• Organizacje non profit dostarczają przede wszystkim usług i dóbr, których nie dostarcza wolny, komercyjny rynek • Z reguły są też bardziej elastyczne niż podmioty instytucjonalne • Współpraca instytucji kultury i instytucji pozarządowych wiąże się z realnymi obopólnymi korzyściami, ale trzeba też wziąć pod uwagę pewne zagrożenia
Czy wydatek na kwiaty cięte oraz książkę przekazane dyrektorowi innej biblioteki z okazji 50-lecia jej powstania jest wydatkiem na cele reprezentacyjne? Czy należy odprowadzić z tego tytułu podatek dochodowy? Czy wydatek na cele reprezentacyjne może być finansowany z dotacji otrzymanej od organizatora?
bull; Pracownik instytucji artystycznej może otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie m.in. za udział w przedstawieniu, za reżyserię, scenografię, kierownictwo muzyczne lub choreografię bull; Dodatkowe świadczenia mogą być także formą ekwiwalentu za używanie własnych instrumentów, ubioru scenicznego, rekwizytów lub narzędzi bull; Po spełnieniu określonych warunków świadczenie takie jest wolne od podatku dochodowego
• Jeśli instytucja prowadzi sprzedaż zwolnioną i sprzedaż opodatkowaną, a nie można jednoznaczne przypisać danego wydatku do poszczególnej sprzedaży, powinna odliczyć VAT za pomocą wskaźnika proporcji • Wskaźnik proporcji ustala się jako udział obrotu opodatkowanego w całkowitym obrocie instytucji kultury • W niektórych przypadkach instytucja może zastosować proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego
Instytucja stosuje konto rozliczeń międzyokresowych przychodów. Jak prawidłowo zadekretować likwidację środka trwałego, który uległ zniszczeniu i nie jest całkowicie umorzony?
W I kwartale 2013 r. w powiatowej bibliotece publicznej inspektor starostwa przeprowadził kontrolę finansową dotyczącą m.in. dokumentacji księgowej.
W protokole pokontrolnym znalazł się zapis stwierdzający stan faktyczny, że w każdym miesiącu numery dokumentów źródłowych nadawane są od nr 1 i do tego dodawany jest numer danego miesiąca oraz dwie ostatnie cyfry roku. Inspektor zalecił, aby:
- w danym roku obrotowym stosować numerację ciągłą, ponieważ zapewnia ona chronologiczne ujęcie zdarzeń i operacji gospodarczych w dokumentacji finansowo-księgowej użytkownika systemu, oraz
- dostosować zasady rachunkowości obowiązujące w bibliotece do wprowadzonych zmian.
W odpowiedzi na to zalecenie dyrektor biblioteki wyjaśnił, że używany przez bibliotekę system księgowy rejestruje wszystkie zdarzenia i operacje gospodarcze w dzienniku operacji chronologicznie — zapisy są kolejno numerowane, a sumy zapisów liczone w sposób ciągły. Wszystkie dowody księgowe w systemie podzielone są na rodzaje (grupy), a każdy rodzaj dowodu ma oddzielną numerację w ramach każdego miesiąca. System ten jest zgodny z obowiązującą w bibliotece polityką rachunkowości, z której wynika, że okresem sprawozdawczym jest miesiąc. Starostwo nie ustosunkowało się do pisma dyrektora biblioteki. Czy w tej sytuacji należy przyjąć, że takie oświadczenie dyrektora zostało przyjęte jako zasadne?
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami w przepisach od 2012 r. instytucja wydzieliła według wartości netto na dzień 31 grudnia 2011 r.:
- mienie przydzielone na koncie 801 oraz
- mienie nabyte na koncie 802.
Środki trwałe, które instytucja zakupiła w 2012 r., były finansowane z dotacji celowej, którą zaksięgowano na koncie 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Jak zaksięgować amortyzację tych środków trwałych?
Jak zaksięgować amortyzację środków trwałych wydzielonych instytucji oraz mienia nabytego przed 2012 r.?
Instytucja kultury otrzymała w 2013 r. środek trwały jako darowiznę. Jak należy zaksięgować darowiznę tego środka i jego roczną amortyzację?
Czy amortyzację środków trwałych zakupionych przed 2012 r. ewidencjonować na koncie 800 „Fundusz instytucji kultury” — tak, jak było do końca 2011 r., czy już na koncie 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”? Czy należy te środki przeksięgować?
Samorządowa instytucją kultury co roku sporządza plan finansowy, który przedstawia organizatorowi do akceptacji. Jedną z pozycji planu są „Środki obrotowe na koniec roku”. W jakiej wysokości zaplanować środki obrotowe na koniec roku i jakie przepisy to regulują?
• Samoocena kontroli zarządczej może być prowadzona różnymi metodami • Ankiety do samooceny kontroli zarządczej nie mają jednego obowiązującego wzoru, ale można kierować się wytycznymi Ministra Finansów • Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej nie jest obowiązkowe dla instytucji kultury, ale organizator może ją zobowiązać do składania takiego dokumentu
W Dz.U. z 5 sierpnia 2013 r. pod poz. 885 opublikowano obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 21 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W Dz.U. z 27 czerwca 2013 r. pod poz. 732 opublikowano obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 19 kwietnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Ustawy z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych.