od usług związanych z modernizacją pomieszczeń, a także od zakupu stołów, krzeseł i sprzętu gastronomicznego?

Korekta podatku dochodowego od wynagrodzeń wypłaconych na podstawie umów cywilnoprawnych

Kontrola ZUS w ośrodku kultury zakwestionowała prawidłowość zawieranych umów o dzieło w latach 2011–2013. W konsekwencji ośrodek kultury przekwalifikował umowy z umów o dzieło na umowy-zlecenie. Ta zmiana spowodowała naliczenie składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Składki należne na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne będą finansowane ze środków zleceniodawcy w 2014 r. Jak należy zaksięgować zapłacone składki i co może być podstawowym dokumentem do ich zaksięgowania? Czy należy skorygować zapłacony w latach 2011–2013 podatek dochodowy?

Odliczenie VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodu w muzeum

Muzeum kupiło samochód osobowy w 2013 r. i odliczyło 6000 zł VAT. Cała sprzedaż muzeum jest opodatkowana VAT i nie ma ono sprzedaży zwolnionej. Samochód nie jest wykorzystywany do celów prywatnych. Muzeum prowadzi szczegółową ewidencję przejechanych kilometrów.
Muzeum wykorzystuje samochód zarówno do działalności gospodarczej (czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną), jak i do działalności niezwiązanej ze sprzedażą — do działalności statutowej (np. przewozu eksponatów do innych muzeów, przewozu materiałów w związku z organizacją uroczystości społecznych, naukowych czy kulturalnych, w których udział jest bezpłatny).
Czy po zmianach w VAT, które weszły w życie 1 kwietnia 2014 r., muzeum może nadal odliczać VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodu (naprawa, wymiana części, mycie) i jak wygląda sprawa odliczania VAT od wydatków za paliwo?

Dotacja podmiotowa na zakup środków trwałych

Instytucja kultury otrzymała od organizatora dodatkową dotację podmiotową w wysokości 75 000 zł na zakup sprzętu muzycznego. Będzie on używany do działalności opodatkowanej i imprez bezpłatnych. W planie finansowym instytucja ujęła tego tego wydatku.

  • Czy zakup sprzętu zaksięgować poprzez konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”?
  • Czy instytucja ma prawo do rozliczenia VAT strukturą, a różnicę odliczonego VAT powinna zwrócić organizatorowi?
  • Czy wartość zakupu tych środków trwałych zwiększa fundusz jednostki z nabycia?

Likwidacja Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych a niewykorzystane środki z tego funduszu

Instytucja kultury zatrudniająca 17 osób chce zlikwidować Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS) i wypłacać świadczenie urlopowe. Na koncie ZFŚS znajdują się również środki z Zakładowego Funduszu Mieszkaniowego (dalej: ZFM). Czy przy likwidacji ZFŚS należy zlikwidować ZFM, czy też może on pozostać na koncie jako pożyczki mieszkaniowe (bez dokonywania nowych odpisów), a jeśli nie, to co należy zrobić ze środkami zgromadzonymi w ZFM?

Remont w etapach a ewidencja księgowa

Instytucja prowadzi remont (modernizację) w kilku etapach. Każdy z etapów zakończony jest odbiorem robót. Po zakończeniu każdego z etapów obiekt jest zdatny do użytku. Kiedy należy dokonać przeksięgowania z konta „Środki trwałe w budowie” na konto „Środki trwałe”? Czy należy to zrobić po zakończeniu etapu, czy po zakończeniu wszystkich planowanych prac, co może nastąpić nawet za kilka lat? Jak należy traktować koszty związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej na potrzeby tego remontu (modernizacji) — czy należy je przenieść na konto „Środki trwałe” w miarę kończenia poszczególnych etapów prac, czy dopiero po zakończeniu wszystkich robót? Jeśli należy to zrobić proporcjonalnie, to jaką proporcję zastosować?

Instytucje kultury nie prowadzą ewidencji według podziałek klasyfikacji budżetowej

Czy biblioteka jako samorządowa instytucja kultury powinna prowadzić ewidencję księgową przychodów i kosztów wg podziałek klasyfikacji budżetowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej)?

Dotacja celowa jako przychód z działalności statutowej

Samorządowa instytucja kultury została włączona w uchwalony przez radę miasta Program Rodzina 3+. Od osób uprawnionych instytucja pobiera 1 zł jako opłatę za zajęcia czy za bilety wstępu itp. Różnicę pomiędzy faktyczną ceną biletu a pobieranym 1 zł miasto ma refundować dotacją celową — jako dopłata od ceny biletu. Jak ewidencjonować takie operacje gospodarcze? Jak rozliczać dotację celową stanowiącą dopłatę do ceny biletu? Czy uwzględniać ją w obliczaniu proporcji VAT?

Zmniejszanie dotacji dla instytucji kultury

Organizator regularnie co roku zmniejsza dotację podmiotową dla domu kultury. Zmianie nie ulega natomiast poziom wydatków, które dom kultury musi ponosić — przede wszystkim koszty zatrudnienia i pozyskiwania środków unijnych. Trudno w takiej sytuacji realizować cele statutowe, a tym bardziej prowadzić dodatkową działalność, która często wymaga wcześniejszych nakładów. Zachowanie organizatora świadczy o braku zainteresowania prawidłowym funkcjonowaniem powołanej przez niego instytucji kultury. Czy takie zachowanie organizatora można usprawiedliwić?