Poradnik Instytucji Kultury 11/2019

Młodzieżowy think tank

W nawiązaniu do historii Bronowic i zamieszkujących Rydlówkę rodzin, a także treści Wesela Stanisława Wyspiańskiego, które porusza m.in. problem konieczności wzięcia odpowiedzialności za swój los — pracownicy Rydlówki przygotowali program warsztatowy dla młodzieży.

Czytajka Karlińska

Miesiąc temu, z inicjatywy mieszkańców sołectwa, w Zawierciu-Karlinie w województwie śląskim powstała społeczna biblioteka Czytajka Karlińska. Chociaż przypomina tradycyjną bibliotekę, to działa na zupełnie innych zasadach. Biblioteka znajduje się w jednym z pomieszczeń budynku dawnej remizy Ochotniczej Straży Pożarnej.

Otwarci na dzieci

W Wiedeńskiej Operze melomanów wychowuje się od małego. Na każde przedstawienie z wyłączeniem premier i koncertu noworocznego przygotowanych jest od 25 do 100 biletów dla dzieci ze specjalną zniżką.

Jak awansować właściwe osoby w instytucji? Kto powinien zostać kierownikiem?

Jestem dyrektorem dużego działu w jednej ze stołecznych instytucji kultury i mam to szczęście, że nasz dział intensywnie się rozrasta. Myślę o stworzeniu nowych stanowisk kierowniczych, ponieważ aktualnie raportuje do mnie tak, wielu podwładnych, że nie mam możliwości wspierania ich tak, jak tego potrzebują. Przy wewnętrznej rekrutacji część zespołu mogłaby być niezadowolona z nowych kierowników, którzy byli pierwotnie ich kolegami.
Czy postawić na awansowanie osób, które naturalnie dobrze ze wszystkimi współpracują, czy na pierwszym miejscu postawić na umiejętności merytoryczne?
Jak zadbać o atmosferę w zespole po zmianach?
A może jednak zaryzykować i zatrudnić kogoś spoza instytucji?

Odpowiedzialność za przyszłość następnych pokoleń, czyli o działaniach proekologicznych w instytucjach kultury

  • Działalność proekologiczna to nie możliwość a konieczność, szczególnie dla instytucji kultury
  • Nawet najprostsze gesty i najdrobniejsze zmiany mają znaczenie
  • Działania proekologiczne przynoszą nie tylko korzyść środowisku, ale także oszczędności dla instytucji

Zmiany w skali podatkowej i kosztach uzyskania przychodów do końca 2019 r. i od 1 stycznia 2020 r.

  • W rozliczeniu podatku dochodowego w 2019 r. trzeba będzie zastosować dwie stawki podatkowe
  • Stosuje się też podwójne wielkości kosztów uzyskania przychodów
  • Obecny rok podatkowy podzielono na dwa okresy: od 1 stycznia do 30 września i od 1 października do 31 grudnia 2019 r.

Matryca stawek VAT oraz Wiążąca Informacja Stawkowa już obowiązują

  • Zmienia się katalog usług objętych stawką VAT 5% i 8% — instytucje powinny zwrócić szczególną uwagę na wydawane przez siebie publikacje
  • W przypadku gdy instytucja kultury ma trudności z ustaleniem stawki VAT na sprzedawane towary lub świadczone usługi, to może wystąpić o wydanie wiążącej informacji stawkowej tzw. WIS
  • WIS ma moc ochronną w różnych przedziałach czasowych

Obowiązkowa podzielona płatność — split payment

  • Od 1 listopada niektóre faktury należy obowiązkowo płacić z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności
  • Jeśli instytucja kultury dokonuje dostawy towarów i usług objętej obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, to na fakturze ma obowiązek umieścić sformułowanie «mechanizm podzielonej płatności»
  • Za wystawienie faktury bez adnotacji o split payment może grozić kara do 30% wartości VAT objętego tą transakcją

Rozliczenie wyniku finansowego w księgach rachunkowych

Z uwagi na wysoką amortyzację, obecnie samorządowa instytucja kultury ponosi straty.
Jak zatem prawidłowo zaksięgować rozliczenie wyniku finansowego, w przypadku gdy strata jest większa od stanu funduszu rezerwowego?
Czy prawidłowe księgowanie to przeksięgowanie całości konta Wynik finansowy (Strata) na Fundusz rezerwowy, a następnie pokrycie ujemnego funduszu rezerwowego funduszem instytucji?
Czy stratę księguje się częściowo do wysokości funduszu rezerwowego na fundusz rezerwowy a pozostałą część straty bezpośrednio na fundusz instytucji?

Renowacja nie zwiększa wartości początkowej muzealiów

Muzeum otrzymało muzealia w darowiźnie. Zbiory zostały wycenione i wprowadzone do ksiąg rachunkowych. W ramach inwestycji w muzeum ze środków organizatora wykonano także renowację tych muzealiów. Teraz organizator oczekuje, że o wartość renowacji muzeum podniesie wartość początkową muzealiów.
Jakich argumentów użyć, skoro jest to niezgodne z prawem?

Plan finansowy w instytucji kultury

Pytania dotyczą planu finansowego.
Czy sporządzając plan finansowy, instytucja kultury ma obowiązek osobno zaplanować koszty pokryte dotacją, a osobno koszty pokryte przychodami własnymi? Czy organizator możne narzucić instytucji kultury taki podział np. poprzez zalecenia pokontrolne?
Czym różni się plan finansowy od planu finansowo-rzeczowego? Czy instytucja kultury oprócz planu finansowego ma obowiązek sporządzenia planu finansowo-rzeczowego i w jakiej szczegółowości?
Czy zmiana planu finansowego w zakresie przychodów i kosztów zawsze musi być dokonana przez zarządzenie dyrektora? Czy wystarczy pismo dotyczące zmiany planu (na jakich kontach dokonano przesunięć)?

Kredyt na cele inwestycyjne instytucji kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Dyrektor sam podejmuje decyzję o konieczności przeprowadzenia inwestycji, np. modernizacji, w majątku instytucji kultury
  • Z dotacji podmiotowej nie można spłacać pożyczki zaciągniętej na cele inwestycyjne
  • Raty kredytu na inwestycję instytucja powinna spłacać ze środków własnych