Od 6 lat, Brama Poznań organizuje największe w Polsce Sprzątanie Brzegów Warty od źródeł do ujścia. Co roku udaje się posprzątać odcinek 800 km!
Chodnik jednego z osiedli w Poznaniu pewną jesienią zaczęły zdobić ogromne, kolorowe rysunki wykonane kredą. Był to efekt rodzinnej akcji, którą zapoczątkowała jedna z mieszkanek wraz z córką.
W wielu instytucjach kultury są ludzie, którzy myślą o tym, jak sprawić, by miejsca te były bardziej przyjazne środowisku, i w jaki sposób stworzyć możliwość wymiany myśli oraz dobrych i sprawdzonych praktyk.
A gdyby tak zamiast na sali koncertowej spotkać się w lesie? W takiej przestrzeni łatwiej zachować zdrowy dystans społeczny i połączyć letnie leniuchowanie z kulturą…
Zamek Ogrodzieniec to największe ruiny wśród śląskich obiektów zamkowych w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Z zamkiem wiąże się wiele mrocznych historii oraz legend: między innymi o Pięknej Olimpii, Czarnym Psie czy Anzelmie.
Wolne niedziele — wspólny projekt Goethe-Institut i Teatru Nowego Proxima — to cykl spotkań z wybitnymi polskimi i niemieckimi intelektualistkami i intelektualistami, w czasie których uczestnicy przyglądają się kluczowym aspektom życia społecznego i politycznego.
- Nie zawsze pracownik wykonuje swoje obowiązki równie dobrze jak reszta zespołu
- Warto zdiagnozować sytuację i wprowadzić program naprawczy, aby dać pracownikowi szansę na zmianę
- Trzeba wiedzieć, czego absolutnie nie robić w takiej sytuacji
- Wolontariat można realizować osobiście i za pośrednictwem Internetu
- E-wolontariat to nowe możliwości i mniejsze ograniczenia, warto by uzupełnił ten tradycyjny
- Wolontariat świadczony bezpłatnie nie oznacza bezinteresowności ani braku kosztów ze strony instytucji
Instytucja kultury (muzeum) zamierza nabyć od osoby fizycznej na podstawie umowy sprzedaży przedmioty wpisujące się w działalność statutową instytucji. Przede wszystkim chodzi o plakaty, projekty szkiców i mozaik wykonane w latach siedemdziesiątych XX w. Przedmioty te są jednocześnie nośnikami utworów w rozumieniu art. 1 Ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: prawo autorskie).
Sprzedawca — właściciel tych przedmiotów — jest jednocześnie ich twórcą i przysługują mu do nich autorskie prawa majątkowe. Twórca postanowił przenieść na muzeum prawa autorskie do utworów utrwalonych w sprzedawanych przedmiotach. Umowa ma określać pola eksploatacji, na których muzeum będzie mogło korzystać z utworów. W działalności instytucji kluczowa jest możliwość upowszechniania swych zbiorów, w tym ich digitalizowania, a także rozpowszechniania w Internecie.
Oprócz działalności typowej dla domu kultury zarejestrowany na potrzeby VAT dom kultury (zarejestrowany jako podatnik VAT czynny) organizuje też wycieczki wyjazdowe dla mieszkańców gminy i dzieci z kółek zainteresowań oraz podczas ferii zimowych i wakacji. Wycieczki te dom kultury organizuje samodzielnie, nabywając usługi od różnych podmiotów (np. transport, bilety wstępu, usługi hotelowe). Wysokość opłaty za wycieczkę czy wyjazd zazwyczaj pokrywa koszty zorganizowania wycieczki.
Czy taka działalność podlega opodatkowaniu VAT?
Czy wycieczki mogą korzystać ze zwolnienia od VAT jako usługa kulturalna?
Instytucja kultury wydaje publikacje dla dzieci do zajęć z regionalizmu. Publikacje te zawierają opis zwyczajów, tradycji, a także łamigłówki czy krzyżówki i mają nadany ISSN. Do tej pory instytucja stosowała stawkę VAT 5%.
Jaką stawkę VAT przy sprzedaży należy stosować od 1 kwietnia 2020 r.?
Teatr ograniczył swoją działalność w związku z epidemią koronawirusa. Kontynuuje jednak działania związane z tworzeniem i upowszechnianiem kultury poprzez zmianę formy, tj. za pośrednictwem Internetu, np. udostępnianie na Facebooku teatralnym czytania bajek, wierszy; teatrzyk cieni; zajęcia z aktorami dotyczące np. emisji głosu, wirtualne oprowadzanie po teatrze. Wszystkie te działania udostępniane są nieodpłatnie. Do tej pory teatr stosował proporcję w odliczaniu VAT w związku ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
Czy należy rozpocząć stosowanie prewspółczynnika (zgodnie z przepisami szacuje się go na początku roku, jednak obecną sytuację pandemiczną i jej skutki dla instytucji kultury trudno było wówczas przewidzieć) czy też nadal stosować proporcję, a po zakończeniu roku dokonać korekty?