Poradnik Instytucji Kultury 10/2019

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop dla ustępującego dyrektora

Kończy się okres, na który powołano dyrektora instytucji kultury. Przed powołaniem dyrektor był pracownikiem tej instytucji zatrudnionym na innym stanowisku.
Czy po okresie powołania taka osoba nadal jest pracownikiem tej instytucji?
Czy dyrektorowi należy się ekwiwalent za niewykorzystany urlop i jakie są możliwości wypłaty takiego ekwiwalentu?
Czy dopuszczalne jest ewentualne zwolnienie dyrektora, a następnie zatrudnienie go na nowych zasadach?

Odprawa emerytalna dla dyrektora w związku z likwidacją instytucji

Gminny ośrodek kultury (GOK) jest likwidowany z dniem 31 grudnia 2019 r. Zatrudnia na umowę o pracę 4 osoby. tj. 2 na cały etat i 2 na 1/4 etatu. Dyrektor GOK nabył uprawnienia emerytalne i zostanie zwolniony z pracy.
Czy przysługuje mu odprawa z tytułu likwidacji instytucji?

Nagroda jubileuszowa dla dyrektora nie według zasad określonych w regulaminie wynagradzania instytucji kultury

Dyrektor samorządowej instytucji kultury nabył prawo do nagrody jubileuszowej z okazji 30-lecia pracy zawodowej.
Burmistrz przyznał nagrodę zgodnie z przepisami Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) w wysokości 150% miesięcznego wynagrodzenia. Akta osobowe dyrektora przechowywane są w urzędzie, nie w instytucji kultury.
W instytucji obowiązuje jednak regulamin wynagradzania pracowników, w którym są korzystniejsze zapisy dla wszystkich pracowników, w tym przypadku z okazji jubileuszu 30-lecia pracy nagroda przysługuje w wysokości 200%.
Według którego przepisu lub aktu prawa wewnętrznego powinno się obliczyć nagrodę jubileuszową dla dyrektora?

Nowe zasady pozyskiwania dokumentów zawierających dane osobowe pracowników oraz przetwarzania tych danych

  • Obecnie dyrektor instytucji kultury, jako pracodawca, musi wiedzieć, które dokumenty należy kopiować, a które tylko obejrzeć
  • Dokumenty, które można przechowywać, pracodawca składa w aktach osobowych pracownika jako odpisy lub kopie poświadczone za zgodność z przedłożonym dokumentem
  • Niektóre dane pracownika, np. o jego chorobach czy niepełnosprawności, są pod szczególną ochroną, a osoby dopuszczone do ich przetwarzania mają obowiązek zachowania ich w tajemnicy

Czy zastępca burmistrza może jako osoba fizyczna złożyć do instytucji kultury wniosek o udzielenie informacji publicznej?

Zastępca burmistrza, jako przedstawiciel władz samorządu terytorialnego, ma dostęp do dokumentów i może zainicjować kontrolę organizatora. Razem z radcą prawym organizatora złożył on jako osoba fizyczna wniosek o informację publiczną, a także zażądał poświadczonych za zgodność z oryginałem kserokopii dokumentów finansowych od samorządowej instytucji kultury.
Czy instytucja kultury ma obowiązek udzielić informacji zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej?

Zgłaszanie wznoszenia sceny do nadzoru budowlanego

Ośrodek kultury organizuje imprezy, na potrzeby których stawia scenę wraz z namiotami wykorzystywanymi m.in. jako garderoby lub miejsca do prowadzenia zajęć. Ponadto, w okresie letnim ośrodek organizuje dużo imprez i prawie każdego tygodnia stawia scenę gdzieś w mieście lub na terenach wiejskich gminy. Zgodnie z przepisami scena jest obiektem budowlanym tymczasowym. Powstaje więc kwestia zgłaszania wznoszenia sceny do nadzoru budowlanego. Do tej pory wyglądało to różnie. Na zgłoszenie ośrodka kultury o budowie sceny, wysłane w odpowiednim terminie, przychodziła odpowiedź ze starostwa na kilka dni przed planowaną imprezą. Zdarzyło się, że nadzór budowlany nakazał uzyskanie opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, ponieważ scena miała stanąć w strefie zabytkowej miasta. Jeszcze nigdy nie udało się załatwić sprawy do końca. Wydaje się, że tego rodzaju zgłoszenie jest kłopotem dla organu nadzoru budowlanego.
Czy w związku z tym za każdym razem ośrodek musi zgłaszać budowę sceny do powiatowego nadzoru budowlanego?

Wymagania na stanowisku głównego księgowego w instytucji kultury

Pytania dotyczą wymagań, jakie musi spełnić osoba zatrudniona na stanowisku głównego księgowego w instytucji kultury.
W wyniku kontroli z urzędu miasta okazało się, że w domu kultury na stanowisku pełniącego obowiązki głównego księgowego zatrudniono osobę, która nie spełnia wymagań zawartych w Ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych). Pracownica posiada wyższe uzupełniające studia kierunkowe magisterskie, lecz brak jej 3-letniej praktyki w księgowości. W statucie instytucji jest zapisane, że jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebny jest podpis (kontrasygnata) księgowego domu kultury. Księgowa dobrze wypełnia swoje obowiązki, a na rynku pracy brak jest kandydatów spełniających wymogi. Czy można zmienić strukturę organizacyjną domu kultury i zamiast stanowiska «p.o. głównego księgowego» wprowadzić stanowisko «księgowego»?
Czy osoba, która ukończyła ekonomię na wydziale nauk ekonomicznych — jednolite studia magisterskie w zakresie rynków międzynarodowych i ma co najmniej 6 lat doświadczenia w pracy w księgowości może zajmować stanowisko głównego księgowego instytucji kultury? Wątpliwość budzi tu specjalność — rynki międzynarodowe — bo nie ma zastrzeżeń co do tego, że są to studia ekonomiczne.

Podział instytucji kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Uchwała o podziale instytucji kultury może wskazywać inny termin podziału instytucji kultury niż data podjęcia uchwały
  • Dyrektor dzielonej instytucji ma obowiązek z wyprzedzeniem poinformować pracowników o podziale instytucji
  • Organizator nie ma obowiązku powoływać dyrektora dzielonej instytucji na stanowisko dyrektora w jednej z nowo powstałych instytucji

Biblioteka centrum rozwoju rolnictwa

W Serbii, w rejonie Jagodiny, zrealizowano oryginalny, bardzo wartościowy projekt AgroLib-Ja, którego celem było wsparcie rozwoju rolnictwa poprzez… biblioteki!

Muzeum, które oficjalnie nie istnieje

Na budynku koło cmentarza w Barcelonie nie wisi żaden szyld informujący o muzeum, a jedynie napis Serveis Funeraris (z jęz. katalońskiego: usługi pogrzebowe).

Kiełbasa w muzeum

Gdzie mogłoby powstać muzeum kiełbasy? Oczywiście w Niemczech! Kiełbasa Currywurst jest głównym eksponatem Niemieckiego Muzeum Currywurst w Berlinie (Deutsches Currywurst Museum Berlin), które otwarto w 2009 r.

Strefa Integracji

Fundację Strefa Integracji założyły mamy dzieci z zespołem Downa. Pierwsze dofinansowanie na projekt otrzymała w ramach konkursu Centrum Inicjatyw Lokalnych. Z czasem coraz śmielej zaczęła organizować kolejne akcje.