Poradnik Instytucji Kultury 08/2019

Zmiana umowy na zastępstwo

W instytucji kultury pracują 3 osoby zatrudnione na umowę na zastępstwo. Jedna z zastępowanych osób była zatrudniona na 5/8 etatu w klubie kultury w innej miejscowości niż siedziba instytucji. Na takich warunkach została zatrudniona osoba, która ją zastępuje.
Czy pracownikowi zastępującemu nieobecnego pracownika można w trakcie umowy można zmienić warunki pracy — zmienić jej wymiar etatu na 1/2 i miejsce pracy na np. klub kultury w innej miejscowości niż dotychczas oraz oczywiście wynagrodzenie?

Czas pracy pracownika kina

Animator kina, który pracuje na 1/2 etatu, ma stałe dni wyświetlania seansów. Są to środa od 18:00 do 20:00, piątek od 18:00 do 20:00 oraz soboty od 10:00 do 13:00 oraz od 18:00 do 20:00. Oprócz tego zdarzają się seanse na życzenie np. szkół, w innych dniach, w których nie da się zaplanować w grafiku z miesięcznym wyprzedzeniem, np. seans jest we wtorek o godzinie 10:00. W instytucji obowiązuje jednomiesięczny okres rozliczeniowy i czas pracy tego pracownika w tygodniu to 20 godzin. Oprócz wyświetlania seansów, pracownik wykonuje w tygodniu 2–3 godziny pracy biurowej związanej z przygotowaniem np. repertuaru na dany miesiąc.
Jak w takim razie zaplanować grafik dla takiego pracownika i jak ustalić, które dni są dla takiego pracownika dniami pracy? Jaki system czasu pracy należy wpisać dla takiego pracownika w regulaminie pracy?
A co z kwestią pracy w sobotę, skoro pomiędzy seansami jest przerwa? Czy za taką przerwę należy się pracownikowi wynagrodzenie?

Praca w sobotę i niedzielę w instytucji kultury

Ośrodek kultury ma ustalony w regulaminie wynagradzania podstawowy czas pracy z czteromiesięcznym okresem rozliczania. W instytucji kultury odbywa się sporo imprez, które powodują wydłużenie czasu pracy, a co za tym idzie — powstanie nadgodzin (najczęściej w soboty i w niedziele). Za nadgodziny pracownicy odbierają dzień wolny z ich wniosku, czyli godzina za godzinę.
Jak się rozliczyć z pracownikami, gdy w sobotę przychodzą na np. 4 godziny do pracy — czy za dzień wolny dostają tylko te 4 godziny wolne?
A co w przypadku, gdy impreza trwa np. 13 godzin — czy pracownik dostaje 13 godzin do odbioru, czy też całe dwa dni wolnego? Czy w takim przypadku za 8 godzin pracownik może odebrać wolne, a za resztę instytucja wypłaci jak za nadgodziny?

Przechowywanie zwolnień lekarskich

Od 2019 r. prowadzi się oddzielnie dla każdego pracownika dokumentację związaną ze stosunkiem pracy, czyli ewidencję czasu pracy, wnioski urlopowe i inne. Problem stanowią zwolnienia lekarskie.
Czy one również powinny znajdować się w tej ewidencji czy oddzielnie?

Inspektor ochrony danych w strukturach instytucji kultury

Czy po zmianach, które wprowadziło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) należy uwzględnić inspektora ochrony danych (IOD) w schemacie organizacyjnym instytucji kultury? W ośrodku kultury IOD nie jest odrębnym stanowiskiem, a funkcję tę pełni pracownik merytoryczny.

Samochód prywatny wykorzystywany do celów służbowych przez część dnia

Pracownik instytucji kultury korzysta z samochodu prywatnego do celów służbowych.
Jak traktować dzień, kiedy pracownik przyjeżdża samochodem i ma go w pracy przez 4 godziny, a następnie pojazd ten nie jest już dostępny (samochód zabiera współmałżonek)? Czy ten dzień traktować jako dzień, w którym pracownik korzysta z samochodu?
Pracownik w systemie równoważnym, pracujący na 3/8 etatu przepracował swoje godziny w ciągu np. 15 dni, a nie 20 dni. Czy 5 dni traktować jako dni nieobecności, czy jednak jako dni pracy, jeśli chodzi o ekwiwalent za używanie samochodu do celów służbowych?

Kontrola listy płac instytucji kultury

Podczas kontroli w samorządowej instytucji kultury organizator zażądał listy płac za wybrany miesiąc. W upoważnieniu wystawionym przez organizatora wskazano osoby kontrolujące do kontroli w zakresie oceny sprawozdań finansowych za 2018 r.
Czy w zakresie takiego upoważnienia można udostępnić listy płac?

Ryczałt przedumowny w umowie ze STOART

W 2015 r. biblioteka podpisała na rok umowę licencyjną ze STOART. Po tym okresie umowy nie wypowiedziano i stała się ona umową na czas nieokreślony. Niedawno STOART przysłał propozycję nowej umowy, w której jest punkt zatytułowany „ryczałt przedumowny” (kwota do zapłaty) z tytułu korzystania z wykonań od 24 maja 1994 r. do dnia wejścia w życie nowej umowy. Biblioteka sporadycznie odtwarza utwory muzyczne dla dzieci, czasem wyświetla bajkę.
Czy biblioteka musi zapłacić taki ryczałt?
Czy może w tym przypadku korzystać z użytku dozwolonego?

Powrót do przeszłości

Swoistym paradoksem jest fakt, że bohaterowie dawnych filmów etnograficznych nigdy nie widzieli siebie na ekranie, a lokalna społeczność często nawet nie wie, jaki wkład w badanie kultury i zachowanie narodowego dziedzictwa wnieśli dawni jej mieszkańcy.

Smakowita wystawa

Z okazji przyznania w 2019 r. tytułu Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej Krakowowi Muzeum Krakowa przygotowało smakowitą wystawę pt. Wieża smaków, poświęconą historii kultury jedzenia od czasów najdawniejszych aż po dzień dzisiejszy.

Szkoła Niepotrzebnych Umiejętności

Teatr Ochoty w ramach Lata w Teatrze — programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego realizowanego ze środków MKiDN ‒ otworzy w sierpniu w Reszlu nietypową Szkołę Niepotrzebnych Umiejętności.

Zabawmy się w dorosłych

Już od kilku lat Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu we współpracy z różnymi organizacjami organizuje oryginalne półkolonie dla dzieci w ramach Górniczego Miasta Dzieci.