Poradnik Instytucji Kultury 11/2017

Wycieczka dla pracowników sfinansowana z ZFŚS

Instytucja kultury organizuje wycieczkę dla pracowników i koszty transportu chce sfinansować ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Społecznych (ZFŚS).
Czy świadczenie w postaci dofinansowania kosztów transportu wycieczki jest zwolnione od podatku dochodowego, czy też należy od tej kwoty odprowadzić podatek?

Zwrot kosztów pobytu osobie zagranicznej w ramach realizacji projektu

Instytucja kultury organizuje i finansuje — w ramach projektu dofinansowywanego z dotacji MKiDN — koszty pobytu (tj. przejazdu, wyżywienia i noclegów) kilku osobom z Ukrainy, które są partnerami w tym projekcie. Nie zawarto z tymi osobami żadnych umów.
Czy te świadczenia są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych?
Od czego zależy możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku?

Dotacja na zakup komputerów

Biblioteka otrzymała z Instytutu Książki dotację na zakup komputerów z programu Komputery dla Bibliotek 2017.
Jak powinno wyglądać księgowanie wpływu dotacji i zakupu komputerów, jeśli ich wartość jednostkowa nie przekroczy kwoty 3500 zł?

Korekta kosztów in minus w następnym roku

Instytucja kultury otrzymała niedawno korektę faktury z ZAiKS. Faktura dotyczy opłaty na dożynkach gminnych w 2016 r. — mylna kwota wynagrodzenia autorskiego — do zwrotu na dobro instytucji jest 307,50 zł.
Fakturę korygującą po zamknięciu ksiąg rachunkowych ewidencjonuje się w zależności od tego, czy jej kwota jest istotna, czy też nie.
Jak więc poprawnie należy zaksięgować fakturę korygującą?

Ewidencja księgowa a zwolnienie z VAT

Instytucja kultury jest zwolniona z VAT.
Jak zaksięgować:

  1. wykazany na fakturze podatek akcyzowy od wyrobów węglowych?
  2. fakturę za zakup audiobooków? Czy są one umarzane w 100%?

Korekta VAT za lata poprzednie

Nowy główny księgowy wyprowadza księgi teatru za lata 2015 i 2016. Okazuje się, że poprzednia księgowa od lat nie korzystała z prawa do odliczenia VAT i nie prowadziła ewidencji VAT. W 2015 r. od niektórych faktur odliczyła jednak VAT w całości.
Czy zamykając 2015 r., należy przyjąć założenia poprzedniej księgowej i pozostały VAT ująć w kosztach, ewentualnie po korekcie lat 2012–2014 rozliczyć także od nowa 2015 r.? Czy też przed zamknięciem ksiąg lepiej skorygować deklaracje z 2015 r.?
Jak ująć w księgach VAT należny, który według ewidencji wprowadzonej przez nową księgową jest niezgodny ze złożonymi deklaracjami?

Wydatki strukturalne

Biblioteka publiczna zawarła umowę o dzieło z lokalnym artystą. Zobowiązał się w niej do wykonania szyldu dla biblioteki oraz płaskorzeźb przedstawiających postaci bajkowe oraz postaci związane z tradycjami lokalnymi. Ponadto biblioteka wydaje książkę o społeczności lokalnej i w związku z tym zawarła inną umowę o dzieło dotyczącą przygotowania monografii do druku oraz osobno otrzymała fakturę za druk książki. Książka będzie dla czytelników nieodpłatna. Biblioteka pokrywa koszty z własnych środków.
Czy wydatki na monografię można zaliczyć do wydatków strukturalnych z kodem 60 Kultywowanie i promocja tradycji regionalnych oraz tradycyjnej, charakterystycznej dla regionu, twórczości artystycznej, form rzemiosł i zawodów?
Czy wykonanie szyldu również można zaliczyć do wydatków strukturalnych?

Skontrum to nie to samo co inwentaryzacja

Instytucja kultury przeprowadza inwentaryzację na arkuszach spisu z natury (środki trwałe, pozostałe środki trwałe oraz ewidencja ilościowa) — pozycje te są spisywane na arkuszach w programie Excel za pomocą komputera. W taki sam sposób — chodząc z laptopem — komisja spisuje wyposażenie.
Inwentaryzację książek instytucja przeprowadza natomiast co 5 lat — zgodnie z Rozporządzeniem MKiDN z 29 października 2008 r. w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych (dalej: rozporządzenie w sprawie ewidencji materiałów bibliotecznych) — metodą skontrum.
Podczas kontroli zarzucono, że jest to nieprawidłowe, ponieważ budzi wątpliwości to, w jaki sposób pliki trafiają do głównego księgowego w celu naniesienia wartości oraz że instytucja powinna dodatkowo przeprowadzić inwentaryzację zbiorów bibliotecznych co 4 lata według Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości) na arkuszach spisu z natury.
Czy zarzuty kontrolerów są słuszne?
Czy inwentaryzację można przeprowadzić komputerowo w programie Excel i jak prawidłowo zapisać tę metodę w instrukcji inwentaryzacyjnej?
Czy instytucja kultury musi przeprowadzić inwentaryzację co 4 lata według ustawy o rachunkowości na arkuszach spisu z natury?

Zaniechanie budowy środka trwałego

Biblioteka w latach 2013–2014 poniosła nakłady na budowę środka trwałego — centrum multimedialnego, tj. dokumentację inwestycyjną m.in.: badania geotechniczne gruntu, projekt budowlany, projekt wykonawczy, opracowanie projektu wyposażenia itp. Nakłady zaksięgowano na koncie 080 „Środki trwałe w budowie”. Poniesione nakłady sfinansowano dotacjami celowymi organizatora, które zaksięgowano na koncie 845 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Inwestycja miała być zrealizowana na nieruchomości gruntowej, którą biblioteka otrzymała od organizatora w użyczenie. W 2016 r. w związku z brakiem środków finansowych na dalszą realizację inwestycji i planowaną przez organizatora zmianą lokalizacji budynku, biblioteka wypowiedziała umowę o nieodpłatne korzystanie z nieruchomości gruntowej. W księgach rachunkowych jednak zostały nakłady na budowę środka trwałego.
Kto powinien wydać decyzję o zaniechaniu budowy środka trwałego (organizator czy kierownik instytucji), na podstawie której można byłoby wyksięgować poniesione nakłady na budowę?
Kto ewentualnie poniesie konsekwencje za podejmowanie niegospodarnych decyzji?
Jakich księgowań dokonać w takiej sytuacji?
Jakich księgowań dokonać, jeżeli np. za parę lat znajdą się środki finansowe na budowę centrum multimedialnego, aby tę sytuację odwrócić?
Jak potraktować zaniechanie inwestycji z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych?

Minimalne wynagrodzenie i stawka godzinowa w 2018 r.

W Dz.U. z 15 września 2017 r. pod poz. 1747 opublikowano Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 września 2017 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2018 r.

Utrwalanie i przechowywanie przez nadawców audycji, reklam i innych przekazów

W Dz.U. z 6 października 2017 r. pod poz. 1862 opublikowano Rozporządzenie KRRiTV z 28 września 2017 r. w sprawie sposobów utrwalania i przechowywania przez nadawców audycji, reklam i innych przekazów.

Przekazywanie środków z Funduszu Promocji Kultury

W Dz.U. z 29 września 2017 r. pod poz. 1808 opublikowano Rozporządzenie MKiDN z 27 września 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury.